Will China’s policymakers return to pragmatism and will the entrepreneurs strike a balance between the central control and market logic? In this analysis, Yuxi Nie explores the situation.
LINK
In higher education, design thinking is often taught as a process. Yet design cognition resides in action and design practices. Dewey’s pragmatism offers a solid epistemology for design thinking. This paper describes a design research whereby Dewey’s inquiry served as the foundation for educating students. Three extensive educational case studies are presented whereby a design inquiry was introduced and became part of the curricula. It was found that students and coaches struggled with doubts experienced as a result of the co-evolution of problem and solution, means and ends. Four coping mechanisms were observed: (1) focus on problems, risking analysis paralysis; (2) focus on creative problem-solving, risking unsubstantiated design; (3) focus on means, risking fixation; and (4) focus on future ends, risking hanging on to a dream. By establishing a joint practice and a community of learnersthrough show-andshare sessions, the students establish solid ground.
MULTIFILE
Research has shown that irregular migrants were disproportionally present in jihadi networks in the Netherlands between 2001 and 2005. Building on this study, by analysing files of closed criminal investigations and interviewing imams and personnel within asylum seeker centres and detention centres, this article explains the attractiveness of jihadi networks by a combination of pragmatic and ideological factors. The studied cases demonstrate how jihadi networks are able to satisfy certain needs of these irregular immigrants in a pragmatic way and how criminal activities play an important role in this process. They also show how jihadi networks can fill a void for some of these irregular migrants who are in search for meaning and identity. The Jihadi-Salafi ideology does not seem to be the core pull factor explaining the attractiveness of the jihadi networks in this study.
DOCUMENT
Kunstenaars zijn in staat om hun verbeeldingskracht in te zetten om onze blik te richten op nuances die we doorgaans makkelijk lijken te missen. Ze benaderen hun thematiek veelal uit een primaire intuïtie, maar zijn tegelijk in staat om middels een onderzoekende houding op nieuwe inzichten ten behoeve van maatschappelijke vraagstukken te komen. Een belangrijke factor hierin is dat kunstenaars zich niet laten leiden door pragmatisme of toepasbaarheid – zij zijn belangeloos en ontwikkelen geen letterlijke oplossing of direct toepasbaar product. Maar uit hun onderzoek en resultaat kunnen wel degelijk een onverwachte observaties, reflecties, waarden en resultaten tevoorschijn komen die in samenwerking met een onderzoekspraktijk vertaald kunnen worden naar concrete en opschaalbare methodes. Een van de centrale benaderingen van het lectoraat is de vorm van artistieke onderzoeksresidenties: kunstenaar-onderzoekers werken binnen een maatschappelijk gesitueerde context met wat ter plekke voorhanden is. Een basisregel is dat de residenties, hun vormen en doelen van onderaf ontstaan en hun eigen route volgen. Deze artistieke openheid is een methode op zichzelf. Met deze KIEM-aanvraag slaan het lectoraat Artistic Connective Practices, Wij West en ContourdeTwern de handen ineen om een jaar lang in Tilburg-West de verbinding met de gemeenschap, wijkbewoners, medewerkers en vrijwilligers te onderzoeken en te versterken. Door middel van artistiek onderzoek experimenteren de partijen met verschillende manieren van samenzijn ten behoeve van de sociale cohesie en leefbaarheid, met als doel hier concrete methodes voor toekomstig wijkgeörienteerd artistiek residentiewerk uit te destilleren. Wij West organiseert activiteiten vanuit de behoefte van de wijk en ondersteunt lokale initiatieven. ContourdeTwern is een welzijnsorganisatie met de focus op burgerparticipatie. Het lectoraat Artistic Connective Practices (Fontys Academy of the Arts Tilburg) richt zich op het begrip ‘artistieke connectiviteit’ als een lens naar artistiek onderzoek in relatie tot de maatschappij.
Kunstenaars zijn in staat om hun verbeeldingskracht in te zetten om onze blik te richten op nuances die we doorgaans makkelijk lijken te missen. Ze benaderen hun thematiek veelal uit een primaire intuïtie, maar zijn tegelijkertijd in staat om middels een onderzoekende houding op nieuwe inzichten te komen. Een belangrijke factor hierin is dat kunstenaars zich niet laten leiden door pragmatisme of toepasbaarheid – zij zijn belangeloos en ontwikkelen geen oplossing of direct toepasbaar product. Maar uit hun onderzoek en resultaat kunnen wel degelijk onverwachte observaties, reflecties, waarden en resultaten tevoorschijn komen die in samenwerking met een onderzoekspraktijk vertaald kunnen worden naar concrete en opschaalbare methodes. Dit project heeft voor ogen om de samenwerking tussen de domeinen zorg en kunst te onderzoeken en te verdiepen, middels artistieke methodes binnen een reeds bestaande en bewezen samenwerking. De onderzoekers brengen de randvoorwaarden die een succesvolle uitwisseling tussen de domeinen mogelijk maken in kaart. Dit gebeurt niet enkel door reguliere onderzoeksmethoden in te zetten zoals interviews, observaties en literatuurstudies, maar met name door artistieke methodes centraal te zetten. De artistieke praktijk hanteert net als de wetenschappelijke methode een fundamentele openheid, maar maakt daarin ook gebruik van artistieke intuïties en werkvormen: denken door kunst is een methode op zichzelf. In deze KIEM aanvraag werkt het lectoraat Artistic Connective Practices van Fontys Academy of the Arts samen met de creative professionals van kunstenaarscollectief Vrouw Muskens, zorginstellingen GGz-Breburg en stichting Mijzo in Dongen, residerende kunstenaars en randpartners. Door middel van praktijkgericht onderzoek wordt in kaart gebracht wat er nodig is voor succesvolle zorg-embedded artistieke residenties, welke meerwaarde/verandering deze residenties creëeren en hoe dit vertaald kan worden naar concrete methodes voor zorggeörienteerd artistiek werk.
Lectorate, part of NHL Stenden Hogeschool