Wat kan een reguliere school doen om ook slechthorende kinderen onderwijs te kunnen geven, in een klimaat waarin deze kinderen zich prettig voelen en tot hun recht komen? Inclusief onderwijs betekent dat elk kind de mogelijkheid krijgt om effectief onderwijs te volgen in de eigen buurt, waarbij verschillen tussen kinderen worden gewaardeerd en gerespecteerd. Bij inclusief onderwijs kan elk kind zijn of haar capaciteiten volledig ontplooien. Dat zou dus ook voor slechthorende kinderen moeten gelden. Maar is inclusief onderwijs voor deze groep mogelijk, terwijl recht wordt gedaan aan hun bijzondere communicatiebehoefte? In dit dossier vind je een interview met Annemiek Voor in 't Holt over dit onderwerp. Daarnaast biedt haar achtergrondartikel "Westervoort Inclusief. Een fictieve inclusieve school met dove en slechthorende leerlingen" tal van handvatten waarmee leerkrachten van diverse schooltypen hun onderwijs toegankelijk kunnen maken voor kinderen met een gehoorverlies. Ook vind je verschillende instrumenten waarmee je zelf als horende leraar een indruk kunt krijgen wat jouw slechthorende leerling(en) hoort, en vooral: wat niet. Door een blaffend hondje wordt in een powerpointboekje uitgelegd hoe het oor in elkaar zit, leuk om met de klas eens te bekijken. Op de pagina Voor kids: zo werkt je oor zijn ook nog handige links voor kinderen te vinden. Met een checklist kun je nagaan in hoeverre je zelf daadwerkelijk een actieve luisteraar bent.
De retailsector verandert diepgaand en structureel. Door ontwikkelingen in technologie, sociaal-culturele en demografische trends en ook door veranderingen binnen het domein van retail zelf, staan veel ondernemingen en andere stakeholders, zoals gemeenten, de vastgoedsector en toeleveranciers van het winkelbedrijf voor belangrijke uitdagingen. Dit veld vormt een belangrijk onderzoeksthema van praktijkgericht onderzoek van lectoraten binnen het Hoger Beroepsonderwijs. Dat is nu nog versnipperd, maar kan en kracht en relevantie winnen bij samenwerking. Het lectorenplatform Retail Innovation beoogt door middel van bundeling en gecoördineerde en deels gezamenlijke uitvoering van nieuw praktijkgericht retail onderzoek door de lectoren in het HBO een betere gestructureerde bijdrage leveren aan de noodzakelijke innovatie in de retailsector in Nederland, in het bijzonder op basis van de nationale retail(onderzoeks)agenda. Vanuit die bundeling de verbinding leggen met de retailsector, samen met geassocieerde partners zoals TKI CLICKNL, belangstellende universiteiten en relevante organisaties en vertegenwoordigers van de retailsector om de doorwerking van bevindingen en resultaten verder te versterken.
Aanleiding: Er komen steeds meer toepassingen voor draagbare sensoren en techniek. Deze worden verwerkt in textiel voor gebruik bij sport of in de werksituatie. Er is alleen één probleem: de energievoorziening. Ingebouwde elektronica heeft een continue stroombron nodig. Meestal wordt een oplaadbare batterij ingebouwd, soms ondersteund met zonnecellen voor energieopvang, maar deze oplossing is verre van comfortabel. De plooibaarheid, vouwbaarheid en wasbaarheid van het textiel zijn beperkt en ook de toepassingsmogelijkheden laten te wensen over omdat het te zwaar is, een te lage capaciteit heeft en niet is geïntegreerd. Doelstelling Met het project TexEnergie gaat het projectteam onderzoeken hoe zowel de opvang als de opslag van energie geïntegreerd kan worden in textielweefsel. Uit onderzoek blijkt dat het mogelijk is om geleidende garens mee te weven in textiel. Met de toenemende (wetenschappelijke) kennis over microsolar en micro-energieopslag komt ook de integratie van embedded technologie in textiel in beeld. De deelnemers krijgen met dit onderzoek een kennisvoorsprong en textielbedrijven creëren een substantiële toegevoegde waarde voor hun textielproduct. De studenten doen ook marktonderzoek naar nieuwe product-marktcombinaties. Denk daarbij aan sport- en werkkleding, alsook toepassingen in schermen, wanden of afscheidingen op basis van textiel. Beoogde resultaten De kennisoverdracht aan de deelnemende bedrijven vindt kort op de ontwikkeling plaats. Elke tussenstap kan al kennis opleveren die op korte termijn bijdraagt aan kennisvoorsprong. Met behulp van persberichten en een nieuwsbrief deelt het projectteam de kennis verder met geïnteresseerde bedrijven en na elk tweede jaar organiseren ze een congres of seminar. Het project zal een aantal demonstratorproducten met geïntegreerde zonnepanelen en flexibele batterij opleveren.