Dit rapport is een samenvatting van de volgende onderzoeken: De invloed van huisvesting op de reproductie van de meeltor De invloed van verschillende voedertypes bij het opkweken van meelwormen.
DOCUMENT
Hoofdstuk 6 in Moresprudentie in de praktijk. Inhoud hoofdstuk: Morele verontwaardiging en morele stellingname Functionele stellingname Rudimentaire veiligheid Traumatische overdracht Stop de versluiering en de reproductie van geweld Reflectievragen Literatuur
LINK
Nieuwe reproductietechnieken hebben een grote invloed op alle aspecten van de keten van creatieve auteur tot gefascineerde lezer. De autheurs beschrijven in een ernstige beschouwing over hoe in de huidige technologische overgangsfase serieuze publicaties die niet passen in het hit-and-run korte termijn winstdenken van het neoliberalisme, toch het hoofd boven water zouden kunnen houden. Zij presenteren een stappenplan.
DOCUMENT
Wat kan een reguliere school doen om ook slechthorende kinderen onderwijs te kunnen geven, in een klimaat waarin deze kinderen zich prettig voelen en tot hun recht komen? Inclusief onderwijs betekent dat elk kind de mogelijkheid krijgt om effectief onderwijs te volgen in de eigen buurt, waarbij verschillen tussen kinderen worden gewaardeerd en gerespecteerd. Bij inclusief onderwijs kan elk kind zijn of haar capaciteiten volledig ontplooien. Dat zou dus ook voor slechthorende kinderen moeten gelden. Maar is inclusief onderwijs voor deze groep mogelijk, terwijl recht wordt gedaan aan hun bijzondere communicatiebehoefte? In dit dossier vind je een interview met Annemiek Voor in 't Holt over dit onderwerp. Daarnaast biedt haar achtergrondartikel "Westervoort Inclusief. Een fictieve inclusieve school met dove en slechthorende leerlingen" tal van handvatten waarmee leerkrachten van diverse schooltypen hun onderwijs toegankelijk kunnen maken voor kinderen met een gehoorverlies. Ook vind je verschillende instrumenten waarmee je zelf als horende leraar een indruk kunt krijgen wat jouw slechthorende leerling(en) hoort, en vooral: wat niet. Door een blaffend hondje wordt in een powerpointboekje uitgelegd hoe het oor in elkaar zit, leuk om met de klas eens te bekijken. Op de pagina Voor kids: zo werkt je oor zijn ook nog handige links voor kinderen te vinden. Met een checklist kun je nagaan in hoeverre je zelf daadwerkelijk een actieve luisteraar bent.
DOCUMENT
De bever (Castor fiber) is in 1988 in Nederland geherintroduceerd. In het rivieren gebied de Gelderse Poort, waar de eerste bevers in 1994 zijn uitgezet, gaat de verspreiding van de populatie echter langzaam en over de exacte aantallen is niet veel bekend. Een intensieve monitoring was daarom gewenst. Het doel van dit onderzoek is een overzicht krijgen van de populatiegrootte, -structuur, ruimtelijke organisatie en het reproductiesucces van bevers in de Kekerdomse- en Millingerwaard in juli tot en met december 2009. Ook worden verschillende onderzoeksmethoden voor het verkrijgen van nauwkeurige data van een beverpopulatie besproken. Data werd vergaard met behulp van inventarisatie van beversporen in het gebied in combinatie met fotovallen en avondobservaties. Hiermee werden alle burchten en territoria in de waard in kaart gebracht.
DOCUMENT
LINK
Weidevogelbeleid en weidevogelbeheer draait elk jaar opnieuw om het vliegvlug krijgen van voldoende kuikens van weidevogels. Daarvoor moet je weten wat de trends landelijk en regionaal zijn. Ook moet je goed in kaart kunnen brengen waar de weidevogels broeden en foerageren en waar ook de kuikens uiteindelijk vliegvlug worden. Welke data je paraat moet hebben en hoe je deze het beste kan verzamelen, is afhankelijk van het doel waarvoor je het gebruikt: aanpassingen in het last minute beheer, vernieuwen van de afspraken met boeren of aanpassingen in het beleid. In deze kennisbijeenkomst, georganiseerd door het lectoraat Weidevogels van hogeschool Van Hall Larenstein en Boerennatuur, werden de verschillende monitoringsmethoden naast elkaar gezet en ook doorgesproken of alle methoden voor alle verschillende weidevogelsoorten ook een goed beeld geven. De onderwerpen waren: - Beleidsmonitoring door Tim Visser (WUR) en Erik Kleyheeg (Sovon) - Beheermonitoring door Mark Kuiper (Natuurbeleven) - Fine-tuning in het seizoen door René Faber (collectief Rijn, Vecht en Venen)
MULTIFILE
De eerste anti-stresscursus voor hazen moet nog uitgevonden worden. Toch ervaren ook hazen stress. Niet door overmatige werkdruk, mobiele telefoons en al die andere zaken die het moderne mensenbestaan onder druk zetten. Hazen ervaren vooral stress door predatoren, de intensieve landbouw en allerlei menselijke activiteiten in de natuur. Martijn Weterings promoveerde recent op de effecten van stress door predatoren.
DOCUMENT