Increasing flexibilisation and personalisation of education creates challenges in terms of students’ social connectedness with each other, with the programme and with lecturers. For this reason, a team of researchers and professors from four universities of applied sciences in the Netherlands carried out research into how a sense of community can be created in learning communities. On the basis of a literature review and design-oriented research, we conducted experiments aimed at fostering social connectedness in eight learning communities. These learning communities were in the domains of Nursing, Healthcare and Welfare Teacher Training, Management in Care, Teacher Training, and Nutrition and Dietetics (part-time, full-time and dual programme variants). The above research resulted in this Social connectedness in Online and Blended Learning Communities guide, which consists of two parts. Part one outlines the seven design principles (focused on content, attitude and preconditions) which lecturers can work with in their role as facilitator. The lecturer can apply these design principles to promote social connectedness in online and blended learning communities, including when flexible student paths are involved. These design principles are supported by practical IT tools and working methods and are widely applicable. The design principles involved are: A. Getting to know each other B. Trust and cooperationC. Shared and common goals D. Willingness to participate E. Programme and instruction strategies F. Sharing information and knowledge G. Resources and preconditions. Part 2 consists of a methodological justification and substantiation of the research underpinning the guide as well as a description of the results and ends with a conclusion, discussion and recommendations for further research.The experiments showed that learning communities that were newly established or had changed in composition after some time mainly opted for design principles A. Getting to know each other and B. Trust and cooperation. Learning communities that had been active for a longer period chose mainly C. Shared and common goals. Further longitudinal and other research is needed to determine to what extent the design principles and the role of the facilitators can be applied in other domains (such as technology, economics, etc.).
MULTIFILE
Het succes van een merk wordt steeds meer afhankelijk van de manier waarop sociale media worden ingezet. Organisaties proberen met behulp van sociale media brand communities te ontwikkelen om informatie te delen, merkwaarden te communiceren en klantrelaties te onderhouden
DOCUMENT
Een online onderzoek naar de effecten op online participatiegedrag van verschillende communicatiestrategieën en het gebruik van hashtags.
DOCUMENT
Onderzoekers Huub Purmer en Maisha van Pinxteren hebben een model ontwikkeld om de zorgzaamheid van buurten en gemeenschappen te analyseren en te bevorderen. De behoefte van mensen blijkt cruciaal.
LINK
Stel je voor: binnenkort verhuis je naar een zogenaamde ‘slimme' woning. Zoals beloofd in de brochure is het huis uitgerust met de nieuwste technologieën die het dagelijks leven vereenvoudigen en energiezuiniger maken. Met een slimme thermostaat, gekoppeld aan je telefoon, kun je de temperatuur op afstand programmeren, zodat het warm en comfortabel is als je thuiskomt. Dankzij een keukenmolen kun je organisch afval eenvoudig weggooien. Zonnepanelen en een warmtepomp genereren de energie die nodig is om alle apparaten te laten werken, inclusief de nieuwe energiezuinige wasmachine met een A+++ label en de slimme koelkast die vertelt wanneer je favoriete eten op is. Daarnaast ben je automatisch lid van een lokale energiecoöperatie, waarbij bewoners via een online platform met elkaar zaken doen op het gebied van energie.
LINK
Hoofdstuk 2 gaat over peer en professionele online support voor ouders bij het opvoeden. In totaal bevat het boek 31 hoofdstukken over sociaal netwerken, geschreven door tientallen onderzoekers wereldwijd.
MULTIFILE
Als we kijken naar de Nederlandse situatie, zien we: verschillen tussen regio’s (in het noorden meer media) en verschillen tussen grote en kleine gemeenten (hoe groter, hoe meer media). Ook is er een positief verband tussen het aantal traditionele nieuwsaanbieders in een gemeente en het aantal op zichzelf staande journalistieke online initiatieven. Deze verschijnen dus niet in een gebied waar een vacuüm van nieuws is, maar juist daar waar al veel nieuws beschikbaar is: nieuws trekt nieuws aan. Hier moet wel bij worden verteld dat het geen sterk verband is: regionale verschillen en omvang zijn belangrijker. Nog belangrijker is dat er grote verschillen tussen gemeenten zijn, die niet altijd te verklaren zijn door omvang, regio of aantal traditionele media. Lokale gemeenschappen hebben kennelijk ook hun eigen dynamiek die invloed heeft op het lokale medialandschap
DOCUMENT
Er komen steeds meer gesloten clubjes die goed voor elkaar zorgen, elkaars reputatie bevorderen en met elkaar sharen. Voor wie niets te bieden heeft, is er echter geen plaats in deze gemeenschappen van geslaagde burgers. Frans van der Reep waarschuwt voor het gevaar van sociale uitsluiting.
LINK
A case study and method development research of online simulation gaming to enhance youth care knowlegde exchange. Youth care professionals affirm that the application used has enough relevance as an additional tool for knowledge construction about complex cases. They state that the usability of the application is suitable, however some remarks are given to adapt the virtual environment to the special needs of youth care knowledge exchange. The method of online simulation gaming appears to be useful to improve network competences and to explore the hidden professional capacities of the participant as to the construction of situational cognition, discourse participation and the accountability of intervention choices.
DOCUMENT
In de interviewserie met lectoren: filosoof Nico de Vos is dragend lector Participatie en Stedelijke Ontwikkeling. Zijn lectoraat onderzoekt de maatschappelijke impact van sport, kunst en gemeenschappen (community development). ‘Participatie moet niet alleen gericht zijn op de kwetsbare mensen in de samenleving.’ Een interview over andere manieren van samenleven, over nieuwe onderzoeksvormen en echte impact, in "de nulde lijn" van de Utrechtse samenleving.
LINK