Often, simplified cultural explanations of a nation‟s economy are common sense and taken for granted. Amidst the debate about the propensity of European countries to compete with other prosperous knowledge economies, some consultants in The Netherlands postulate that the Dutch will never be able to match the requirements of the new economy because of their „polder-model‟, a term used for the Dutch model of gaining consensus in which employers, syndicates and the government meet with each other to make agreements about labour. This postulation was made against the general opinion of some years ago, when this same polder-model was perceived as the main cause of the economic success of the Dutch in the 1990s: “Consensus lies at the heart of the Dutch success where unemployment has been cut to half (2% in 2000) of what it was in 1997. The government, with support of employers and unions, has cut public spending as a share of GDP from 60 to 50%. It is the combination of a quiet and flexible labour market with a solid monetary and fiscal policy and introducing more dynamic markets which is the core of the polder model.”
DOCUMENT
De openbare ruimte staat vol borden waarmee (vooral) de overheid ons gedrag wil sturen. Die borden vertellen ongewild ook een verhaal over de mensen, de organisatie, het beleid erachter. Dat gaat soms goed, soms minder goed.
LINK
Het polderoverleg is terug. Hopelijk betekent dit niet dat de sterkste lobyy het beleid gaat bepalen.
DOCUMENT
Uitspoeling van nutriënten uit landbouwpolders heeft een negatieve invloed op de waterkwaliteit in de Friese boezem. Deze diffuse bron levert een aanzienlijk deel van de nutriëntenbelasting op de Friese boezem. Mede hierdoor heeft Wetterskip Fryslân grote moeite de door haar gestelde doelen voor de Kaderrichtlijn Water te realiseren. Dit rapport beschrijft de uitkomsten van een theoretische verkenning van de (on)mogelijkheid om deze nutriëntenstroom af te vangen in zuiverende moerassen. Voor deze moerassen gaan we uit van gewassen die ook interessant zijn voor hun biomassaproductie, zodat de nutriënten na te zijn omgezet in biomassa weer terug kunnen worden gebracht in de agrarische productieketen, of als apart product kunnen worden vermarkt.
DOCUMENT
Interactive multimedia productions are a recent journalistic format. The format has been studied in the Anglo-Saxon context as digital longform and interactive documentary. Research has consequently focused on English language productions. This article presents an overview of these types of productions created in the Netherlands and also proposes an analytical apparatus and conceptualization that does justice to the main properties of this new genre; multimediality and interactivity. The results show that this journalistic form is mainly produced by established national newsrooms. Furthermore, the potential of digital media is used sparsely. Despite the use of complex narrative structures like multi-linear and non-linear stories, familiar media forms are used. Interactive features are mostly utilized to provide additional information to users.
DOCUMENT
Waar wijsheid ontbreekt heerst niet vanzelf domheid. Men kan geleerd zijn, zeergeleerd of zelfs hooggeleerd, maar zichzelf geen geleerde vinden. Men kan bovenal van mening zijn zelf de wijsheid niet in pacht te hebben. Laat staan te willen poseren als een wijze. Maar dit soort bescheidenheid is in ons land schaars. Wij noemen nog graag iedere doctorandus een academicus, en iedere hooggeleerde een geleerde. Wij maken nog graag een absoluut onderscheid tussen wetenschappelijk onderzoek en allerlei denkwerk van minder allooi. Wij claimen nog graag een aparte plaats voor de wetenschap. Wij menen nog dat iedere relatie met de universiteit recht geeft op individuele academische vrijheid. Maar waar beperkingen worden bedekt met pretenties ligt domheid op de loer. Zo ontstaat het soort hooggeleerde domheid waar dagelijks menige krantencolumn mee wordt gevuld. Door haar opgeblazen betweterigheid is dit soort hooggeleerdheid misschien vooral lachwekkend. Maar door haar agressieve verwerping van iedere betrokkenheid, of dat nu is bij de professionele beroepspraktijk of bij de vragen van bedrijfsleven en samenleving, verwordt zij tot een gevaarlijke onbescheidenheid. Tegen die domheid wilde ik vanmiddag maar eens waarschuwen.
DOCUMENT
In het stadhuis aan het Almeerse Stadhuisplein denkt een ambtenaar na over het stedelijk voedselbeleid. Ze weet dat er verschillende buurt- en volkstuinen in de stad zijn waar mensen hun eigen voedsel produceren, maar ze beseft ook dat uiteindelijk slechts een klein deel van de bevolking bij die zichtbare initiatieven betrokken is. En hoewel ze weet dat de gemeente een groene, eetbare stad belangrijk vindt, vraagt ze zich ook af of het zinvol is het gemeentelijke beleid (alleen) te baseren op die groep zichtbare initiatieven. Terwijl ze vanuit haar werkkamer uitkijkt over de woensdagmarkt bedenkt ze dat ze graag zou willen weten in hoeverre het zelf produceren van voedsel ook dagelijkse praktijk is voor de doorsnee Almeerder. Een beter inzicht in waar de bredere groep Almeerders zich mee bezig houdt als het gaat om zelf voedsel produceren zou haar helpen bij het opstellen van de gemeentelijke voedselagenda. Maar ook bij het bepalen in hoeverre er een taak is weggelegd voor beleidsmakers en bestuurders om de verschillende initiatieven op dit gebied te ondersteunen in de stedelijkeprogramma’s. Tot deze ambtenaar richten wij ons in dit rapport, wetende dat niet alleen in Almere deze vraag wordt gesteld.
LINK
Hoe blijft op Terschelling voldoende zoet water beschikbaar voor boeren, natuur en recreanten? Onderzoekers gaan op zoek naar antwoorden.
LINK
Although in 2019 the local government of Tegal city Indonesia had constructed a retention basin at drainage system of Siwatu, Tegal Barat, Tegal city with a catchment area of 226 ha, the areas around the system still experienced flood and inundation. This study belonged to a descriptive qualitative research aimed to evaluate the performances of Siwatu drainage system and Tegalsari retention basin. Data of the study included field data and technical data from institutions. Based on the 15-year rainfall data (2014 – 2018) from Pemali - Comal PSDA Office, Central Java Province, Indonesia, the statistical parameters of Cs: 0.0027, Ck: 1.904, Sd: 15.91, Cv: 0.144 were obtained and so Gumbel method distribution was applied in the study, the return period rainfall of 10 years was 138 mm, the flood discharge for Qr.10 years was 9.63 m3/sec., the addition of long storage was 8×2,50×500 m, and the combination of pump addition was of 1 m3/sec. with the long storage of 8×2.00×500 m. By implementing one of the alternative choices, either flood or inundation could be resolved.
DOCUMENT
Many delta cities worldwide are dealing with the same kind of problems: rising of the sea level, land subsidence, scarcity of land and illegal housing. Multiple land use is one of these solutions that will help to reduce flooding and scarcity of land. An example of multiple land use is a floating community. This research used Semarang as location for the research into the social acceptance of floating houses. The data in this study were obtained through literature study and survey among inhabitants. The social acceptance of the inhabitants is determined with 35 respondents that have been done in the area of Kemijen, Semarang. In order to determine the social acceptance of floating houses, there are elements used, namely: knowledge of floating houses, perception of risk, urgency, implementation, chose for a floating house, requirements, positive and negative elements, self-sufficient system. According to the result of research, the social acceptance of the inhabitants is quite low, but there is potential because they see positive elements in a floating house. Low social acceptance is caused by the fact that the concept of floating houses is not well known in this community. With raising awareness on the challenges and informing the community on the possibilities on floating infrastructure will result in higher social acceptance.
DOCUMENT