Naar aanleiding van de stroomstoring van januari 2010, waarbij de gemeenten Hillegom, Katwijk, Lisse, Noordwijk en Teylingen zijn getroffen, is onderzocht in hoeverre burgers zelfredzaam zijn geweest. Om antwoord te krijgen op deze vraag zijn door studenten van Saxion in maart 2010 meer dan 300 enquêtes afgenomen en verwerkt. De resultaten zijn vergeleken met de resultaten van eerder onderzoek naar de zelfredzaamheid rond de tweedaagse stroomstoring in de Bommeler- en Tielerwaard in 2007.
MULTIFILE
The purpose of this study is to show how local authorities (municipalities) deal with their community real estate. The study is an annually recurring research: every year since 2008 (except for 2013), Dutch municipalities have been asked to complete a questionnaire about how they manage their real estate. With these results it is possible to perform quantitative analyses on both trends and the current situation.The questionnaire responses have led to the following conclusions: (1) Half of themunicipalities has a policy but takes few risk measures, (2) Withdrawing local government, (3) Management and operations most outsourced tasks, (4) Obstacles remain unchanged, (5) Cost reduction most relevant policy theme since 2009, (6) Relevance of some policy themes depends on municipality size, (7) More real estate is offered, smaller percentage is sold, 8) More FTEs for real estate management, especially executive tasks and (9) Conscious focuson quality. Dutch municipalities tune their new developments of the municipal real estate policy to the results of the Barometer for Municipal Community Real Estate. This leads to a further development of professionalism of the municipal real estate portfolios.The contribution to science is showing patterns of community real estate management at Dutch municipalities. A longitudinal study of this size on this subject is unique in The Netherlands.
Het JeugdSynergiePlan beschrijft de wijze waarop er bij verenigingen door een effectieve samenwerking tussen de verschillende stakeholders meer kan worden bereikt voor iedereen. De belangrijkste samenwerkende partijen (stakeholders) bestaan uit de leden, de ouders en vrijwilligers, de verenigingen, de bonden, de overheid, de zorgverzekeraars, de sponsors en de zakelijke dienstverleners. Speerpunt vormt de kwetsbare groep van middelbare scholieren voor wie er in praktijk te weinig aandacht bestaat. Door de samenwerking waarbij de partijen gebruik gaan maken van elkaars sterktes en kansen ontstaat er synergie: het effect van de samenwerking is groter dan wat iedere partij afzonderlijk had kunnen bereiken. In het rapport komen theorie en praktijk bij elkaar. De theorie inzake synergie wordt op een unieke manier beschreven en verduidelijkt. Ook staan er veel unieke oplossingen beschreven in het rapport waarmee synergie in praktijk kan worden uitgevoerd. Er wordt meer bereikt en er worden kosten bespaard. Het rapport biedt dan ook grote winstmogelijkheden voor de leden, voor de verenigingen, voor de overheid, de jeugdzorg, het onderwijs, voor de zakelijke dienstverlening; kortom de hele maatschappij. Belangrijke zaken komen eerst en daarom gaat welzijn boven welvaart en een pro-actief beleid gaat voor restrictief beleid. Dat kan allemaal met dit model! Vast staat dat de jeugd een enorme potentie heeft voor velen. Hier groeien de toekomstige winnaars voor 2028, maar hier groeien ook de toekomstige werknemers, politici, uitvinders. Doorzettingsvermogen, discipline, ijver en sociale vaardigheden vormen aspecten die we in het verenigingsleven kunnen stimuleren. Maatschappelijke doelstellingen als integratie, armoedebeleid en gezondheid, zijn daarmee te sturen vanaf het speelgras en het honk. Het kind en de vereniging kunnen hiermee uitgroeien tot het maatschappelijk goud en het olympisch vuur.
MULTIFILE