Nederland kampt met een toenemend lerarentekort, in de ene regio is die op dit moment nijpender dan in de andere. Maar, we krijgen er overal mee te maken. Dat komt omdat enerzijds jongeren minder kiezen voor het vak van leraar (in combinatie met vergrijzing) en anderzijds omdat leraren het vak verlaten. Belangrijke factoren daarvoor zijn salaris en werkdruk. Maar ook de aantrekkelijkheid van het vak en het ontbreken van loopbaanperspectief.De tijd dat iemand 40 a 50 jaar alleen les geeft is immers voorbij. Uiteraard is de ontwikkeling en groei van de leerling de reden waarom leraren het vak kiezen of hebben gekozen. Maar veel leraren willen meer. Daarom is het belangrijk dat aankomende en huidige leraren een duidelijk beeld hebben van wat het vak van leraar in de volle breedte behelst. Hoe blijf ik gemotiveerd en enthousiast? Welke vervolgstappen kan ik nemen? Hoe kan ik mezelf blijven ontwikkelen, als professional en als mens? Het vak biedt vele kansen om jezelf te ontwikkelen en te groeien als professional.Maar lang niet alle leraren ervaren die rijkheid aan mogelijkheden. Het is dus essentieel om die mogelijkheden inzichtelijk te maken. Daarom is deze website ontwikkeld over alle mogelijkheden die een leraar heeft.Video’s, tips en handreikingenOp de site vertellen leraren hoe zij hun loopbaan inrichten. In video’s en tekst lichten ze toe waarom zij bepaalde stappen hebben genomen en welke voordelen zij daarvan ervaren. Bij de interviews staan tips en handreikingen, zodat leraren zelf verder kunnen onderzoeken wat bij hen past. Er zijn ook speciale tips voor leidinggevenden en hr-medewerkers, waarmee zij leraren op hun school beter kunnen begeleiden bij het maken van loopbaankeuzes.InitiatiefDe website is ontwikkeld op initiatief van de Hogeschool van Amsterdam en vloeit voort uit de ontwikkeling van eenzelfde site voor het voortgezet onderwijs, op initiatief van de VO-Raad, Voortgezet Leren, HvA en het project ‘Leraar in Amsterdam, een kleurrijk beroep’. De ontwikkeling van de PO-site is gesubsidieerd door het Arbeidsmarktplatfom Primair Onderwijs. Input is geleverd door projectleiders van verschillende RAL/RAP-regio’s.
LINK
-
Het artikel presenteert een analyse van de groei van het speciaal onderwijs in Nederland. De focus ligt daarbij op Weer Samen Naar School en Passend Onderwijs. De begrippen integratie en inclusie worden vanuit een internationaal perspectief besproken en geconstateerd wordt dat het Nederlandse onderwwijsbeleid niet gericht is op het realiseren van een inclusief onderwijssysteem.
Triple helix samenwerking klimaatadaptie: Climatecafé Onderwijsvernieuwing zoekt naar nieuwe vormen om onderwijs dichter bij maatschappelijke problemen en probleemeigenaren te brengen. Er liggen grote opgaven voor Nederland om ons land klimaatadaptief te maken om de effecten van wateroverlast, droogte en hittestress aan te pakken. Gemeenten en waterschappen staan voor de taak binnen enkele jaren hun beheersgebied te voorzien van klimaat adaptieve maatregelen binnen beperkt budget, ruimte en tijd. Daarom is het van belang dat onderwijs hierin een grote rol krijgt. De Hanzehogeschool Groningen heeft in samenwerking met de hogeschool Rotterdam een activiteit ontwikkeld waar onderwijs, onderzoek en bedrijfsleven samen komen: Climatecafé Waterprof is een MKB die jong professionals in de watersector opleidt tot procesmanagers van complexe maatschappelijke watervraagstukken. Hierbij zoekt Waterprof naar vernieuwende methoden om opdrachtgevers te ondersteunen. Waterprof houdt zich daarom ook bezig met promotie van onderwijsvernieuwing binnen het praktijkgerichte hogeschoolonderwijs. De samenwerking met Hanze en publieke partijen kan een boost geven aan de uitdaging voor onderwijsvernieuwing en helpen bij een bredere uitrol van het product Climatecafé bij andere hogescholen in Nederland en internationaal praktijkonderwijs. Binnen dit project worden Climatecafés georganiseerd met private en publieke partijen om deze doelstellingen te behalen.
