Mensen leren voortdurend. Niet alleen in een didactische omgeving, maar veel meer nog daarbuiten. Soms is leren een geleidelijke verandering, soms een ingrijpende herziening van opvattingen en handelwijzen. 'Leren en veranderen' definieert leren als betekenisgeving waarbij de sociale omgeving een belangrijke rol speelt. De hoofdstukken in het boek betreffen 1) de varieteit van spontane leerprocessen en formeel leren, 2)de relaties tussen leren en (sub)cultuur en leren in een botsing van culturen 3) leren op de werkplek in stages en als werkende 4) de ontwikkeling van het leervermogen ofwel leercompetenties in educatieve settings en daarbuiten; en 5) een 'naslag'hoofdstuk over leertheorieën waarnaar in eerdere hoofdstukken regelmatig wordt verwezen.
Inzicht in het leren van volwassenen heeft een sleutelrol in strategisch management. Om dat inzicht mogelijk te maken moeten we ons realiseren dat ons bestaande, impliciete begrip van leren vaak in hoge mate is gebaseerd op ervaringen met leren op school, in opleiding, scholing en training: leren in een educatieve context. In deze bijdrage bepleiten we een breder begrip van leren. Verschillende manieren van leren (door ervaring, sociale interactie) komen voor naast schools leren. Emotionele aspecten spelen een belangrijke rol. De cultuur van een organisatie of afdeling heeft een belangrijke invloed op het leren. Als veranderend of kritisch leren nodig is, zal vanuit een breder begrip van leren gewerkt moeten worden.
Background: Main goal of the SPEACHProject is to increase awareness andbehavioural change regarding HEPAin sport professionals and Europeancitizens. To achieve this, HEPA relatededucational modules are beingdeveloped based on the wishes andneeds of current and future physicaleducation (PE) teachers and sportcoaches. This developmental processis based on a multi-step needs analysisincluding data from seven Europeancountries. Results from the needsanalysis are presented. Methods: A three-step strategy wasconducted: 1) data was collected onthe knowledge, interest and attitudesof future sport coach and physicaleducators, the students, in relation toHEPA via a digital survey; 2) input oncurrent organisational perspectives,as to the integration of HEPA relatedmodules into existing educationalstructures, was collected throughinterviews with representatives ofkey national organisations fromthe sport coaching and/or PEsector; 3) input was collected viaa focus group with key experts. Results: A total of 660 studentswere included and the following HEPA themes were deemed most important and relevant: changing behaviour; personal leadership; physical activity for special target groups; health policy; testing &prescription; nutrition. Students stated that the optimal curriculum should focus on: practice oriented learning; training-, group- and classroombased learning; internship; involving/reflective learning. Importantly, both content areas and learning methods must be defined in accordance with the knowledge, skills and competences students need to build.Discussion: Opportunities should be given to develop professional communication skills and pedagogic competences enabling students to support and coach various target groups to acquire an active and healthy lifestyle. A strong recommendation from the focusgroup meeting was that the developed modules should be flexible and differentiated from master to vocational level. Implications: The SPEACH/HEPAmodules should be thematic and integrated in nature meaning that several content themes need to be included. Regarding the didactics, a mixed method should be promoted including forms like: training, internship, group- and classroom based teaching. Finally, the modules should be flexible and offer differentiated levels so they can be implemented at vocational,bachelor as well as master level.