In dit onderzoek is de online readiness van rijscholen in 2013 in kaart gebracht. In totaal hebben 115 rijscholen deelgenomen aan het onderzoek. Het onderzoek is uitgevoerd door het lectoraat Online Ondernemen samen met studenten van de minor Marketing Tomorrow van de Hogeschool van Amsterdam.
DOCUMENT
In dit onderzoek is de online readiness van modezaken in 2012 in kaart gebracht. In totaal hebben 124 (voornamelijk zelfstandige) modezaken deelgenomen aan het onderzoek. Het onderzoek is uitgevoerd door het lectoraat Online Ondernemen samen met studenten van de minor Marketing Tomorrow van de Hogeschool van Amsterdam.
DOCUMENT
Een maatschappij zonder internet is anno 2012 haast niet meer voor te stellen. In een tijdsbestek van ruim 15 jaar is internet onlosmakelijk verweven in de dagelijkse routines van consumenten en de strategie van bedrijven. In zijn Lectorale Rede gaat lector Online Ondernemen Jesse Weltevreden in op de evolutie van het online winkelen in Nederland. Hoe heeft het gebruik van internet en het online winkelen door consumenten zich het afgelopen decennium ontwikkeld? Welke consequenties heeft online winkelen voor het aantal winkels in Nederland en in welke winkelgebieden zijn de gevolgen het grootst? Hoe hebben retailers geanticipeerd op de nieuwe mogelijkheden die internet biedt voor onder andere klantcontact en het verkopen van producten en diensten? En tot slot voor welke uitdagingen staan retailers vandaag dag in een wereld die meer en meer gedigitaliseerd raakt? Bij het beantwoorden van deze vragen maakt Weltevreden zowel gebruik van het onderzoek dat hij het afgelopen decennium op dit terrein gedaan heeft, als van meer recent onderzoek dat hij sinds 2010 binnen het lectoraat Online Ondernemen heeft uitgevoerd.
DOCUMENT
Het Hanze Innovation Traineeship Pilot project is geïnitieerd op de Hanzehogeschool Groningen door drie onderzoeksgroepen (lectoraten) die zijn ingebed in het Marian van Os Centre of Expertise Ondernemen (CoEO). De trainees worden gecoacht in een Community of Learners en begeleid door een diverse groep van onderzoekers van de volgende onderzoeksgroepen van de Hanzehogeschool Groningen: (1) International Business, (2) Marketing/Marktgericht Ondernemen en (3) User-Centered Design. Het doel van het programma is om regionale MKBs in Noord-Nederland te ondersteunen om duurzaam te innoveren met de hulp en ondersteuning van trainees en onderzoekers van de drie onderzoeksgroepen. De trainees worden begeleid bij het ontwikkelen en implementeren van een door onderzoek ondersteunde innovatie tijdens een afstudeerproject en een 12-maanden durende traineeship bij het bedrijf. Bij de start van het programma ondergaan de MKBs een innovatie-gezondheids-check die wordt herhaald nadat de traineeship is afgerond. Over het algemeen zouden de bedrijven hun bedrijfsprestaties en innovatiecapaciteit moeten kunnen verbeteren door middel van het programma. Verder zal de onderzoekssamenwerking tussen de onderzoeksgroepen van de Hanzehogeschool en de MKBs leiden tot een beter inzicht in innovatiebarrières en succesfactoren. De opgedane kennis over regionale MKB-innovatie zal in alle sectoren en industrieën worden geprojecteerd. De uiteindelijke projectresultaten zullen dienen voor het besluitvormingsproces van toekomstige innovatie traineeship programma's
De rol van digital technologies in business en society neemt sprongsgewijs toe. Het online ontwerpen en samenstellen van producten naar eigen behoefte neemt daarbij ook steeds nieuwe vormen aan. Naar verwachting is in 2030 klant-gestuurd maatwerk in een massaproductie-omgeving de standaard. De productspecificatie wordt automatisch verwerkt tot machinebesturingsinformatie, logistieke formats en productfolders. Van ontwerp tot assemblage en productie verloopt dit in hoge mate autonoom, gebaseerd op just-in-time-in-place principes, geborgd op basis van intrinsieke systeemkwaliteit, gevoed vanuit AI/ML-technieken en gestuurd vanuit een managementdashboard met onderliggend Enterprise Resource Planning. Deze transitie, o.a. onder de noemer ‘smart industry’, vindt wereldwijd plaats, en is een extra stimulans voor werknemers om zich te blijven bijscholen. Productie wordt steeds meer datagestuurd. Het gaat daarbij om high-mix-low-volume producten, met bijhorende productieprocessen, -aansturing en -logistiek. Deze vorm van ondernemen vergt gedegen kennis over realtime verkrijgen, verwerken, toepassen en analyseren van data. En dat vraagt om gevoelige sensoren, analyse software, robuuste processing-informatica, slimme algoritmes, handige robots en hightech mechatronica. Daar is voor het gemiddelde mkb nog een lange weg te gaan. In de Researchgroup for Digital Driven Manufacturing gaan Saxion (S) en Windesheim (W), in nauwe samenwerking met zes kernpartners, ondersteund door TechForFuture - Centre of Expertise HTSM Oost, ondernemers helpen deze uitdaging te volbrengen. We bundelen hierin kennis op gebieden van robotisering, industriële automatisering & artificial intelligence. We ontwikkelen kennis in de lectoraten Industriële Automatisering & Robotica (W), Ambient Intelligence (S) en Mechatronica (S). We versterken die kennis door cross-overs op de grensvlakken van sleuteltechnologie en praktijk te creëren. We implementeren die kennis door betrokkenheid van de Fieldlabs van T-Valley, The Garden, Perron038 en Industrial Robotics. We verankeren die kennis in meerdere bachelor- en masteropleidingen van de hogescholen, waaronder Technische Informatica, Elektrotechniek, Mechatronica, HBO-ICT, Industrieel Product Ontwerpen en Mechanical Engineering. En we dissemineren deze kennis via TechForFuture netwerk.