Presentatie en Workshop tijdens Seminar matching en selectie in het HO - De Burcht. Zijn competenties, studiecijfers, intelligentie, persoonlijkheid, motivatie en leerstijlen gerelateerd aan (het vroege) succes op de arbeidsmarkt? Focus op matching, selectie en uitstroom.
DOCUMENT
De term soft control wordt gebruikt voor een keur aan sturings- en beheersmaatregelen die organisaties helpen op koers te blijven. Ze hebben vooral betrekking op gedrag en cultuur. Uit ons inventariserend onderzoek blijkt dat er geen eenduidigheid over de definitie van soft control is en al helemaal niet over de manier waarop soft control wordt uitgewerkt. Hierdoor zijn veel uitwerkingen en meetinstrumenten voor soft control in omloop. In dit artikel vragen we ons af hoe we de kwaliteit van meetinstrumenten voor soft control kunnen beoordelen. Op basis van een aantal methodologische criteria ontwikkelen we een ordeningskader van deze instrumenten. Hiermee scheppen we helderheid in de fascinerende wereld van sociaalwetenschappelijke meetinstrumenten.
DOCUMENT
Of het nu gaat om de energietransitie, klimaatadaptatie of verdere verdichting in steden: in de ondergrond wordt naar oplossingen gezocht en vaak ook gevonden. Dat is mooi, maar zorg is op zijn plek. Op strategisch ruimtelijk planniveau spelen de potenties en beperkingen vanuit de ondergrond nog nauwelijks een rol in overwegingen. Daardoor kunnen beperkingen in de ondergrond op den duur het realiseren van maatschappelijke doelen belemmeren en worden potenties niet benut. Het pragmatisme op uitvoeringsniveau, waarmee alle wensen nu nog zo goed mogelijk bij elkaar gebracht worden, loopt voor de grote transitieopgaven tegen zijn grenzen aan.
DOCUMENT
Kunstenaars zijn in staat om hun verbeeldingskracht in te zetten om onze blik te richten op nuances die we doorgaans makkelijk lijken te missen. Ze benaderen hun thematiek veelal uit een primaire intuïtie, maar zijn tegelijk in staat om middels een onderzoekende houding op nieuwe inzichten ten behoeve van maatschappelijke vraagstukken te komen. Een belangrijke factor hierin is dat kunstenaars zich niet laten leiden door pragmatisme of toepasbaarheid – zij zijn belangeloos en ontwikkelen geen letterlijke oplossing of direct toepasbaar product. Maar uit hun onderzoek en resultaat kunnen wel degelijk een onverwachte observaties, reflecties, waarden en resultaten tevoorschijn komen die in samenwerking met een onderzoekspraktijk vertaald kunnen worden naar concrete en opschaalbare methodes. Een van de centrale benaderingen van het lectoraat is de vorm van artistieke onderzoeksresidenties: kunstenaar-onderzoekers werken binnen een maatschappelijk gesitueerde context met wat ter plekke voorhanden is. Een basisregel is dat de residenties, hun vormen en doelen van onderaf ontstaan en hun eigen route volgen. Deze artistieke openheid is een methode op zichzelf. Met deze KIEM-aanvraag slaan het lectoraat Artistic Connective Practices, Wij West en ContourdeTwern de handen ineen om een jaar lang in Tilburg-West de verbinding met de gemeenschap, wijkbewoners, medewerkers en vrijwilligers te onderzoeken en te versterken. Door middel van artistiek onderzoek experimenteren de partijen met verschillende manieren van samenzijn ten behoeve van de sociale cohesie en leefbaarheid, met als doel hier concrete methodes voor toekomstig wijkgeörienteerd artistiek residentiewerk uit te destilleren. Wij West organiseert activiteiten vanuit de behoefte van de wijk en ondersteunt lokale initiatieven. ContourdeTwern is een welzijnsorganisatie met de focus op burgerparticipatie. Het lectoraat Artistic Connective Practices (Fontys Academy of the Arts Tilburg) richt zich op het begrip ‘artistieke connectiviteit’ als een lens naar artistiek onderzoek in relatie tot de maatschappij.
Kunstenaars zijn in staat om hun verbeeldingskracht in te zetten om onze blik te richten op nuances die we doorgaans makkelijk lijken te missen. Ze benaderen hun thematiek veelal uit een primaire intuïtie, maar zijn tegelijkertijd in staat om middels een onderzoekende houding op nieuwe inzichten te komen. Een belangrijke factor hierin is dat kunstenaars zich niet laten leiden door pragmatisme of toepasbaarheid – zij zijn belangeloos en ontwikkelen geen oplossing of direct toepasbaar product. Maar uit hun onderzoek en resultaat kunnen wel degelijk onverwachte observaties, reflecties, waarden en resultaten tevoorschijn komen die in samenwerking met een onderzoekspraktijk vertaald kunnen worden naar concrete en opschaalbare methodes. Dit project heeft voor ogen om de samenwerking tussen de domeinen zorg en kunst te onderzoeken en te verdiepen, middels artistieke methodes binnen een reeds bestaande en bewezen samenwerking. De onderzoekers brengen de randvoorwaarden die een succesvolle uitwisseling tussen de domeinen mogelijk maken in kaart. Dit gebeurt niet enkel door reguliere onderzoeksmethoden in te zetten zoals interviews, observaties en literatuurstudies, maar met name door artistieke methodes centraal te zetten. De artistieke praktijk hanteert net als de wetenschappelijke methode een fundamentele openheid, maar maakt daarin ook gebruik van artistieke intuïties en werkvormen: denken door kunst is een methode op zichzelf. In deze KIEM aanvraag werkt het lectoraat Artistic Connective Practices van Fontys Academy of the Arts samen met de creative professionals van kunstenaarscollectief Vrouw Muskens, zorginstellingen GGz-Breburg en stichting Mijzo in Dongen, residerende kunstenaars en randpartners. Door middel van praktijkgericht onderzoek wordt in kaart gebracht wat er nodig is voor succesvolle zorg-embedded artistieke residenties, welke meerwaarde/verandering deze residenties creëeren en hoe dit vertaald kan worden naar concrete methodes voor zorggeörienteerd artistiek werk.
Lectorate, part of NHL Stenden Hogeschool