In de Nederlandse samenleving worden mensen opgeroepen om naar eigen vermogen zo volwaardig, zelfstandig en gelijkwaardig mogelijk mee te doen. Mensen met een licht verstandelijke beperking (LVB) hebben hier steun bij nodig. Zonder ondersteuning is er kans dat zij stil komen te staan in hun ontwikkeling of is er zelfs sprake van achteruitgang en lukt het niet om het eigen vermogen goed in te zetten en volledig te benutten. Op dit moment wordt er bij mensen met een LVB niet structureel ingezet op doorontwikkeling na het 18e levensjaar. Er zijn geen structurele vervolgonderwijs mogelijkheden en op de werkplek of dagbesteding krijgt (door)ontwikkeling niet structureel de aandacht. Professionals merken dat zij kennis en vaardigheden missen om ontwikkelingsgericht te begeleiden. Bij ontwikkelingsgericht begeleiden wordt ontwikkeling en zelfstandigheid gestimuleerd, aansluitend bij de mogelijkheden en de situatie van een persoon. Het gaat hierbij om het bevorderen van autonomie en vaardigheden voor het leven van alledag. Tevens vinden professionals het moeilijk om een passend leeraanbod te vinden dat aansluit bij mogelijkheden van de doelgroep. Onze centrale vraag luidt: Op welke wijze kan een meer ontwikkelingsgericht klimaat worden gecreëerd rondom begeleiding van volwassenen met een LVB en welk leeraanbod sluit aan bij behoeften en mogelijkheden van deze groep? We verzamelen kennis over ontwikkelingsgericht begeleiden en bestaande succesvolle initiatieven om deze vervolgens om te zetten in praktische handvatten. Daarnaast wordt met een aantal (zorg)organisaties middels actieleertrajecten onderzocht hoe binnen de eigen organisatie het ontwikkelingsgericht begeleiden (meer) toegepast kan worden. Het onderzoek wordt uitgevoerd binnen een breed en divers samenwerkingsverband van publieke- en private partijen; Hogescholen, Universiteit, academische werkplaatsen, praktijkonderwijs, speciaal onderwijs, zorgorganisaties, belangenverenigingen en ervaringsdeskundigen. Dit project draagt bij aan de handelingsbekwaamheid van professionals ten bate van een inclusieve samenleving, met veerkrachtige mensen die meedoen en hun talenten in de samenleving kunnen inzetten.
De ontwikkelingen in de samenleving gaan snel. Om leerlingen adequaat hierop voor te bereiden zal het onderwijs hen daarvoor de goede bagage mee moeten geven, zodat zij later actief in de samenleving kunnen participeren. Dat is geen gemakkelijke opgave, de toekomst laat zich immers moeilijk voorspellen. Het is voor docenten een uitdaging om leerlingen van het praktijkonderwijs voor te bereiden op deze onvoorspelbare toekomst en een samenleving waarin veel wordt gevraagd van hun flexibiliteit, zelfstandigheid en autonoom kunnen functioneren. Een van de mogelijkheden om op deze ontwikkelingen te anticiperen is het inzetten van 21e-eeuwse vaardigheden in het onderwijs. Een netwerk van 8 Noordelijke scholen voor praktijkonderwijs wil samen met enkele maatschappelijke organisaties onderzoeken hoe 21e-eeuwse vaardigheden een plek kunnen krijgen in hun onderwijs en hoe maatschappelijke organisaties hierbij betrokken kunnen worden. Het doel is een levensechter en uitdagender leeromgeving te realiseren voor deze leerlingen, zodat zij nog beter worden toegerust op hun toekomstige rol in de samenleving.