Martha Meerman (lector diversiteit en HRM op de hogeschool van Amsterdam) heeft bij haar afscheid een boek geredigeerd, waarin zij terugblikt op 15 jaar lectorschap, een weergave geeft van onderzoek en een toekomstprogramma presenteert
Wie aan de slag wil als sociaal ondernemer of meer wil weten over sociaal ondernemerschap, vindt in Sociaal ondernemerschap: impact eerst een uitgebreide gids vol inzichten en praktische adviezen. Het boek bestaat uit drie delen. Het eerste deel, ‘Impact eerst’, laat zien hoe sociaal ondernemerschap past binnen nieuw economisch denken en hoe het zich verhoudt tot andere concepten, zoals maatschappelijk verantwoord of duurzaam ondernemen. Heldere voorbeelden en gedetailleerde analyses tonen hoe sociale ondernemingen maatschappelijke problemen aanpakken. Tevens gaat het in op het begrip impact: wat betekent dit nu precies en hoe kun je impact creëren en meten?Het tweede deel, ‘Sociaal ondernemen in de praktijk’, biedt praktische richtlijnen voor het starten en organiseren van een sociale onderneming. Het bespreekt kenmerken en vaardigheden van sociaal ondernemers, het opzetten en organiseren van een sociale onderneming en het functioneren van het ecosysteem rond sociaal ondernemerschap.In het derde deel, ‘De toekomst van sociaal ondernemerschap’, staan tien kansen voor de toekomst centraal. Hierin geeft de auteur aan hoe je als sociaal ondernemer kunt bijdragen aan beter onderwijs, sociale inclusie en duurzaamheid. Het boek wordt gecompleteerd met een lijst met tips voor verder lezen, kijken en luisteren.Sociaal ondernemerschap: impact eerst is een waardevolle bron voor ondernemers, beleidsmakers, studenten en iedereen die geïnteresseerd is in ondernemen met een maatschappelijke missie. Het boek presenteert de inzichten en tools om positieve verandering te realiseren door middel van sociaal ondernemerschap.
MULTIFILE
Onderwijs is per definitie een morele activiteit. We doen dagelijks uitspraken over en richting onze leerlingen over wat we verstaan onder goed menszijn. We houden ons dagelijks ook bezig met de vraag wat het betekent om goed samen te leven. Dat kunnen we doen op diverse manieren, vanuit verschillende waarden en op basis van allemaal goedbedoelde ideeën over hoe onderwijs het samen leven, werken en leren en de democratie versterkt. Soms gebeurt dit bewust, vaker zonder dat we het doorhebben.
LINK
Haalbaarheidsonderzoek nieuwe vorm van werven van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt
Greyston Bakery is sinds 1982 de belangrijkste sociale onderneming in de VS, gevestigd in Yonkers, New York. Het is een bakkerij (fabriek) die onder andere brownies maakt voor Ben & Jerry’s ijs. Greyston is van plan zich te gaan vestigen in Nederland. Zij hebben het Open Hiring™ concept ontwikkeld, dat wil zeggen dat iedereen zich op een wachtlijst kan plaatsen en betaald aan het werk kan als hij of zij aan de beurt is. Bij deze manier van werven hoort ook een begeleidingsconcept. In opdracht van Start Foundation is De Hanzehogeschool Groningen samen met de hogescholen Windesheim, Amsterdam en Rotterdam betrokken bij een onderzoek naar dit concept voor de Nederlandse arbeidsmarkt. Onderzoek in opdracht van Start Foundation naar de implementatie van het model Ope