Publinova logo

Search results

Products 6

product

Determinants of late and/or inadequate use of prenatal healthcare in high-income countries

BACKGROUND: Prenatal healthcare is likely to prevent adverse outcomes, but an adequate review of utilization and its determinants is lacking.OBJECTIVE: To review systematically the evidence for the determinants of prenatal healthcare utilization in high-income countries.METHOD: Search of publications in EMBASE, CINAHL and PubMed (1992-2010). Studies that attempted to study determinants of prenatal healthcare utilization in high-income countries were included. Two reviewers independently assessed the eligibility and methodological quality of the studies. Only high-quality studies were included. Data on inadequate use (i.e. late initiation, low-use, inadequate use or non-use) were categorized as individual, contextual and health behaviour-related determinants. Due to the heterogeneity of the studies, a quantitative meta-analysis was not possible.RESULTS: Ultimately eight high-quality studies were included. Low maternal age, low educational level, non-marital status, ethnic minority, planned pattern of prenatal care, hospital type, unplanned place of delivery, uninsured status, high parity, no previous premature birth and late recognition of pregnancy were identified as individual determinants of inadequate use. Contextual determinants included living in distressed neighbourhoods. Living in neighbourhoods with higher rates of unemployment, single parent families, medium-average family incomes, low-educated residents, and women reporting Canadian Aboriginal status were associated with inadequate use or entering care after 6 months. Regarding health behaviour, inadequate use was more likely among women who smoked during pregnancy.CONCLUSION: Evidence for determinants of prenatal care utilization is limited. More studies are needed to ensure adequate prenatal care for pregnant women at risk.

PDF

11/20/2011
product

Shaping career-long perspectives on teaching

Lector Marco Snoek heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan de publicatie ‘Shaping career-long perspectives on teaching’. Deze ‘Guide on policies to improve initial teacher education’ is onlangs gepubliceerd door de Europese Commissie. De guide omvat handreikingen die het resultaat zijn van het werk van de Working Group Schools van de Europese Commissie. De publicatie gaat in op de rol van leraren en hoe leraren in die rol ondersteund kunnen worden door een structuur voor het beroep, die gericht is op een leven lang leren en op samenwerkend leren. Het realiseren van een dergelijke structuur vraagt een nauwe samenwerking van de verschillende stakeholders: ministeries, leraren en schoolleiders. In de Working Group Schools bogen vertegenwoordigers van de verschillende lidstaten zich over de vraag hoe beleid van overheden het continuum van het beroep (de samenhang tussen de lerarenopleiding, de eerste fase van de beroepsuitoefening en de verdere loopbaan van leraren) kan versterken, welke bijdrage leeromgevingen die gericht zijn op samenwerkend leren tussen professionals daar aan kunnen leveren en wat dit vraagt van beleid en van de samenwerking tussen stakeholders bij het ontwikkelen van dit beleid. Marco Snoek vertegenwoordigde daarbij het Nederlandse Ministerie van Onderwijs. De verschillende inzichten die ontstonden op basis van uitwisseling van beleidsaanpakken in verschillende landen zijn vertaald naar aanbevelingen voor beleid. In een TEDlike talk die Marco Snoek op het Europese Education, Training and Youth Forum in Brussels op maandag 19 oktober verzorgde, gaat hij in op de hoofdpunten van de publicatie. Zie: www.vimeo.com/144635675

MULTIFILE

12/31/2014
Shaping career-long perspectives on teaching
product

Borstvoeding in de eerste zes maanden

Deze focusgroep studie geeft inzicht in de redenen en motieven van vrouwen om vroegtijdig te stoppen met het geven van borstvoeding of om vroegtijdig kunstvoeding te gaan geven. De resultaten van dit onderzoek zijn gebaseerd op een kwalitatief onderzoek met 10 focusgroepen met in totaal 69 vrouwen die op het moment van het onderzoek borstvoeding gaven aan hun kind maar die vroegtijdig kunstvoeding gingen geven naast de borstvoeding (voordat de baby 6 maanden oud was), en vrouwen die borstvoeding hebben gegeven maar die op het moment van het onderzoek, voordat de baby 6 maanden oud was,daarmee waren gestopt. Het doel van het onderzoek is niet geweest om kwantitatieve gegevens op te leveren; daartoe is kwantitatief vervolgonderzoek nodig.

MULTIFILE

12/31/2008
Borstvoeding in de eerste zes maanden