De schuldenproblematiek in Nederland is nog steeds groeiende. De impact op de schuldenaar, maar ook op de samenleving, is groot. Financiële problemen zijn voor een groot deel een gedragsvraagstuk. In deze dissertatie staat het gedrag van de groep consumenten met een financiële achterstand centraal. Uit de analyses blijkt dat het niet één specifieke gedraging is die leidt tot financiële problemen, maar een combinatie van verschillende gedragingen die het risico op financiële problemen vergroten. Zo spelen niet bijhouden van de administratie, post en niet vooruit plannen een rol. Analyses naar de oorzaken van deze gedragingen laten bovendien zien dat er verschillende factoren en processen zijn die samenhang vertonen met het financiële gedrag. Onder meer de rol van self-efficacy, self-control en sociale steun, is onderzocht en blijken een samenhang te hebben. Financiële problemen kennen een eigen dynamiek. Eenmaal geconfronteerd met financiële problemen, verandert het gedrag van de consument. Deze verandering wordt deels veroorzaakt, doordat hij zich moet aanpassen en bijvoorbeeld meer gaat bezuinigen. Maar de verandering van gedrag is ook het gevolg van processen zoals schaarste en een veranderende houding ten opzichte van schulden.
SEEV4-City is an innovation project funded by the European Union Interreg North Sea Region Programme. Its main objective is to demonstrate smart electric mobility and integration of renewable energy solutions and share the learnings gained. The project reports on the results of six Operational Pilots (OPs) which have different scales and are located in five different cities in four different countries in the North Sea Region.Loughborough OP (United Kingdom) is the smallest pilot, being a household with a bi-directional EV charging unit for the Nissan Leaf, a stationary battery, and a PV system. In the Kortrijk OP (Belgium), a battery system and a bi-directional charging unit for the delivery van (as well as a smart charging station for ebikes) were added to the energy system. In Leicester (United Kingdom), five unidirectional charging units were to be accompanied by four bi-directional charging units. The Johan Cruyff Arena OP is a larger pilot in Amsterdam, with a 2.8 MWh (partly) second life stationary battery storage for Frequency Control Regulation services and back-up power, 14 fast chargers and one bi-directional charger. Integrated into the existing energy system is a 1 MW PV system that is already installed on the roof. In the Oslo OP, 102 chargers were installed, of which two are fast chargers. A stationary battery energy storage system (BESS) supports the charging infrastructure and is used for peak shaving. The FlexPower OP in Amsterdam is the largest OP with over 900 EV charging outlets across the city, providing smart charging capable of reducing the energy peak demand in the evening.Before the start of the project, three Key Performance Indicators (KPIs) were determined:A. Estimated CO2 reductionB. Estimated increase in energy autonomyC. Estimated Savings from Grid Investment Deferral