Jan Hylén also attending the Surf Education Days 2005, held a presentation about Open Source Software and Open Content (such as the MIT Open Courseware project and the Open Access initiative). Jan Hylén is working at the Centre for Educational Research and Innovation (CERI) of the Organization of Economic Co-operation and Development (OECD). I had an interview with him at the Surf Education Days. The OECD groups 30 member countries sharing a commitment to democratic government and the market economy. With active relationships with some 70 other countries, NGOs and civil society, it has a global reach. Best known for its publications and its statistics, its work covers economic and social issues from macroeconomics, to trade, education, development and science and innovation.
DOCUMENT
From the article: "ABSTRACT: The research group Supply Chain Redesign in the Built Environment of HU University of Applied Sciences is working on research that combines principles of the circular economy with open source architectural design & urban planning. The aim is finding new ways to re-use demolition waste and recycled materials in small scale urban area developments. And to “democratize” traditional processes in the built environment. Different recent studies have shown the potential benefits, such as a reduction of emissions. In “Hof van Cartesius”, a practical case-study in Utrecht, the ambitions and implications of this approach are being questioned, investigated and tested."
DOCUMENT
At the department of electrical and electronic engineering of Fontys University of Applied Sciences we are defining a real-life learning context for our students, where the crossover with regional healthcare companies and institutes is maximized. Our innovative educational step is based on openly sharing electronic designs for health related measurement modalities as developed by our students. Because we develop relevant reference designs, the cross fertilization with society is large and so the learning cycle is short.
DOCUMENT
There's much discussion about being open, with topics such as open source software, open innovation, open research, and open education. Will the whole world be open, and, if so, what was all closed in the past? The authors analyze the similarities and differences between the open movements they've been part of and come up with expectations for software's future.
LINK
In de maanden juli-december 2016 is door het lectoraat OER van Fontys Hogeschool ICT een onderzoek uitgevoerd om de volgende vraag te kunnen beantwoorden: Wat leidt tot c.q. is nodig voor een brede adoptie van delen van open leermaterialen en online cursussen en hergebruiken van open leermaterialen en cursussen door docenten in het bekostigde hoger onderwijs in Nederland? Bij 4 universiteiten en 6 hogescholen zijn totaal 55 semi-gestructureerde interviews afgenomen met docenten, bestuurders en ondersteuners. Onderwerpen die tijdens de interviews aan bod kwamen betroffen ambities met onderwijs, beleid, opvattingen over openheid in het onderwijs, motieven voor delen en hergebruiken, ervaringen met delen en hergebruiken, hindernissen die werden ondervonden, noodzakelijke randvoorwaarden en invloeden die geïnterviewden vanuit hun omgeving ervaren. Analyse van de interviews gaf de volgende resultaten: 1. Praktijken van delen en hergebruiken zijn erg divers qua openheid. Lang niet altijd zijn gedeelde leermaterialen toegankelijk voor iedereen, vaak ontbreekt een open licentie en processen als copyright clearing vinden niet altijd plaats; 2. Delen en hergebruiken van leermaterialen (al dan niet volledig open) gebeurt veel. Hierbij wordt vooral het bereiken van een hogere kwaliteit campusonderwijs nagestreefd; 3. Feedback op gedeelde materialen is cruciaal voor de motivatie van docenten om structureel materialen te delen; 4. Structureel delen en hergebruik binnen een instelling heeft meer kans van slagen wanneer het gekoppeld wordt aan andere beleidsthema’s zoals internationalisatie of aan onderwijsinnovaties zoals invoeren van blended leren; 5. Bij een aantal instellingen is sprake van zich ontwikkelend beleid op het gebied van open delen en hergebruiken van leermaterialen; 6. Docenten zijn onvoldoende bekend met aanwezigheid danwel inhoud van beleid; 7. De autonomie van de docent in het bepalen om met delen en hergebruiken aan de slag te gaan wordt als cruciaal gezien en als zodanig herkend en erkend, zowel door bestuur als door docenten zelf; 8. Delen en hergebruiken moeten uiteindelijk ten goede komen aan de student of een positief effect hebben op de efficiency van het onderwijs. Of en hoe dat daadwerkelijk gerealiseerd moet worden, is vaak nog niet duidelijk; 9. Docenten geven aan dat stimulering in termen van geld, tijd en ondersteuning essentieel is voor hen om tot structureel gedrag van delen en hergebruiken te komen. Tevens moeten voor hen de antwoorden op de what’s in it for me vraag duidelijk zijn; 10. Publiceren van MOOC’s wordt ervaren als een versneller voor de adoptie van open delen van materialen en cursussen binnen een instelling; 11. Acceptatie van open delen en hergebruiken op instellingsniveau, zich uitend in beleid dat vertaald is naar concrete activiteiten en richtlijnen, beïnvloedt brede adoptie ervan door docenten positief. Op basis van deze resultaten zijn de volgende aanbevelingen geformuleerd om brede adoptie van open delen en hergebruiken te realiseren binnen een instelling: 1. Maak de meerwaarde van open delen en hergebruiken duidelijk aan docenten; 2. Zorg bij deze verandering van de beeldvorming rondom open delen en hergebruiken bij docenten voor ondersteuning vanuit de instelling: op ICT-gebied, juridische en onderwijskundige aspecten, facilitering in tijd, aanwezigheid van een veilige experimenteerruimte en een ondersteunende infrastructuur; 3. Formuleer op faculteits-, instituuts- en instellingsniveau beleid op het gebied van open delen en hergebruiken dat de activiteiten die onder aanbeveling 1 en 2 genoemd worden mogelijk maakt; 4. Koppel beleid inzake open delen en hergebruiken aan andere thema’s van onderwijsvernieuwing of aan thema’s als internationalisering.
LINK
Open Source Software (OSS) is an increasingly hot topic in the business domain. One of the key benefits mentioned is the unlimited access to the source code, which enables large communities to continuously improve a software application and prevents vendor lock-in. How attractive these benefits may be, the market for OSS however remains limited. In the Netherlands research consisting of 7 interviews and a survey among 206 Open Source Software Service providers (with a 34% response rate) was done to determine whether service providers wanted to cooperate in an Association that will set quality levels and guarantees to its members and their customers.
DOCUMENT
Open Source Software (OSS) is an increasingly hot topic in the business domain. One of the key benefits mentioned is the unlimited access to the source code, which enables large communities to continuously improve a software application and prevents vendor lock-in. How attractive these benefits may be, the market for OSS however remains limited. In the Netherlands research consisting of 7 interviews and a survey among 206 Open Source Software Service providers (with a 34% response rate) was done to determine whether service providers wanted to cooperate in an Association that will set quality levels and guarantees to its members and their customers.
DOCUMENT
Dit Trendrapport Open Education 2014 beschrijft de trends op het gebied van open education in binnen- en buitenland, geschreven vanuit de context van het Nederlandse hoger onderwijs. Dat gebeurt aan de hand van acht artikelen van Nederlandse experts op het gebied van open en online onderwijs en acht korte intermezzo’s.
DOCUMENT
Theo Bakker laat zien waar hij het open source technical publishing system Quarto voor gebruikt.
DOCUMENT
Beschrijving van toegevoegde waarde van een meer geïntegreerde benadering van openheid bij open science en open education.
DOCUMENT