Het documentaire programma Tegenlicht heeft naar aanleiding van haar uitzending "Rendement van Geluk" een Meet Up bijeenkomst georganiseerd op Strijp-S in Eindhoven. Daar werd de documentaire nog een keer vertoond om vervolgens kennis te maken met enkele lokale initiatieven en te discussiëren over het belang van geluk in werksituaties.
LINK
Samenvatting en conclusies van het onderzoek door Regioplan naar Maatschappelijk rendement van vrijwilligersprojecten in de schuldhulpverlening. Beleidsonderzoek in opdracht van ANBO
DOCUMENT
1) Welk rendement hebben de door Leader Zuid Twente ondersteunde projecten gehad? 2) Waar ligt voor de toekomst de meeste potentie? Vijf projecten uit de lopende LEADER-periode in het LEADER-gebied Zuid Twente zijn diepgaand onderzocht. De vijf projecten zijn: De Streekmarkt Twente, een markt voor streekproducten in Delden; ARTwekkelo, ateliers in industrieel en agrarisch erfgoed in Twekkelo; De Sortimentstuin, herstel van een educatieve tuin; ’t Kluenven, herstel buitenplaats en ontwikkeling nieuwe functies; De Jordaan, verplaatsing en nieuwe functie geven aan een houten huis dat herinnert aan het textielverleden van de plaats Haaksbergen. De toetsing van de vijf projecten is gedaan aan de hand van de uitgangspunten van de Gebiedsgerichte Plaatselijke Ontwikkelingsstrategie Zuid Twente en aan algemene uitgangspunten die gelden voor LEADER-projecten. Daarnaast zijn de directe en indirecte werkgelegenheidseffecten bepaald. Uiteindelijk zijn, om de rendementen te bepalen, de effecten gerelateerd aan de hoogtes van de LEADER-subsidies.
MULTIFILE
Op veel plaatsen is men op zoek naar beter beroepsonderwijs. Dit leidt op dit moment tot een wirwar van nieuwe praktijken. We moeten deze variëteit sterk koesteren. Pogingen om meer uniformiteit aan te brengen dienen daarom met argusogen te worden bekeken. Bij een zo heterogene deelnemerspopulatie en een zo rijke beroepspraktijk past een terugkeer naar de klassieke uitgangspositie niet meer. Ik doel op de onderwijsfabriek van de industriele maatschappij die in de vorige eeuw trachtte de gewenste standaardproductie te leveren. Het is daarom van groot belang dat onlangs een "doorstroomagenda" is opgesteld waarin innovatieve voorstellen worden gedaan om niet langer de verouderde vormgeving van het beroepsonderwijs maar het nut en de betekenis van leren voor de loopbaan van de leerling als uitgangspunt te nemen. Centraal horen niet langer leerstof en eindtermen te staan maar iemands ontwikkeling, aldus Piet Boekhoud, de voorzitter van de Commissie Doorstroomagenda. Waar denk je over vijf jaar te zijn? Waar ben je goed in? Waar zou je goed in willen zijn? enz. Dat soort gesprekken wordt volgens hem niet gevoerd met leerlingen! Nu kiezen ze voor een opleiding en pas als het misgaat gebeurt er weer wat. Echter, gedurende de hele loopbaan van leerlingen zouden zulke gesprekken moeten plaatsvinden. En vervolgens is het natuurlijk de vraag wat een leerling moet kennen en kunnen en dus aangeboden zou moeten krijgen om een gewenste loopbaan te kunnen volgen. Hierbij horen zaken als: hoe betrek je een leerling bij de eigen loopbaan, hoe maak je hem/haar zelf verantwoordelijk? En: wat is de verantwoordelijkheid van school en bedrijf. Willen de intenties van de doorstroomagenda een goede kans op slagen, hebben dan is volgens mij dringend aanvullend innovatiebeleid nodig. De uitvoeringscondities die zijn geschapen, passen nog onvoldoende bij de geformuleerde doelstellingen. Nieuw beleid dreigt te blijven steken in plannenmakerij. Dit komt omdat te veel aandacht is uitgegaan naar de voorkant van de beleidscyclus en te weinig naar de achterkant. De condities voor realisering van de beleidsvoornemens zijn onderbelicht gebleven. Hoe zorg je ervoor dat de probleemdefinitie wordt gedeeld en men voldoende ruimte krijgt om adequate oplossingen te zoeken? En vooral ook: op welke resultaten wordt gemikt? De commissie heeft te weinig aandacht gehad voor zowel de experimenteerruimte die noodzakelijk is om de gestelde doelen te bereiken als ook voor de formulering van de gewenste effecten. Door verbetering van het rendement en het vergroten van de doorstroom tot na te streven resultaten te maken, lijkt het erop dat wat er aan de voorkant is weggehaald (onderwijs is veel meer dan het leren voor een diploma) aan de achterkant weer is binnengeslopen. Zonder aanvullend innovatiebeleid ligt verlamming van de noodzakelijke verbetering en vernieuwing van het beroepsonderwijs op de loer. Voordat ik dit nader uitwerk, ga ik eerst wat dieper op problematiek in.
DOCUMENT
Doordat er vele meningen zijn, vindt iedereen wel iets van maatschappelijk vastgoed en de besturing daarvan door corporaties. Maar wat is een toegangsbewijs voor een competitieve strategie van woningcorporaties om de druk van belanghebbenden te weerstaan? En hoe kan deze vorm gegeven worden met Corporate Real Estate Management (CREM) voor besturing van maatschappelijk vastgoed van een woningcorporatie? Dit artikel maakt deel uit van het promotie onderzoek Waardedenken & Besturen, een onderzoek naar maatschappelijk en financieel rendement van woningcorporaties
DOCUMENT
Het besturen van woningcorporaties lijkt wel een heikel onderwerp omdat veel maatregelen elkaar tegenwerken. Maar waarderen we vastgoed financieel of waarderen we het doel waarvoor vastgoed wordt ingezet? En welke vastgoeddata zijn hier voorhanden en zijn deze wel betrouwbaar? Dit artikel probeert hier een antwoord op te geven.
DOCUMENT
De baten zijn hoger dan de kosten: Steeds meer betrokkenheid vrijwilligers bij financien. De kosten van vrijwilligersprojecten zijn lager dan de baten. De baten zijn ook immaterieerl
DOCUMENT
De Franse econoom Thomas Piketty stelt dat het rendement op kapitaal (R) normaal structureel hoger is dan de groei van de economie (G). De inmiddels bekende ongelijkheid R>G die de basis vormt voor Piketty’s wereldbeeld van toenemende vermogensongelijkheid. Financieel commentator Robin Fransman echter stelt dat een structurele R>G wereld niet kan en dat op lange termijn R=G geldt. Maar Robin Fransman lijkt een andere definitie van R dan Piketty te hanteren.
DOCUMENT