Knowledge about trends and epidemiology of pediatric burns is useful to identify patterns, to advance medical research, and to design prevention programs and resource allocation. The aim of this study is to describe the epidemiology and trends of pediatric burns between 2009 and 2022 in the three Dutch burn centers. A secondary objective of this study is to evaluate the influence of the COVID-19 pandemic on the pattern of pediatric burns. A register-based cohort study was conducted based on data from the Dutch Burn Repository R3. Patients between 0 and 17 years at the time of the burn injury admitted between 2009 and 2022 to one of the three burn centers were included. Descriptive statistics were used to investigate the incidence and patient, burn, and treatment characteristics. The COVID-19 pandemic years (2020–2021) were compared with the pooled results from pre-COVID-19 years (2017–2019). A total of 4017 patients were included in this study, of which 3085 (77%) were overnight admissions. The incidence and absolute number of pediatric burn admissions gradually increased over the years, with a small temporary decrease in 2020–2021. Patient and burn characteristics remained relatively consistent over the years. Three quarters of all patients were between 0 and 3 years old, and the majority were boys (59%). A decreasing ratio of length of stay per % total burned surface area and an increase in day admissions was observed since 2016 onwards, which intensified during the COVID-19 pandemic. Conclusions: There was a slight increase in the number of pediatric admissions to the burn centers between 2009 and 2022. Young children (0–3 years) remain the most frequently affected group. A shorter relative length of stay was observed, as well as an increase in day admissions, which was reinforced by the COVID-19 pandemic. (Table presented.)
Veel verschillende instanties en voorzieningen (onderwijs, opvang, preventie, zorg en ondersteuning) in de wijk Lewenborg en omliggende wijken/gebieden (Lewenborg XL) werken met dezelfde ouders en kinderen en beogen allemaal hetzelfde doel, namelijk dat alle kinderen gezond en veilig opgroeien. Dat ze ongeacht hun sociaaleconomische of etnische achtergrond, voldoende kansen krijgen om hun talenten te ontwikkelen en naar eigen vermogen deelnemen aan een duurzame samenleving. Onder andere de eindrapportage van de Monitor Vensterscholen 2.0. van het Lectoraat Integraal Jeugdbeleid in 2016 toont aan dat er mooie dingen gebeuren en dat er grote betrokkenheid van de kernpartners is, maar dat er sprake is van een lappendeken aan initiatieven. Vanuit de gemeente is er sprake van los van elkaar staande subsidiemogelijkheden. Dit leidt tot veel drukte in de wijk, het missen van overzicht in rolverdeling en een gebrek aan inzicht in de overlap in de initiatieven en blinde vlekken op dit gebied. De kernpartners willen toe naar een structureel karakter dat gericht is op de lange termijn. Om dit te kunnen bereiken is het hebben van afgestemde plannen en samenhang tussen de verschillende instanties van groot belang.De behoefte is er vanuit de Stuurgroep Lewenborg om te komen tot een samenhangende aanpak voor de jeugd in Lewenborg XL: een integraal pedagogisch wijkplan.