Rian de Waal (1958-2011) has written a book about the piano, and how the development of piano playing has been very much dependent upon musicians who were able to cross borders. In Metamorphoses, the Art of the Virtuoso Piano Transcription, De Waal takes us on a journey through the capricious history of the piano transcription. At first revered by musicians and audience alike (and often the sole reason for the great fame of some pianists), the piano transcription later became despised and considered unnecessary, superficial, or even heretical. The fact that the piano transcription has survived such fierce resistance has very much to do with the special qualities of the piano as a musical instrument. De Waal like no one else is able to explain these qualities, and he brings them to the fore with verve and tenderness on the six CDs accompanying this book.Describing some remarkable moments in musical history, De Waal presents a candid overview of the historical developments surrounding the piano transcription. He explains how the genre fell from acclaim into disrepute, and lately seems to regain the rightful respect it deserves. But more than this, he provides deep-felt musical insight into what matters most: why are some piano transcriptions so good, and how do man and machine act together to make this so? The theme of the book is the piano transcription, but Metamorphoses is equally about change, possession, perception, respect, genius, transcendence, and ultimately, about human dignity.
DOCUMENT
Geleide Audiomotor Exploratie (GAME) is een innovatieve lesmethode waarmee slechthorenden met een Cochleair Implantaat (CI) piano kunnen leren spelen zonder muzieknotatie. Het doel van GAME is om door actief muziek te maken, transfereffecten van muziek- naar het spraakdomein te realiseren. Hierdoor kunnen CI-gebruikers zowel muziek als spraak beter gaan verstaan. Hoewel GAME ontworpen is om in de gewone lespraktijk gebruikt te worden, vereist het lesgeven met GAME nieuwe kennis en vaardigheden van pianodocenten. Dit onderzoek is daarom gericht op het ontwikkelen van instructiemateriaal en scholing voor het lesgeven met GAME. Zes pianodocenten en een ‘critical friend’ deden mee aan dit onderwijskundig ontwerp onderzoek. Tijdens het onderzoek zijn de lesmethode en het lesmateriaal aangepast en doorontwikkeld. De uitkomsten van het onderzoek laten zien dat docenten een ‘totaalpakket’ nodig hebben: (1) een handleiding gecombineerd met (2) demonstratie video’s, (3) lesmateriaal en voorbeeld lesplannen, (4) workshops en (5) collegiaal overleg. Deelnemende docenten vonden vooral de video’s gecombineerd met uitleg belangrijk omdat GAME totaal anders is dan traditionele lesmethodes. Het onderzoek heeft geleid tot suggesties voor implementatie in lespraktijken en Hoger Beroeps Onderwijs en aanbevelingen voor mogelijke toepassingen van GAME bij andere doelgroepen, zoals leerlingen met leerproblemen.
DOCUMENT
Elke van Buggenhout (muzikant; piano-improvisatie & muziektherapeut) en Bert van den Bergh (filosoof & psycholoog) vatten in het voetspoor van fenomenologische benaderingen depressie op als een verstoring van de elementaire afstemming tussen (in)dividu, wereld en ander. Het fenomeen depressie voert in die opvatting naar de bodem van de menselijke existentie en zodoende naar het hart van onze hedendaagse cultuur. In dit licht verbinden zij een oneigentijds muziektheoretisch perspectief met kritische muziekfilosofische duidingen van onze westerse muziekcultuur. Voorts slaan zij een brug naar cultuurtheoretische interpretaties van onze laatmoderne cultuur als geheel, die op verschillende wijzen en in diverse sferen grondig ‘ont-stemd’ kan heten. Zij doen dit alles uitgebreid in een binnenkort te verschijnen essay, waarvan in dit artikel de hoofdgedachten zijn gevat.
MULTIFILE