In this thesis several studies are presented that have targeted decision making about case management plans in probation. In a case management plan probation officers describe the goals and interventions that should help offenders stop reoffending, and the specific measures necessary to reduce acute risks of recidivism and harm. Such a plan is embedded in a judicial framework, a sanction or advice about the sanction in which these interventions and measures should be executed. The topic of this thesis is the use of structured decision support, and the question is if this can improve decision making about case management plans in probation and subsequently improve the effectiveness of offender supervision. In this chapter we first sketch why structured decision making was introduced in the Dutch probation services. Next we describe the instrument for risk and needs assessment as well as the procedure to develop case management plans that are used by the Dutch probation services and that are investigated in this thesis. Then we describe the setting of the studies and the research questions, and we conclude with an overview of this thesis.
"Probation is a fast-developing field that plays an important role in the response to crime and the prevention of reoffending. Probation covers various sanctions and community-based measures, including supervision and community service, designed to promote community safety and the social inclusion of offenders. This brochure is intended for justice ministers, other politicians and senior civil servants interested in setting up or upgrading a probation service. The ‘key message’ highlights the main topics and messages in this brochure. Readers who want to learn more about the benefits of probation and about how to bring these into practice should read the full text."
"Probation is a fast-developing field that plays an important role in the response to crime and the prevention of reoffending. Probation covers various sanctions and community-based measures, including supervision and community service, designed to promote community safety and the social inclusion of offenders. This brochure is intended for justice ministers, other politicians and senior civil servants interested in setting up or upgrading a probation service. The ‘key message’ highlights the main topics and messages in this brochure. Readers who want to learn more about the benefits of probation and about how to bring these into practice should read the full text."
In dit onderzoek brachten we actuele kennis in kaart over effectief reclasseringstoezicht.Doel Doel van het project was om een systematisch overzicht te maken van werkzame elementen voor reclasseringstoezicht. Dit zijn elementen die aantoonbaar bijdragen aan het verminderen van recidive, voorkomen van uitval, versterken van motivatie voor verandering en verbeteren van het functioneren van delinquenten op verschillende leefgebieden. Resultaten Een onderzoeksrapportage met een overzicht van werkzame elementen voor reclasseringstoezicht. Een Engelse versie van de onderzoeksrapportage: Effective practices in probation supervision: a systematic literature review. Een publieksversie van het onderzoeksrapport waarin de belangrijkste bevindingen zijn samengevat. Een artikel voor een wetenschappelijk tijdschrift (in ontwikkeling). Looptijd 01 oktober 2019 - 31 augustus 2020 Aanpak Er is in de afgelopen jaren veel onderzoek gedaan naar reclasseringstoezicht, in Nederland maar vooral ook in het buitenland. Onderzoekers voerden een systematisch literatuuronderzoek uit van de nationale en internationale onderzoeksliteratuur over reclasseringstoezicht vanaf het jaar 2000 en beoordeelden hoe onderbouwd de conclusies zijn. Relevantie voor werkveld en onderwijs Het overzicht van bewezen werkzame elementen voor toezicht op delinquenten is bijzonder nuttig, voor het werkveld en voor hbo-opleidingen die toekomstige forensisch sociale professionals opleiden. Het kan richting geven aan deskundigheidsbevordering, aan beleidsontwikkeling van de reclassering, en ondersteunt keuzes die reclasseringswerkers dagelijks moeten maken in hun begeleidingscontacten met reclasseringscliënten.