This short paper describes the first prototyping of a self-evaluation process of Curriculum Agility at a Faculty of Technology in Sweden. The process comprises guided, semi-structured, individual interviews at different organisational levels within the faculty, a joint narrative based on those interviews, prioritizing development strategies per level, and jointly mapping them on importance and implementation time. The self-evaluation is part of and based on the research on the principles of Curriculum Agility. The results show the interplay in timely curriculum change for futureproof engineering education between the teaching staff, the systems and the people who control the systems. The self-evaluation brings together the different perspectives and perceptions within the faculty and gives insight in how those affect he willingness towards and occurrence of curriculum development. This work in progress indicates how doing such a qualitative self-evaluation paves the road for transparent strategic dialogues on a holistic level about what to give attention and organize differently.
DOCUMENT
Innovating physical products can be seen as systems engineering at a higher abstraction level. It spans multiple domains and focuses not on developing the product, but realising the complete innovation. In our new approach, we focus on the four most important domains of physical product innovation: market, technology, production and business. Technology Innovation Processes (TIP) is a newly developed, flexible and pragmatic data-informed decision approach that helps innovation managers to navigate through the early stages of a blue-ocean innovation process, where not much is known.
MULTIFILE
In December of 2004 the Directorate General for Research and Technological Development (DG RTD) of the European Commission (EC) set up a High-Level Expert Group to propose a series of measures to stimulate the reporting of Intellectual Capital in research intensive Small and Medium-Sized Enterprises (SMEs). The Expert Group has focused on enterprises that either perform Research and Development (R&D), or use the results of R&D to innovate and has also considered the implications for the specialist R&D units of larger enterprises, dedicated Research & Technology Organizations and Universities. In this report the Expert Group presents its findings, leading to six recommendations to stimulate the reporting of Intellectual Capital in SMEs by raising awareness, improving reporting competencies, promoting the use of IC Reporting and facilitating standardization.
DOCUMENT
De HBO-i-domeinbeschrijving dient als functioneel kwalificatiekader voor hogescholen, gericht op de startbekwaamheid van ICT-professionals van de toekomst. In vrijwel elk facet van het maatschappelijke, zakelijke, sociale en persoonlijke leven speelt ICT een grote rol. ICT is niet alleen zelf een belangrijke sector van economische bedrijvigheid, het is ook een onmisbare motor voor innovatie in alle kennisintensieve domeinen in onze samenleving. Nederland heeft grote behoefte aan kwalitatief goed opgeleide ICT’ers. Het ICT-domein verbreedt en verdiept zich. Behalve dat de vraag naar ICT'ers toeneemt, neemt ook de specialisatie naar ICT-subdomeinen toe. Om in te kunnen spelen op nieuwe toepassingen, arbeidsmarktvragen, wensen en innovaties is regelmatige actualisering van de HBO-i-domeinbeschrijving noodzakelijk. Naast de ontwikkelingen in het ICT-domein, ontwikkelt ook het onderwijsveld zich. Zo is er in toenemende mate aandacht voor Associate Degree en Professional Master programma's en leidt focus op de match tussen werkveld en opleidingsdoelen tot extra aandacht voor professional skills.
DOCUMENT
When it comes to hard to solve problems, the significance of situational knowledge construction and network coordination must not be underrated. Professional deliberation is directed toward understanding, acting and analysis. We need smart and flexible ways to direct systems information from practice to network reflection, and to guide results from network consultation to practice. This article presents a case study proposal, as follow-up to a recent dissertation about online simulation gaming for youth care network exchange (Van Haaster, 2014).
DOCUMENT
Het strategisch project Citizen Science for a Healthy Lifestyle is gestart op 1 november 2019. Het project had als doel: kennis, ervaring, scholing en internationalisering op het thema Citizen Science for Healthy Lifestyle bevorderen. Deze strategische fonds heeft op concrete wijze vorm en inhoud gegeven aan de visie en doelen van het CoE HA. Deze aanvraag heeft mede geleid tot het benoemen van Citizen Science als belangrijke enabler/versneller binnen de visie van het CoE HA. In jaar 1 lag het accent op scholing (expert conference/workshop etc.) en de opzet van een 3-tal pilots. In jaar 2 werd de opgedane kennis en ervaring verwerkt in ontwikkelde onderwijs modules Citizen Science. De Hanzehogeschool stelt zich tot doel waarde en impact te cre ren in Noord-Nederland, met de inzet van onderwijs, onderzoek en innovatie. De strategie van het Centre of Expertise Healthy Ageing (CoE HA) belicht drie thema’s: 1) gelijkheid en participatie in gezondheidszorg, 2) gezonde leefstijl en omgeving, en 3) kwetsbaarheid en passende zorg. Zowel als onderzoek/innovatiestrategie en als middel om burgers en gemeenschappen te betrekken, speelt Citizen Science for health een belangrijke rol in het mogelijk maken en versnellen van processen binnen de drie thema’s. Citizen Science kan gedefinieerd worden als een vorm van onderzoekssamenwerking en co-creatie die burgers betrekt bij onderzoek en innovatie om concrete vraagstukken aan te pakken, en die dus vereist dat niet-professionele bijdragers onderdeel van de samenwerking zijn.Belangrijkste resultaten:• Citizen Science is mede door deze strategische fonds aanvraag en van de drie enablers geworden in de nieuwe CoE HA strategische koers 2021-2026;• Opstart pilots van Living Lab Beweegvriendelijk Vinkhuizen, Living Lab Oldambt