Making food packaging more sustainable is a complex process. Research has shown that specific knowledge is needed to support packaging developers to holistically improve the sustainability of packaging. Within this study we aim to provide insights in the various tradeoffs designers face with the aim to provide insights for future sustainable food packaging (re)design endeavors. The study consists of analyzing and coding 19 reports in which bachelor students worked on assignments ranging from (1) analyzing the supply chain of a food product-packaging combination to (2) redesigning a specific food packaging. We identified 6 tradeoffs: (1) Perceived Sustainability vs. Achieved Sustainability, (2) Food Waste vs. Sustainability, (3) Branding vs. Sustainability, (4) Product Visibility vs. Sustainability, (5) Costs vs. Sustainability, and (6) Use Convenience vs Sustainability. We compared the six tradeoffs with literature. Two tradeoffs can be seen as additional to topics mentioned within literature, namely product visibility and use convenience. In addition, while preventing food waste is mentioned as an important functionality of food packaging, this functionality seems to be underexposed within practice.
MULTIFILE
Honger is nog steeds een wereldwijd probleem, terwijl iedereen genoegte eten zou hebben als we het beschikbare voedsel goed zoudenverdelen en benutten, en het niet zouden verspillen. Maar alleen al inNederland gooien we ruim 33 kilo voedsel per persoon per jaar weg. Datmoet anders!Door voedsel slimmer te verpakken, kunnen we voedselverspilling énonnodig verpakkingsafval voorkomen. Binnen het project Goed Verpakthebben we verschillende partijen samengebracht om integraal aan ditonderwerp te werken. Het breed samengestelde consortium bestond uitkennisinstellingen, producenten van aardappels, groente en fruit,producenten van maaltijden en portieverpakkingen, producenten vanverpakkingsmaterialen en een brancheorganisatie.Onze centrale onderzoeksvraag was:Hoe kunnen bedrijven in de voedingssector op een meer duurzamemanier in de behoefte van de eindgebruiker voorzien, waarbij degekozen totaaloplossing van de product-verpakkingscombinatie pastbinnen een circulaire economie en aansluit bij de vereisten van de heleketen?Samen hebben we naar slimmere product-verpakkingscombinatiesgezocht, waarbij we hebben geanalyseerd welke duurzaamheidsdilemma’s partijen in de keten ervaren en hoe we die kunnen oplossen of wegnemen. Daarbij hebben we ook in beeld gebracht wat de betrokken partijen zelf kunnen doen en wat zij voor elkaar kunnen krijgen door een nauwere samenwerking binnen de keten.Voor slimmere product-verpakkingscombinaties is ook de overheid eenonmisbare partner. Onduidelijkheid, een gebrek aan daadkracht en teeenzijdige wet- en regelgeving werken averechts en ondermijnen hetstreven naar meer duurzaamheid binnen de sector. Beleidsmakersonderschatten de expertise die nodig is om dit goed te regelen.Meer verduurzaming is dus vooral een kwestie van nauwersamenwerken. Met partners binnen de branche, met interessantepartijen buiten de branche én met de overheid. We formuleren in ditdocument alvast onze negen gouden regels van integraal duurzaamverpakken.Daarnaast blijven de betrokken kennisinstellingen onderzoek doen naardit onderwerp. Bijvoorbeeld naar consumentengedrag en –intenties ennaar de inzet van de Rethink-methode voor het herontwerpen vanproduct-verpakkingscombinaties. Zo zorgen alle betrokken partners voor een circulaire toekomst waarin voedsel steeds slimmer verpakt wordt en we met een minimum aan afval zo veel mogelijk voedsel beschikbaar maken voor iedereen.
MULTIFILE
.
DOCUMENT
Rationale: The goal of the PROVE (Protein enriched vegan products to fight malnutrition) project is to innovate the assortment of plant-based energy and protein enriched products for dietary treatment of (risk of) malnutrition. We aimed to explore preferences of dietitians for plant-based products in the treatment of malnutrition.Methods: In this design-based research project, the Double Diamond model was applied. Contextual interviews were performed with 9 dietitians experienced in treating clients using a vegan diet (1 omnivore, 3 flexi-vegetarian, 1 vegetarian, 1 pescetarian, 3 flexi-vegan). Interviews focused on preferences regarding product type, size, nutrients, taste, packaging, price. Affinity mapping was used to code and analyze the transcripted interviews. The results were summarized into concept products.Results: Four product concepts were developed that represent preferences of dietitians for a plant-based energy and protein enriched product for clients with (risk of) malnutrition. Overall, pea or soy were preferred as a protein source and addition of vitamins and minerals was not preferred.Conclusion: Preferences of dietitians for plant-based protein and energy rich products for patients with risk of malnutrition largely vary. Within PROVE, we will enrich these results with patient perspectives, as basis to develop and deliver plant-based energy and protein enriched products for treatment of (risk of) malnutrition.
DOCUMENT
The Dutch research project “Wijs met techniek” (Tech-Wise) explores ethics education from a tool-based, practical perspective. Especially if and how practical tools for ethical deliberation on the impact of technology can be helpful in ethics education for engineering students. The approach is first intended as a variation on theories in ethics and technology. Secondly, the approach uses a focus on the impact of technology as a way toward ethical deliberation. Both characteristics are intended to better appeal to engineering students. In the project we cover three levels of higher education: a University, a University of Applied Sciences and a School for Vocational Training. Together we are developing and testing a suite of activating working methods that can be tailored to various engineering programmes. A first result of this is the simple workshop format “ethics for engineers”, consisting of five steps with four effective ingredients. In this paper we present the general format of this workshop and dive in particular into a specific instance of the workshop called “Wonderberries”. The experiences from the workshop show that with a carefully chosen combination of engaging orientation, a specific ‘technology’ and a concrete design exercise the ethical questions and subsequent deliberation and reflection can be very rich.
