In dit artikel wordt een hedendaags perspectief op overheidscommunicatie gepresenteerd. Een perspectief dat inzichtelijk maakt hoe kennis uit de sociale psychologie en ontwikkelingen op het gebied van interactieve media optimaal kunnen worden benut om gedrag van burgers te beïnvloeden. Centraal in dit verhaal staan drie pijlers voor succesvolle gedragsverandering: inhaken op het kritieke moment, voelbaar maken van sociale druk en afstemming op het individu.
DOCUMENT
Organisaties in het publieke domein zien steeds meer in dat om effectief te kunnen zenden, eerst actief moet worden ontvangen (van Woerkum & Aarts, 2008). De overheid gaat actief naar burgers toe om te horen wat er speelt en hen inzicht en inspraak te geven (WRR, 2011). Lokale overheden experimenteren volop met social media om de interactie met de buitenwereld te verbeteren (TNO, 2011). Effectief zenden en participeren blijkt echter gemakkelijker gezegd dan gedaan. Er zijn nog weinig ‘practice-based’ succesverhalen waar overheden zich op kunnen baseren in het bepalen van een lange termijn social media strategie met heldere, meetbare doelstellingen (Visie op social media & crisiscommunicatie, 2010). Het doel van dit onderzoek is inzicht te krijgen in hoe social media succesvol kunnen worden ingezet bij communicatie in het publieke domein op basis van ‘best practices’.
DOCUMENT
Een gezamenlijke publicatie van het Lectoraat Crossmedia en het Lectoraat Overheidscommunicatie, beiden onderdeel van het Kenniscentrum Communicatie & Journalistiek van de Hogeschool Utrecht.
DOCUMENT
Nederlandse communicatieopleidingen op hbo-niveau richten zich per definitie op de beroepspraktijk van de communicatieprofessional. Voor de inrichting van het curriculum wordt gebruik gemaakt van beroepsniveauprofielen en competentieprofielen. Bij de daadwerkelijke invulling van het curriculum op het niveau van lessen, workshops, coachingstrajecten e.d. is het bovendien van belang dat de betrokken docenten ervaring hebben in de beroepspraktijk. Het management van de opleidingen betrekt dit aspect dan ook in het aannamebeleid. Dit rapport spitst zich toe op de actuele situatie aan de School voor communicatiemanagement (Scom), maar staat model voor alle communicatieopleidingen in het reguliere Hbo. Meer in het bijzonder wordt gefocust op overheidscommunicatie, sinds 2003 een van de afstudeerrichtingen aan de Scom. In het kader van de accreditatie 2004 heeft de Scom overheidscommunicatie als bijzonder kwaliteitskenmerk benoemd. Via overheidscommunicatie (lectoraat en kenniskring, afstudeerrichting, publicaties) maakt de Scom zichtbaar dat de combinatie onderzoek en onderwijs binnen het hoger beroepsonderwijs tot een duidelijk eigen kleur leidt: praktijkgericht en actueel. De resultaten van het onderzoek worden ingebracht in de afstudeerrichting.
DOCUMENT
Ik sta hier vandaag met gemengde gevoelens. Het communicatievak bevindt zich namelijk in een deplorabele situatie (dat is overigens zeker niet alleen bij de overheid en publieke organisaties het geval: bij commerciële organisaties is het niet beter gesteld). De andere kant van de medaille is dat dit lectoraat bij uitstek de mogelijkheid biedt om daar verandering ten positieve in te bewerkstelligen.
DOCUMENT
In dit artikel gaat het over de communicatie van de overheid met de diverse publiekgroepen. Er wordt al jaren gesproken over een kloof tussen burger en overheid. Maar in hoeverre bestaat er een vertrouwensbreuk en wat kan dit verklaren? In de voordracht wordt ingegaan op de wijze waarop mensen zich een beeld van de overheid vormen en welke psychologische aspecten hierbij een rol spelen. Ook komt aan de orde de wijze waarop het lectoraat Overheidscommunicatie invulling geeft aan de opdracht theorie en praktijk te verbinden.
DOCUMENT
Geen samenvatting beschikbaar
DOCUMENT
In de veiligheidspraktijk ontstaat steeds meer aandacht voor de perceptie van burgers. Kan gerichte overheidscommunicatie helpen om de ervaring van overlast, verloedering of maatschappelijk spanningen te verminderen? In opdracht van het ministerie van Veiligheid en Justitie, onderzochten Marnix Eysink Smeets, Ton Baetens en Hans Moors deze vraag. Onlangs rondden zij hun onderzoek af dat tien kernpunten voor een evidence-based communicatiestrategie bevat
DOCUMENT