Dit artikel is een vertaling van Steyaert, J. (2005). Web based higher education, the inclusion/exclusion paradox. Journal of technology in human services, 23(1/2), 67-78. Het beschrijft de relatie tussen e-learning en toegankelijkheid voor studenten met een functionele beperking.
INTRODUCTION: In the Netherlands, hospitals have difficulty in implementing the formal procedure of comparing radiation dose values to Diagnostic Reference Levels (DRLs).METHODS: To support the hospitals, train radiography students, and carry out a nationwide dose survey, diagnostic radiography students performed 125 DRL comparisons for nine different procedures in 29 radiology departments. Students were instructed at three Dutch Universities of Applied Sciences with a radiography programme and supervised by medical physicists from the participating hospitals.RESULTS: After a pilot study in the western part of the country in eight hospitals, this study was enlarged to involve 21 hospitals from all over the Netherlands. The 86 obtained dose comparisons fall below the DRLs in 97% of all cases. This very high compliance may have been enhanced by the voluntary participation of hospitals that are confident about their performance.CONCLUSION: The results indicate that the current DRLs that were not based on a national survey, may need to be updated, sometimes to half their current value. For chest and pelvis examinations the DRLs could be lowered from 12 and 300 μGy·m 2 to the 75-percentile values found in this study of 5,9 and 188 μGy·m 2, respectively.
In de loop van het leven wordt muziek voor de meeste mensen een drager van herinneringen en emoties. In de jeugd en vroege volwassenheid ontwikkelen we onze persoonlijke muzieksmaak. De muziek uit die tijd blijft ons het beste bij. Voor mensen met dementie, meestal 80 plussers, is dat ruim zestig jaar geleden. Daarom maakten de lectoraten Psychogeriatrie en Informatie, Technologie en Samenleving, in samenwerking met muziektherapeut Machgiel Bakker, een online muziekstation dat muziek uit die periode draait: Radio Remember. Een station om naar te luisteren, maar ook om in te zetten als psychosociale interventie om de kwaliteit van leven van mensen met dementie te verbeteren. In dit artikel wordt verslag gedaan van de eerste ervaringen en worden de volgende stappen van het project beschreven.