Hogescholen zouden een grotere bijdrage moeten leveren aan de ontwikkeling van de armste landen. Ik zal proberen aan te geven welke ethische, en andere, overwegingen de rationale vormen voor die stelling. Kritische reflectie op ethische vragen is belangrijk voor het maken van de juiste keuzen. Capaciteitsopbouw in hoger beroepsonderwijs in ontwikkelingslanden, het creëren van hoog opgeleide vaklieden en entrepreneurs, is een vruchtbare vorm van ontwikkelingssamenwerking. Maar alleen als het goed, effectief en duurzaam gebeurt. Veel hulp is nog ineffectief. Het lectoraat Internationale Samenwerking heeft een direct doel: kennis genereren die het mogelijk maakt Nederlandse hogescholen meer en effectiever in te zetten bij ontwikkelingssamenwerking. Daarmee is het hoger onderwijs in ontwikkelingslanden gediend en daarmee de sociale en economische ontwikkeling in deze landen. En daar is het Nederlandse hoger beroepsonderwijs mee gediend, dat internationaler wordt en zo tegemoet komt aan de wensen van studenten en de behoeften van de arbeidsmarkt.
DOCUMENT
Uit het onderzoek blijkt dat er binnen De Haagse Hogeschool, bij leidinggevenden en docenten, een positieve houding en een breed draagvlak is voor internationalisering, en dat er een groot potentieel aanwezig is om internationale samenwerking nog sterker neer te zetten. Het doet vooral deugd dat zoveel leidinggevenden en docenten vinden dat De Haagse Hogeschool een rol te spelen heeft in ontwikkelingslanden, dat zij een idee hebben waarom zij dat moeten doen en ook een helder beeld hebben over de bijdrage die De Haagse Hogeschool kan leveren. De honderden docenten die de Engelse taal in voldoende mate (menen te ) beheersen, die voldoende interculturele competenties hebben, die kennis hebben van de internationale context van hun vakgebied, van buitenlandse onderwijssystemen en van de internationale arbeidsmarkt en die ervaring hebben met het werken in ontwikkelingslanden, maken dat de De Haagse Hogeschool een gezonde basis heeft om haar internationaal georiënteerde profiel en maatschappelijke betrokkenheid, vooral met de allerarmsten in de wereld, snel en ingrijpend vorm te geven.
DOCUMENT
Times change and we change with them. Our world is changing rapidly and radically. Education institutions need to prepare and support students in becoming knowledgeable, concerned and internationally competent world citizens. The Hague University of Applied Sciences (THUAS) has made World Citizenship and Internationalization their institutional focal points. The Research Group International Cooperation generates and disseminates knowledge that supports those policies. So this volume gives an overview of some of the work done in the Research Group International Cooperation. More is to be found on our website: www.thehagueuniversity.com/research/overview-research-groups/international-cooperation/ about-the-research-group.
DOCUMENT
Ruimtetechnologie inzetten voor ‘aardse’ toepassingen, dat is waar Numosa voor staat. Numosa wil een sanitaire voorziening (een unit) gaan aanbieden met toiletten, douches en wastafels. Het vrijgekomen afvalwater kan middels de reeds ontwikkelde ruimtevaart technologie in dezelfde unit gezuiverd worden, waarbij het eindproduct bestaat uit schoon (drink)water, nutriënten en eventueel energie dat ingezet kan worden bij bijv. festivals; in ontwikkelingslanden; in rampgebieden en in de ruimte.
Lectorate, part of NHL Stenden Hogeschool