Publinova logo

Search results

Products 1.051

product

Is de HR-professional de gedroomde paradox-navigator?

Blog AOG school of management en Hanzehogeschool.

LINK

09/22/2021
product

Uitdaging voor CX-professionals: de privacy paradox

Het is voor CX-professionals één van de belangrijkste vraagstukken binnen de snel digitaliserende economie. En het vraagstuk wordt alleen maar groter: hoe moeten we omgaan met de privacy van de klant terwijl dezelfde consument vraagt om meer gepersonaliseerde dienstverlening?

LINK

03/28/2024
product

The paradox of technology in online education during the COVID-19 pandemic

The purpose of this paper is to reflect on the experiences of safety and security management students, enrolled in an undergraduate course in the Netherlands, and present quantitative data from an online survey that aimed to explore the factors that have contributed to students’ satisfaction with, and engagement in, online classes during the COVID-19 pandemic. The main findings suggest an interesting paradox of technology, which is worth further exploration in future research. Firstly, students with self perceived higher technological skill levels tend to reject online education more often as they see substantial shortcomings of classes in the way they are administered as compared to the vast available opportunities for real innovation. Secondly, as opposed to democratising education and allowing for custom-made, individualistic education schedules that help less-privileged students, online education can also lead to the displacement of education by income-generating activities altogether. Lastly, as much as technology allowed universities during the COVID-19 pandemic to continue with education, the transition to the environment, which is defined by highly interactive and engaging potential, may in fact be a net contributor to the feelings of social isolation, digital educational inequality and tension around commercialisation in higher education.

MULTIFILE

12/08/2022

People 2

person

Erdinc Cakmak

Lecturer

Erdinc Cakmak
person

Lydia Schaap

Onderzoeker

Projects 5

project

ADAS als Mobiele Telefoon

De technische en economische levensduur van auto’s verschilt. Een goed onderhouden auto met dieselmotor uit het bouwjaar 2000 kan technisch perfect functioneren. De economische levensduur van diezelfde auto is echter beperkt bij introductie van strenge milieuzones. Bij de introductie en verplichtstelling van geavanceerde rijtaakondersteunende systemen (ADAS) zien we iets soortgelijks. Hoewel de auto technisch gezien goed functioneert kunnen verouderde software, algorithmes en sensoren leiden tot een beperkte levensduur van de gehele auto. Voorbeelden: - Jeep gehackt: verouderde veiligheidsprotocollen in de software en hardware beperkten de economische levensduur. - Actieve Cruise Control: sensoren/radars van verouderde systemen leiden tot beperkte functionaliteit en gebruikersacceptatie. - Tesla: bij bestaande auto’s worden verouderde sensoren uitgeschakeld waardoor functies uitvallen. In 2019 heeft de EU een verplichting opgelegd aan automobielfabrikanten om 20 nieuwe ADAS in te bouwen in nieuw te ontwikkelen auto’s, ongeacht prijsklasse. De mate waarin deze ADAS de economische levensduur van de auto beperkt is echter nog onvoldoende onderzocht. In deze KIEM wordt dit onderzocht en wordt tevens de parallel getrokken met de mobiele telefonie; beide maken gebruik van moderne sensoren en software. We vergelijken ontwerpeisen van telefoons (levensduur van gemiddeld 2,5 jaar) met de eisen aan moderne ADAS met dezelfde sensoren (levensduur tot 20 jaar). De centrale vraag luidt daarom: Wat is de mogelijke impact van veroudering van ADAS op de economische levensduur van voertuigen en welke lessen kunnen we leren uit de onderliggende ontwerpprincipes van ADAS en Smartphones? De vraag wordt beantwoord door (i) literatuuronderzoek naar de veroudering van ADAS (ii) Interviews met ontwerpers van ADAS, leveranciers van retro-fit systemen en ontwerpers van mobiele telefoons en (iii) vergelijkend rij-onderzoek naar het functioneren van ADAS in auto’s van verschillende leeftijd en prijsklassen.