Tijd voor Toekomst en Meer Gezonde Jaren Appingedam. Mede door blijvende investering en honorering van Living Labs Sport en Bewegen van ZonMw; Het gaat hier om een netwerksubsidie (8 maanden), lokale verankering (12 maanden) en experiment subsidie (5 maanden);• Integratie Citizen Science in Erasmus+ capacity building project Sustainable Wellbeing (SUSWELL);• Ontwikkeling SPRONG-aanvraag op het thema Citizen Science (deadline 31 mei 2022);• Diverse scholingsactiviteiten en workshops (master HAP, bachelor, docent-onderzoekers van de Healthy Ageing schools, studiedagen) hebben in 2020, 2021 en 2022 plaatsgevonden;• Studie tweedaagse over Citizen Science gehouden voor studenten en docent-onderzoekers CoE HA en KC Noorderruimte;• Samenwerking met Stanford University en Our Voice: Citizen Science for Health Equity network gerealiseerd;• Positioning statement Citizen Science geschreven in NL en EN;• Lid geworden van European Citizen Science Association (ECSA);• Scholingsmateriaal ontwikkeld voor studenten en docent-onderzoekers van de vijf schools vallend onder Healthy Ageing;• Ontwikkeling NWO-subsidie aanvraag maatschappelijk verdien vermogen over citizen-student Science voor studenten welzijn tijdens en na de Corona pandemie (deadline voorjaar 2022);• Postdoc aanstelling Citizen Science vanuit het CoE HA.• Met de Citizen Science scholingsactiviteiten zijn in totaal 270 bachelor studenten, 145 master studenten, 279 docent-onderzoekers, 109 professionals en 180 burgers bereikt verspreid over de verschillende pilots.Aanbevelingen:• Mede op basis van de impact van praktijkgericht onderzoek op praktijk, onderwijs en onderzoek (PRIME-model pagina 29), doorgaan met onderwijs en praktijk ontwikkelingen. De bijdrage aan het wetenschappelijke/onderzoeksdomein op Citizen Science verdient dekomende jaren extra aandacht;• Mede op basis van bevindingen visitatie terugkoppeling CoE HA (6-7 april 2022), verder doorontwikkelen tot herkend en erkend expertisecentrum op Citizen Science in de context van (publieke) gezondheidsdomein;• De komende jaren verder investeren in mensen en middelen in Citizen Science zodat het een van de leidende aanpakken wordt binnen onderwijs-onderzoek binnen het CoE HA zodat de Hanze zich ontwikkelt tot een expertisecentrum (o.a. m.b.v. SPRONG);• Komende jaren verder kennis en expertise ontwikkelen op Citizen Science door eigenonderzoek (promovendi/postdocs) en scholing;• Citizen Science integreren in relevante onderzoeksprojectaanvragen;• Citizen Science verder integreren in de drie inhoudelijke thema’s van het CoE HA;• Citizen Science onderwijsmodules en scholingen implementeren in het onderwijs van studenten (bachelors, masters) en bij- en nascholing van docent-onderzoekers.
DOCUMENT
MULTIFILE
A case study and method development research of online simulation gaming to enhance youth care knowlegde exchange. Youth care professionals affirm that the application used has enough relevance as an additional tool for knowledge construction about complex cases. They state that the usability of the application is suitable, however some remarks are given to adapt the virtual environment to the special needs of youth care knowledge exchange. The method of online simulation gaming appears to be useful to improve network competences and to explore the hidden professional capacities of the participant as to the construction of situational cognition, discourse participation and the accountability of intervention choices.
DOCUMENT
The learning innovation we report in this article is an international rapid-prototyping event (48 hours) in which teams of international BSc and MSc students from two universities (Western Europe and South-East Africa, respectively) jointly designed and developed a prototype for a local small-business owner in a developing economy. The learning innovation has its origin in the simple observation that the majority of the current theories, cases, and learning activities that characterize entrepreneurship education have their origin in western-oriented epistemologies and ontologies. The goal of this entrepreneurial learning activity was to develop students’ entrepreneurial competencies through interaction and cross-boundary entrepreneurial problem-solving between university students from western and non-western origin. The results underpin that it is very worthwhile for higher education teachers—who look for new, cost-effective “wide” entrepreneurship education programs—to adopt such events. The results show that the program not only contributes to short-term impact (e.g., joy of learning and collaborating, confidence in the own expertise, and seeing where to contribute) but also enables longer term impact (e.g., moving from intention to an actual start-up). Moreover, the activity produces actual solutions that, in this case the cheese maker can implement, can help the business to grow and survive.
DOCUMENT
Collaborative Mixed Reality Environments (CMREs) enable designing Performative Mixed Reality Experiences (PMREs) to engage participants’ physical bodies, mixed reality environments, and technologies utilized. However, the physical body is rarely purposefully incorporated throughout such design processes, leaving designers seated behind their desks, relying on their previous know-how and assumptions. In contrast, embodied design techniques from HCI and performing arts afford direct corporeal feedback to verify and adapt experiential aesthetics within the design process. This paper proposes a performative prototyping method, which combines bodystorming methods with Wizard of Oz techniques with a puppeteering approach, using inside-out somaesthetic- and outside-in dramaturgical perspectives. In addition, it suggests an interdisciplinary vocabulary to share and evaluate PMRE experiences during and after its design collaboration. This method is exemplified and investigated by comparing two case studies of PMRE design projects in higher-art education using the existing Social VR platform NEOS VR adapted as a CMRE.
DOCUMENT