In 2050 moet de Nederlandse economie volledig circulair zijn: alles wat we willen maken, behalve voedsel, wordt dan vervaardigd van bestaande grondstoffen of onderdelen en hergebruikte materialen. In 2030 moeten we halverwege zijn, maar ook dat gaat hoogstwaarschijnlijk niet lukken.
DOCUMENT
In 2050 moet de Nederlandse economie volledig circulair zijn, maar volgens het onlangs verschenen rapport ‘Integrale Circulaire-Economie Rapportage 2021’ van (onder andere) het Planbureau voor de Leefomgeving, het CBS en het RIVM wil dat nog niet erg vlotten. In 2030 moeten we halverwege zijn met het realiseren van die circulaire economie, maar ook dat gaat hoogstwaarschijnlijk niet lukken. Het roer moet daarom radicaal om. We hoeven niet te wachten tot 2050 of 2030 om te gaan werken aan een ‘ontgroei-economie’.
LINK
Wie maakt zich druk om ons dagelijks eten? Het agro-foodsysteem zorgt voor goedkoop voedsel in de schappen. Tegenwoordig wordt minder dan tien procent van inkomen aan eten besteedt maar… deze zekerheid is aan het wegvallen. Voedsel wordt in toenemende mate geassocieerd met overgewicht, klimaatverandering, verlies aan biodiversiteit, erosie, ondervoeding, dierenleed en onderbetaling van landarbeiders. In dit artikel gaat de aandacht uit naar nieuwe vormen van omgang met voedsel in lijn met de idealen van de ontgroei-beweging. Voor deze nieuwe initiatieven is een belangrijke voorwaarde de beschikbaarheid van betaalbare grond in de stad.
MULTIFILE
De ontwikkeling in mobiele robotica gaat snel. Personenwagens bevatten steeds meer bestuurderassistentiesystemen. In de logistiek is grote behoefte aan voertuigautomatisering om het chauffeurstekort het hoofd te bieden en in de agrifood is grote robotiseringsslag gaande, enerzijds vanwege personeelstekort en anderzijds richting duurzaamheid: compacte, mobiele robots beperken bijvoorbeeld de bodemverdichting en zijn een enabler voor efficiënt biologisch telen. Mobiele robots zijn complex qua besturing. Denk aan padplanning, padvolgen, herkenning en ontwijken van obstakels en daarnaast het autonoom uitvoeren van specifieke taken op basis van een complexe set van sensoren en actuatoren. Ontwikkeling van robotsoftware gebeurt grotendeels in simulatie, omdat praktische tests complex, tijdrovend, kostbaar en soms onveilig kunnen zijn. In Nederland bestaan veel ontwikkelaars van mobiele robots. Veel van dit werk startte in een pioniersstadium, waarbij ontwikkelaars een eigen, simulatie-gebaseerde ontwikkelomgeving opzetten en prioritaire algoritmes ontwikkelden. Langzamerhand ontstaan standaarden waarmee softwarebouwblokken voor de besturing van mobiele robots eenvoudig gekoppeld en hergebruikt kunnen worden, zoals Robot Operating System (ROS). ROS biedt naast interoperabiliteit ook een groot ecosystemen met (open-source) softwarefuncties voor robots. ROS startte in de onderzoekswereld en wordt steeds breder geaccepteerd in de industrie en ingebed in onderwijs. Ondanks de krachtige ROS-interfacing blijft het complex en tijdrovend om een ROS-gebaseerde ontwikkelomgeving met allerlei tools, packages en drivers op te zetten. Daarnaast kunnen simulaties van allerlei scenario’s zeer tijdrovend zijn. RoboSIM werkt met partners aan een pilot van Asimovo, een schaalbare cloudgebaseerde methodiek die zowel de setuptijd als de simulatietijd van ROS-gebaseerde ontwikkeling drastisch verkort en tevens locatieonafhankelijke samenwerking ondersteunt. Deze oplossing zal als pilot worden ingezet in de RDW Self Driving Challenge: een goede praktische use case om de inzetbaarheid en operationele efficiëntie te testen en waar gewenst te verbeten. De resultaten helpen het bedrijfsleven, maar tevens de onderzoeks- en onderwijswereld om sneller te innoveren.