Finished
project

Optimalisatie van Service Logistics met Big Data

Service logistics in de vliegtuigonderhoudindustrie is een zeer kennisintensieve en concurrerende markt. De meest cruciale factor in deze industrie is het laag houden van de downtime tijdens maintenance, repair en overhaulactiviteiten. Met name opslag, distributie en het managen van spare parts spelen hierin een belangrijke rol. Om tijdig vliegtuigen te kunnen onderhouden, hebben onderhoudsbedrijven vaak duizenden onderdelen, van kleine ophangpennen tot zeer dure motoren, op voorraad. Hierin zit dan ook de paradox: onderhoudskosten dalen door lagere down time en grote voorraden zorgen op hun beurt weer voor hoge warehousing kosten. Het lectoraat Aviation Engineering voert thans een RAAK-MKB project uit waarin primair wordt onderzocht of historische onderhoudsdata kan worden gebruikt voor MRO-onderhoudsplannen die de downtime verlagen. Gaandeweg de uitvoering van dit project is echter gebleken dat niet alle onderhoud van te voren gepland kan worden en dat juist real time data tijdens de vlucht erg relevant is voor snel en efficiënt onderhoud. De doelstelling van dit KIEM-project is enerzijds het vergaren van nieuwe kennis en inzichten over service logistics en het daarmee aanjagen nieuw onderzoek waarin wordt onderzocht of de inzet van real time big data bijdraagt aan het verminderen van de downtime. Anderzijds wordt onderzocht of nieuwe samenwerkingen (met IT-bedrijven) mogelijk zijn die voorraadkosten verminderen. Onderzoek wordt gedaan naar: 1. Knelpunten voor de inzet van real time big data in relatie tot MRO-activiteiten. 2. Vraagarticulatie en samenwerkingsmogeljkheden met nieuwe mkb-bedrijven. 3. Spare part warehousing efficiëntie (parts pooling). 4. Infrastructuur en standaarden voor opslag en toegankelijkheid van gezamenlijke en individuele (bedrijfsgevoelige) data. De HvA, NAG en JetSupport verwachten dat met dit project nieuwe mkb-onderhoudsbedrijven, vliegtuigmaatschappijen en overheden gaandeweg het project gaan aanhaken. Uitkomsten zijn enerzijds nieuwe kennis en inzichten op het gebied van service logistics en anderzijds commitment voor een vervolgonderzoek op het lopende RAAK-project.

