Full text beschikbaar met HU-account. Sinds de opkomst van sociale media spelen de toepassing en het bereik ervan in toenemende mate een rol, ook bij rampen en crises. De vraag rijst dan hoe daar in de crisiscommunicatie en het crisismanagement effectief mee om te gaan. Uit literatuuronderzoek en een analyse van een viertal Nederlandse casus blijkt dat, hoewel sommige officiële instanties nog steeds verrast kunnen worden door de snelle stroom van berichten en de effecten die dat met zich meebrengt, er al veel is geleerd over het omgaan met en benutten van sociale media in crisissituaties. Professionals dealing with crises are more or less forced to a next level of crisis communication and crisis management. This is because of the influence of social media. Messages on Twitter, Facebook and other social media can have a significant impact on the course of developments during a crisis. Sometimes in a positive way, when help is mobilized quickly and people can be informed almost instantly. On other occasions the impact is more negative, when for instance rumors lead to false accusations or threats. In the past several years, crisis management authorities have built up more experience with the use and application of social media and monitoring tools. There are still cases where officials and professionals are taken by surprise because of the shift stream of messages and their impact on public opinion and crisis control. But also lessons have been learned, e.g. in terms of online and offline reactions, cooperation with the public, and rumor control. This article gives an overview of research results in literature and summarizes the outcomes of a case study research project
LINK
In dit artikel is getracht samen te vatten wat de belangrijkste belemmeringen zijn om de zich langzaam ontwikkelende, wereldwijde bedreigingen het hoofd te bieden. Sluipende crises kunnen op verschillende fronten worden aangepakt. Een partij als D66 kan hierin een belangrijke rol spelen. D66 groeit snel maar is geen volkspartij en de kunst is dus de agenda van andere partijen met goeddoordachte argumenten te beïnvloeden. Als rationele middenpartij, met zowel een liberale als sociale en ecologische inslag, kan D66 helpen een breder draagvlak te creëren voor deugdelijk bestuur en goed beleid voor de lange termijn.
DOCUMENT
Ten gevolge van de klimaatverandering Nederland bedreigt. De Verenigde Naties benoemt ‘17 Gobal Goals for a Sustainable Development’ nader gespecificeerd. Goal 13:” versterk de veerkracht en het aanpassingsvermogen aan klimaatgerelateerde gevaren en natuurrampen”. Deze klimaatverandering vraagt om een continue inzicht in de waterafvoercapaciteit van Nederlandse water-infrastructuur. Autonome vaartuigen maken een continue bemeting en realtime informatie van de vaarwegen mogelijk op basis waarvan waar snel actie ondernomen kan worden. Diverse partijen zowel publiek als privaat hebben de wens om continue en autonoom te varen en zijn afzonderlijk hiermee bezig zoals onder andere Rijkswaterstaat, Saeport Groningen en Provincie Overijssel . Het lectoraat mechatronica, dat succesvol onderzoek doet naar ‘autonome systemen in ongestructureerde omgevingen’ heeft veel kennis en ervaring op het gebied van grond (2D navigatie) en lucht robots (3D navigatie). Deze ontwikkelde technologieën zijn potentieel zeer geschikt voor navigatie op het water (2D, 2.5D) en onderwater (3D). Tijdens de vraaginventarisatie bleek er reeds veel interesse van partijen om kennis te delen en samen door te ontwikkelen. Er zijn semi-autonome vaartuigen beschikbaar hiervoor, maar bij de partijen ontbrak een totaal overzicht van de huidige stand van der technologie. Daarom wil het lectoraat Mechatronica samen met Marinminds, Aquatic Drones en DronExpert een onderzoek uitvoeren naar de ‘State of the Art’ betreft autonoom varen. In dit project zal dit onderzoek worden uitgevoerd door specificatie van de gewenste functionele bouwblokken (WP1), een state-of-the art van beschikbare technische oplossingen (WP2), een Gap-analysis tussen deze beide (WP3), verkennende experimenten hiernaar met behulp van een demonstrator (WP4) en een nieuwe specifiek gemaakte projectaanvraag (WP5). Dit cross-over project van de topsector HTSM/SmartIndustry met de topsector Water & Maritiem versterkt al direct de kennispositie van alle betrokken partijen, waardoor deze consortia sneller de vaarwegen klimaat-adaptief kunnen maken, zodat daarmee de Nederlandse (water) veiligheid beter wordt geborgd.
Een gebeurtenis wordt steeds vaker live verslagen. Rampen, rechtszaken, sportwedstrijden en verkiezingen zijn online in tekst en beeld van minuut-tot-minuut te volgen. Wat doen journalisten om hun berichten geloofwaardig te maken? En welk effect hebben die pogingen op het publiek? Kortom: hoe ontstaat journalistieke geloofwaardigheid onder onmiddellijke omstandigheden? Doel Klassieke studies naar geloofwaardigheid kijken naar de afzender, het communicatiekanaal of de boodschap. Maar online zijn er ook netwerkeffecten die de geloofwaardigheid bepalen. Lezers gaan zelf aan de slag met de informatie die ze aangeboden krijgen. In dit promotieonderzoek stellen we dat geloofwaardigheid geen product is, maar een uitkomst van een proces tussen de journalisten en publiek. Het doel van dit onderzoek is om journalistieke strategieën van geloofwaardigheid vast te stellen en de acceptatie (of verwerping) door publiek te toetsen. Resultaten Dit onderzoek loopt momenteel. Na afronding vind je hier een samenvatting van de resultaten. Tijdens het onderzoek schrijft Sebastiaan van der Lubben blogs waaronder: Ik kwam, zag en deed verslag Onmiddellijkheid is subjectiever Genrevervuiling: liveblog KPN-storing Bloggen over boeven - maar hoe lang nog? Livebloggen in 280 tekens Looptijd 01 december 2018 - 01 december 2022 Aanpak In dit onderzoek worden drie methoden gebruikt: Genre-analyse (van liveblogs) Inhoudsanalyse (van gerealiseerde geloofwaardigheid) Semi-experimenten (naar geaccepteerde geloofwaardigheid)