Full text via link. De folkband Pater Moeskroen bezong in 1991 moeders instructies voor de risicovolle tocht van ‘Roodkapje’ naar haar oma met het openbaar vervoer in de grote stad. Roodkapje zelf bleef rustig, net zoals reizigers van het Gemeentelijk Vervoerbedrijf (GVB) in Amsterdam dat nu ook doen.
LINK
In de 70-er jaren en daarna koos de politiek niet voor ‘gratis’ openbaar vervoer, maar koos voor de ‘vrijheid’ van een auto voor iedereen. Dat doen we nog steeds. Als in de politiek over ‘verkeersbeleid’ wordt gesproken, gaat het altijd over ‘autobeleid’. Doe je dat niet dan ben je een ‘autohater’, je doet aan ‘autotje pesten’. Toch heeft overdag vrijwel de helft van de bevolking geen toegang tot het autosysteem, maar is afhankelijk van lopen, fietsen en het openbaar vervoer, dat we tegelijkertijd steeds verder afbreken. Iedereen kan zien dat naarmate er meer privé-auto’s zijn en naarmate we meer autorijden, het verkeer steeds meer vastloopt en onze reisdoelen steeds moeilijker bereikbaar worden. Is dat ons gewenste toekomstbeeld? Overal waar nu twee auto’s staan of rijden, staan of rijden er over vijftien jaar drie? Tijd om het verkeersbeleid te herzien? Of blijven we doorgaan met meer asfalt aan te leggen en meer van de auto afhankelijk te worden, in de wetenschap dat dit het probleem van de bereikbaarheid niet oplost?
MULTIFILE
Gastopinie over verdwijnen buslijnen en risico's op vervoersarmoede
DOCUMENT
Rapport in opdracht van de gemeente Groningen. Aanleiding voor het schrijven van dit rapport is dat de gemeente Groningen graag wil weten hoe ze met het gebruik van open data het (openbaar) vervoer voor studenten in en naar de stad Groningen kunnen verbeteren. Het onderzoek richtte zich daarom op studenten. In het advies wordt genoemd dat:* Om de studenten van dienst te zijn kan men een applicatie voor smartphone en tablet of een mobiele website ontwikkelen. * Unique selling point is een applicatie waarmee men in één applicatie alle informatie heeft. * Persoonlijk hulpmiddel door een applicatie te laten instellen op persoonlijke voorkeur/routes * Informatie over de drukte in trein ligt bij de Provincie Groningen. * Ontbrekende data over het fietsverkeer kan men verkrijgen met telpunten van de gemeente. This (research) activity is a pilot of Opening Up and has been co-funded by the Interreg IVB North Sea Region Programme
DOCUMENT
Donderdag 5 februari 2015 vond de eindconferentie plaats van het project ITRACT: Improving Transport and Accessibility through new Communication Technologies, als onderdeel van het Europese Interreg North Sea Region Programme. 16 partners uit Noorwegen, Zweden, Duitsland, Groot-Brittannië en Nederland hebben de afgelopen 3 jaar samengewerkt aan de vraag hoe een beter vervoersaanbod gerealiseerd kan worden in perifere, dus dunbevolkte gebieden. De 16 partners bestonden uit vervoersorganisaties, vervoersautoriteiten, lokale en regionale overheden, bedrijven en kennisinstellingen. De projectleiding lag bij de Hanzehogeschool Groningen.
DOCUMENT
Artikel Vraag het de wetenschap, interview 27 maart
DOCUMENT
Wageningen ligt in een Nederlands fiets- en waterlandschap. In warme zomers zijn de strandjes aan de Nederrijn een geliefde plek waar veel mensen naartoe trekken om te zwemmen en te recreëren. Zwemmen wordt gedoogd, maar is niet zonder gevaar. Veel vluchtelingen kunnen niet of slecht zwemmen en onderschatten het risico van zwemmen in de rivier. Het project WoW! Wageningen richtte zich op veilig en inclusief sporten en bewegen in de openbare ruimte. We wilden achterhalen hoe het COA kan voorkomen dat vluchtelingen zichzelf in gevaar brengen of soms zelfs verdrinken. Dat leverde deze informatiefolder op, waarmee COA-medewerkers (of vrijwilligers) op een zeer laagdrempelige manier toegang krijgen tot alle verschillende voorlichtingsmaterialen en -mogelijkheden.
DOCUMENT
Markt, overheid en wetenschap hebben samen een richtlijn ontwikkeld voor het aantal te plaatsen laadpunten op parkeerplaatsen in openbaar gebied. De richtlijn wordt gepubliceerd in de vorm van kencijfers. Het gaat om openbare laadpunten voor elektrische rijders in woon-, bezoek- en werklocaties.
LINK