Meertalige leerlingen kunnen struikelen over de taal in rekenopgaven en daardoor niet laten zien welk rekenpotentieel ze hebben. Je kunt hen helpen om de vertaalslag te maken, óók bij een rekentoets.
DOCUMENT
Vanaf 2014 worden in voortgezet onderwijs (vo) en middelbaar beroepsonderwijs (mbo) centrale toetsen respectievelijk examens voor rekenen afgenomen. De toetsen en examens worden afgenomen op de referentieniveaus 2F en 3F. Bij docenten in het vo en mbo leeft sterk het vermoeden dat leerlingen die te maken hebben met ernstige rekenproblemen of dyscalculie, niet in staat zijn deze toetsen en examens te halen. Dit kan ernstige gevolgen hebben voor het behalen van hun diploma. Deze zorg is toegenomen na de eerste afnames van de rekenpilots in 2011 en 2012 in vo en mbo. Tevens leeft de vraag welke faciliteiten leerlingen met een dyscalculieverklaring (dcv) eventueel nodig hebben om hen optimale slaagkansen voor deze toetsen/examens te kunnen bieden, zonder dat daarmee afbreuk wordt gedaan aan de exameneisen. Door eventuele faciliteiten zou de leerling een oneigenlijk voordeel kunnen hebben ten opzichte van andere leerlingen. Het College voor Examens (CvE) heeft Hogeschool Utrecht, Lectoraat Gecijferdheid, gevraagd bovenstaande problematiek te onderzoeken door middel van een toets bij deze leerlingen. De opdracht van het CvE luidt: Ga na of er verbeterpunten zijn in de rekentoets die maken dat leerlingen met een ernstige rekenachterstand op een faire manier worden beoordeeld.
DOCUMENT
Toetsen wordt vaak ingezet als afsluiting van het leerproces. Dat is jammer, omdat hiermee ook het leren stopt. Door toetsing en leren (meer) met elkaar te integreren kan ‘het toetsen’ worden ingezet om zicht te krijgen op het leerproces, en om het leren te sturen en stimuleren. Programmatisch toetsen is een van de onderwijsconcepten waarbij het leren en toetsen wordt geïntegreerd. In deze masterclass vertellen experts Liesbeth Baartman, Tamara Schilt-Mol en Bas Agricola hoe je het concept ‘programmatisch toetsen’ kunt toepassen in je eigen onderwijscontext.
DOCUMENT
Basisschoolleerkrachten met voldoende reken-wiskundige probleemoplossende vaardigheden kunnen hun leerlingen beter ondersteunen als zij werken aan nieuwe uitdagende reken-wiskundige opgaven. We bouwen een online leeromgeving waarmee pabostudenten hun reken-wiskundig probleemoplossend vermogen kunnen ontwikkelen: TORPEDO.Doel Basisschoolleerlingen moeten hun basiskennis kunnen toepassen op nieuwe rekenopgaven. Ze moeten hiertoe zelf oplossingsmanieren bedenken en dat is lastig. Leerkrachten die hen daarbij ondersteunen proberen het denken van hun leerlingen te doorgronden en daarbij aan te sluiten. Dat vereist reken-wiskunde probleemoplossend vermogen. Wij bouwen TORPEDO, een online leeromgeving waarmee pabostudenten via zelfstudie dit vermogen kunnen ontwikkelen. TORPEDO stimuleert pabostudenten om bij het oplossen van rekenopgaven na te denken over de structuur van de opgave, de verschillende oplossingsmanieren en algemene aanpakken. Pabostudenten worden zo voorbereid op de landelijke rekentoets die zij moeten behalen, en tegelijkertijd ontwikkelen zij zich tot rekenleerkrachten die van hun leerlingen probleemoplossers maken. Resultaten Dit project loopt. Het onderzoek leidt tot de online leeromgeving TORPEDO, die gratis toegankelijk zal zijn voor alle pabostudenten. Op 17 mei 2019 hebben we de eerste resultaten gepresenteerd tijdens de ELWIeR-Ecent-conferentie. We zullen de onderzoeksresultaten verder delen via verschillende publicaties. Daarnaast zullen we presentaties geven op de volgende congressen: Velon/Velov-congres 2020 Panamaconferentie 2020 IMCE-14 in 2020 Looptijd 01 mei 2018 - 31 januari 2021 Aanpak In de periode van 15 december 2018 tot 15 januari 2019 hebben 271 pabostudenten van 17 verschillende pabo's in een conceptomgeving van TORPEDO gewerkt. Uit hun loggegevens, een enquête en interviews moet duidelijk worden hoe zij TORPEDO gebruikt hebben en of de online omgeving daadwerkelijk aanzet tot nadenken over opgavenstructuren, oplossingsmanieren en aanpakken.