MULTIFILE
Onderzoeksuitkomsten van het Saxion-project Materialen in Ontwerp, thema Milieubewust verpakken. SP Packaging (Enschede) heeft zich gespecialiseerd in flexibele non-food verpakkingen. De markt vraagt naar milieuvriendelijkere vervangers voor de huidige verpakkingsmaterialen, zoals de kunststoffen PP, PE en PVC. In het project is onderzoek gedaan naar verkrijgbare milieuvriendelijke verpakkingsmaterialen. Leveranciers zijn benaderd, beurzen zijn bezocht en materialen zijn onderzocht. Generiek heeft het project een interactief schema opgeleverd, waarin alle verschillende eigenschappen van de milieuvriendelijke en de huidige materialen worden weergegeven en waardoor eenvoudig een keus gemaakt kan worden uit de beschikbare materialen en hun eigenschappen. Per toepassingssituatie kan het schema worden aangepast om tot een eenvoudige keuze te komen. Specifiek voor SP Packaging is dit schema ook toegepast op basis van een vooraf opgesteld programma van eisen. Er is gebleken dat het gewenste materiaal voor SP Packaging op dit moment nog niet op de markt is, de beperkingen waarover de verschillende materialen beschikken zijn nog te groot om direct toe te passen in de bestaande productie. Noodzakelijke productie aanpassingen, bijzondere voorwaarden voor opslag en transport van het materiaal en het niet in alle opzichten geschikt zijn voor flexibele presentatie verpakkingen vormen de huidige bottle-necks. In een brainstormsessie en uit de vervolg ontwerpsessies zijn diverse concepten bedacht, die potentie hebben. De bestaande concepten en wijze van verpakken en aanbieden aan de klant zullen hierdoor wel ingrijpend veranderen. De conslusie van het onderzoek voor SP Packaging is dat er op dit moment geen materiaal op de markt is dat de huidige kunststoffen voldoende zou kunnen vervangen. Er zijn concepten aangereikt hoe met de nieuwe materialen om te gaan d.m.v. andere verpakkingsconcepten en andere methoden van aanbieden aan de klant.
MULTIFILE
DOCUMENT
Honger is nog steeds een wereldwijd probleem, terwijl iedereen genoeg te eten zou hebben als we het beschikbare voedsel goed zouden verdelen en benutten, en het niet zouden verspillen. Maar alleen al in Nederland gooien we ruim 33 kilo voedsel per persoon per jaar weg. Dat moet anders! Door voedsel slimmer te verpakken, kunnen we voedselverspilling én onnodig verpakkingsafval voorkomen. Binnen het project Goed Verpakt hebben we verschillende partijen samengebracht om integraal aan dit onderwerp te werken. Het breed samengestelde consortium bestond uit kennisinstellingen, producenten van aardappels, groente en fruit, producenten van maaltijden en portieverpakkingen, producenten van verpakkingsmaterialen en een brancheorganisatie. Onze centrale onderzoeksvraag was: Hoe kunnen bedrijven in de voedingssector op een meer duurzame manier in de behoefte van de eindgebruiker voorzien, waarbij de gekozen totaaloplossing van de product-verpakkingscombinatie past binnen en circulaire economie en aansluit bij de vereisten van de hele keten? Samen hebben we naar slimme product-verpakkingscombinaties gezocht, waarbij we hebben geanalyseerd welke duurzaamheidsdilemma’s partijen in de keten ervaren en hoe we die kunnen oplossen of wegnemen. Daarbij hebben we ook in beeld gebracht wat de betrokken partijen zelf kunnen doen en wat zij voor elkaar kunnen krijgen door een nauwere samenwerking binnen de keten. Voor slimme product-verpakkingscombinaties is ook de overheid een onmisbare partner. Onduidelijkheid, een gebrek aan daadkracht en te eenzijdige wet- en regelgeving werken averechts en ondermijnen het streven naar meer duurzaamheid binnen de sector. Beleidsmakers onderschatten de expertise die nodig is om dit goed te regelen. Maar verduurzaming is dus vooral een kwestie van nauwer samenwerken. Met partners binnen de branche, met interessante partijen buiten de branche én met de overheid. We formuleren in dit document alvast onze negen gouden regels van integraal duurzaam verpakken. Daarnaast blijven de betrokken kennisinstellingen onderzoek doen naar dit onderwerp. Bijvoorbeeld naar consumentengedrag en – intenties en naar de inzet van de Rethink-methode voor het herontwerpen van product-verpakkingscombinaties. Zo zorgen alle betrokken partners voor een circulaire toekomst waarin voedsel steeds slimmer verpakt wordt en we met een minimum aan afval zo veel mogelijk voedsel beschikbaar maken voor iedereen.
DOCUMENT
In this study, we regard co-creation as a collaborative process where students, lecturers and working field professionals from outside the university jointly develop innovative products, processes or knowledge. In co-creation all stakeholders equally contribute to the collaborative process and aim to create beneficial outcomes for each participant. Co-creation can be used as a valuable pedagogical method to support continuous interaction between learning and working in higher education to foster innovation. However, this process is not necessarily mastered by co-creation groups. In order to identify which components of this collaboration process can be further improved, we developed a questionnaire to assess co-creation processes in higher education. Students, lecturers and working field professionals participating in co-creation projects completed the questionnaire. We validated the questionnaire using a principal component analysis. The seven extracted scales proved to be sufficiently reliable. The final questionnaire consists of seven components: positive interdependence, individual accountability, collaboration, shared mental models, safe and supporting conditions, creative community, and group evaluation. We described how the tool can be used in practice.
DOCUMENT