Publicatie bij de rede van Femke Kaulingfreks, uitgesproken bij de aanvaarding van de functie van lector aan Hogeschool Inholland in Amsterdam op 21 mei 2019.
DOCUMENT
U wordt meegenomen in de weerbarstige wereld van kinderen en jongeren, die opgroeien in onze moderne tijd. Ook wordt de maatschappelijke context geschetst, wat zijn we eigenlijk voor een samenleving? En in hoeverre en in welk opzicht is die anders dan die van voorgaande generaties? Deze rede gaat vooral ook over het opvoeden in de huidige tijd en over opvoeden in de toekomst, ook al weten we helemaal nog niet hoe die eruit zal zien. Wie denkt dat er pasklare antwoorden komen voor allerlei opvoedingsdilemma’s, komt bedrogen uit. In dit verhaal zullen juist veel vragen doorklinken. Vragen die het afgelopen jaar zijn opgehaald in het pedagogisch veld, bij ouders en bij professionele opvoeders, maar ook bij kinderen en jongeren. Af en toe worden uitstapjes gemaakt naar sociologische, psychologische en filosofische perspectieven op opgroeien en opvoeden en tevens wordt voortgebouwd op inzichten uit eigen studies naar talentontwikkeling van jongeren.
DOCUMENT
Opgroeien doe je maar één keer is geschreven als praktische handleiding voor iedereen die wil starten met of werkt in een kindcentrum. Belangrijk kenmerk van een kindcentrum is dat onderwijs en opvang intensief samenwerken. Deze uitgave laat zien hoe die samenwerking vorm kan krijgen en biedt de basis voor een gezamenlijk pedagogisch ontwerp. Geen blauwdruk, maar wel ondersteuning en inspiratie. Met een checklist om te komen tot uw eigen pedagogisch kader.
DOCUMENT
Veel verschillende instanties en voorzieningen (onderwijs, opvang, preventie, zorg en ondersteuning) in de wijk SPT (Selwerd, Paddepoel, Tuinwijk) werken met dezelfde ouders en kinderen en beogen allemaal hetzelfde doel, namelijk dat alle kinderen gezond en veilig opgroeien. Dat ze ongeacht hun sociaaleconomische of etnische achtergrond, voldoende kansen krijgen om hun talenten te ontwikkelen en naar eigen vermogen deelnemen aan een duurzame samenleving. Onder andere de eindrapportage van de Monitor Vensterscholen 2.0. van het Lectoraat Integraal Jeugdbeleid in 2016 toont aan dat er mooie dingen gebeuren en dat er grote betrokkenheid van de kernpartners is, maar dat er sprake is van een lappendeken aan initiatieven. Vanuit de gemeente is er sprake van los van elkaar staande subsidiemogelijkheden. Dit leidt tot veel drukte in de wijk, het missen van overzicht in rolverdeling en een gebrek aan inzicht in de overlap in de initiatieven en blinde vlekken op dit gebied. De kernpartners willen toe naar een structureel karakter dat gericht is op de lange termijn. Om dit te kunnen bereiken is het hebben van afgestemde plannen en samenhang tussen de verschillende instanties van groot belang.De behoefte is er vanuit de gemeente en de stuurgroep SPT om te komen tot een samenhangende aanpak voor de jeugd in SPT: een integraal pedagogisch wijkplan.
DOCUMENT
In dit integraal pedagogische wijkplan van de wijk Vinkhuizen zijn doelen, activiteiten en afspraken opgesteld tussen alle betrokken partners die met jeugd tussen 0 en 18 jaar in de wijk werken. De interprofessionele samenwerking heeft als doel om de kinderen en jongeren zo kansrijk, veilig en gezond mogelijk op te laten groeien.
DOCUMENT
De gemeente Delft presenteert met dit manifest een nieuwe, richtinggevende visie op het bieden van ondersteuning bij opvoeden en opgroeien. Dat doet zij samen met maatschappelijke partners die zijn betrokken bij het opvoeden en opgroeien van de Delftse jeugd. Deze visie vormt de basis voor een duurzame werkwijze, waarin gemeente en maatschappelijke organisaties zich vooral opstellen als partners van ouders en jeugdigen. Dit manifest roept alle partners op om te werken volgens de elf uitgangspunten en daarvoor ook de ruimte te bieden in de praktijk. Het zijn uiteindelijk de professionals op de werkvloer van de organisaties die ermee aan de slag moeten gaan. De partners moeten hun professionals hierin faciliteren, ruimte geven om te innoveren en om samen te werken met professionals van andere organisaties. De gemeente Delft en haar maatschappelijke partners verbinden zich in dit manifest aan deze uitgangspunten en delen de oproep. Wij gaan doen wat hiervoor nodig is, altijd vanuit de belangen van jeugdigen. Wij doen dat met lef en creëren en pakken de ruimte daarvoor. Wij houden elkaar scherp. Ieder doet wat nodig is en zoekt daarbij de grenzen van de eigen mogelijkheden op. Met elkaar houden wij in de gaten of we op de goede weg zitten.
MULTIFILE
Dit proefschrift doet verslag van een onderzoek in hoeverre de mediache adviezen aan kinderen met diabetes worden opgevolgd en welke psycho-sociale factoren daarbij van belang zijn. Daarbij stond de context waarin het kind opgroeit (in gezin, familie, op school) centraal.
DOCUMENT
Theatervoorstelling ‘Angry Young Men’ is een hip-hop voorstelling van theaterorganisatie WAT WE DOEN. De voorstelling vertelt het verhaal van twee jongens die opgroeien in een wereld waarin ze hun plek niet kunnen vinden. Die op straat hangen. Ze dromen van geld en aanzien, als het moet via de criminaliteit. Aan de hand van gesprekken (een combinatie van rap en spel) met hun moeders en verschillende professionals (docenten, jongerenwerkers, therapeuten, wetenschappers en politieagenten) kijkt het publiek terug op de levens van de jongens: de ene jongen komt om het leven bij een schietpartij. De andere jongen zit vast voor diezelfde schietpartij. Dader en slachtoffer. Ze proberen uit vinden of hun levens anders hadden kunnen lopen. En wie had het dan anders moeten doen?
DOCUMENT
Interview voor Magazine IKC053 Armoede komt vaker voor dan we ons realiseren. Alleen zien we het niet. Kinderen kunnen de ernst van hun situatie goed verbloemen. “De gevolgen van armoede zijn groot. Niet alleen als kinderen opgroeien, maar ook als ze volwassen zijn. Uit onderzoek blijkt dat hun jaarinkomen gemiddeld tienduizenden euro’s lager ligt dan van volwassenen die opgroeiden in een gezin zonder geldzorgen”, vertelt Ben Boksebeld, onderzoeker en docent Social Work aan Hogeschool Saxion. Hij is gespecialiseerd in het onderwerp armoede en schuldhulpverlening. Ben werkt aan een training voor docenten om armoede te leren herkennen. We spraken met Ben over de impact van armoede op de leerprestaties van kinderen, hun toekomst en de rol van IKC-professionals.
MULTIFILE
Heeft de manier waarop de zuigmotoriek zich ontwikkelt bij te vroeg geboren kinderen een voorspellende waarde voor de mentale, motorische en taalontwikkeling van op 2-jarige en op 5-jarige leeftijd?
DOCUMENT