Finished
project

Publieke Dienstverlening in Digitale Transitie

Digitalisering is niet meer weg te denken uit de beroepspraktijk van publieke organisaties. Organisaties zien de voordelen van digitalisering: het levert efficiëntere processen en een optimalisatie van de klantbeleving op. De Nederlandse overheid zet fors in op digitalisering. Desondanks gaat dit langzamer dan verwacht. Veel publieke organisaties zoeken naar de juiste strategieën voor digitalisering.Doel In dit project is onderzocht hoe servicegerichte publieke organisaties digitalisering zo kunnen inzetten dat deze niet alleen bijdraagt aan de doelstellingen van de organisatie, maar ook een positieve bijdrage levert aan de klantbeleving. Resultaten Het onderzoek heeft diverse resultaten opgeleverd: Ervaringen van publieke organisaties m.b.t. persoonlijke en digitale dienstverlening Ervaringen van klanten van publieke dienstverleners met het contact dat zij hadden met deze organisaties Diverse toekomstscenario’s op het gebied van Customer Experience Groeimodel voor persoonlijke dienstverlening in digitale context Diverse experimenten voor verbetering persoonlijke dienstverlening in digitale context Dit groeimodel is samengevat in een toolkit, waarmee organisaties in heldere stappen de (mis)match kunnen bepalen tussen huidige klantbeleving en klantervaring (digitaal of niet), en waarmee zij een portfolio aan interventies kunnen ontwikkelen om deze ‘gaps’ op te lossen. Alle resultaten kunnen hieronder worden gedownload:Handleiding en canvassen Handleiding klantbeleving in Digitale Transitie Canvas - klantbeleving in digitale transitie Canvas - acht dimensies van publieke dienstverlening  Whitepapers Whitepaper - Burgers staan open om digitaal de dialoog aan te gaan tijdens het wachten in het telefonisch kanaal - voorlopige resultaten gebruikersstudie bij Belastingdienst Whitepaper - Interactie met adviesrobots vergroot het vertrouwen tot handelen bij het uiteindelijke advies - voorlopige resultaten gebruikersstudie bij RET Whitepaper - De toekomst van customer experience Whitepaper - Een groeimodel voor persoonlijke dienstverlening in de publieke sector Whitepaper - Toekomst AI in klantbediening Rapportages: Highlights - Belangrijkste inzichten uit kwalitatief onderzoek onder publieke dienstverleners Highlights - Belangrijkste inzichten uit onderzoek onder ruim 1.000 klanten van publieke dienstverleners Rapport klantperspectief - Kwalitatief onderzoek onder klanten Blogs Duurzame klantrelaties in het digitale tijdperk - Harald Pol bij Service Leadership Wie leidt de digitale transformatie? - Harald Pol bij Marketingfacts Naar een effectieve klantrelatiestrategie in het digitale  tijdperk - Harald Pol bij Marketingfacts Waarom Growth Marketing terrein wint in B2B - Harald Pol bij Marketingfacts Van klantbeleving naar merkbeleving – en weer terug …. - Harald Pol bij Marketingfacts Het einde van de beleveniseconomie - Harald Pol bij Marketingfacts Hoe de digitalisering van klantbeleving bij publieke dienstverleners kan helpen? - Evelien Besseling en Jacqueline Sant bij Customer First Digitalisering verbetert dienstverlening in publieke sector - Evelien Besseling en Jacqueline Sant bij Daily Data Bytes Duurzame klantrelaties in het digitale tijdperk: dystopie of utopie - Harald Pol De Paradox van digitalisering - Harald Pol bij Customer First Jaarbeurs Utrechts' reis naar een betere klantbeleving - Patrick Mulder en Harald Pol bij Customer First Het probleem echt willen begrijpen - Jacqueline Sant Hoe persoonlijk is jouw dienstverlening? - Jeroen van Grondelle en Marlies van Steenbergen bij Daily Data Bytes Digitalisering van de klantbeleving - tussen wet en realiteit - Evelien Besseling & Jacqueline Sant Terugblik 3e consortiumbijeenkomst - Jeroen van Grondelle en Dies Weijschede De impact van de coronacrisis op de digitale transformatie van Publieke Dienstverleners - Calvin Wittenberg en Harald Pol bij Customer First Meer over dit onderwerp? Word lid van deze LinkedIn groep rond het onderwerp digitalisering binnen de publieke dienstverlening. Looptijd 03 maart 2020 - 23 juni 2022 Aanpak Via een ontwerpgerichte onderzoekaanpak waarin de drie kennisdomeinen Marketing & Customer Experience, Datascience en Media Design samenkomen, krijgen publieke dienstverleners die zich bezig houden met digitalisering, klantenservice en klantbeleving, betere inzichten en nieuwe mogelijkheden om digitalisering op de juiste manier in te zetten. In het onderzoek komen 3 thema’s aan de orde: De digitale klantreis: wat zijn binnen organisaties succes- en faalfactoren van digitalisering? De persoonlijke klantreis: in hoeverre kunnen digitaliseringsoplossingen een bijdrage leveren aan persoonlijke dienstverlening? De duurzame klantrelatie: wat doet digitalisering en een persoonlijke benadering met de betrokkenheid van de klant? En welke (digitale) interventies dragen bij aan de betrokkenheid en het vertrouwen van de klant? Het project bestaat uit 5 fases: Organisatieperspectief: Hierin wordt onderzoek gedaan onder sleutelfiguren binnen (deelnemende) organisaties die op verschillende manieren betrokken zijn bij het proces van digitaliseren Klantperspectief: Klanten van publieke organisaties worden bevraagd op hun beleving van de dienstverlening, hun (laatste) klantreis bij de betreffende dienstverlener, hun wensen en behoeften en ‘triggers’ of ‘barrières’ die zij ervaren op het gebied van digitalisering Gezamenlijk perspectief: Het zoeken naar win-win oplossingen voor organisatie en klant Strategisch perspectief: Het toekomstbestendig maken van oplossingen door het meewegen van scenario’s Kennisdisseminatie van de resultaten

Finished

Editorials 1

editorial

Zo ontwikkelde praktijkgericht onderzoek zich het afgelopen studiejaar