De HBO opleidingen presenteren zich steeds nadrukkelijker als centra voor toegepast onderzoek, naast hun traditionele rol als onderwijsinstelling. Bij Van Hall Larenstein te Leeuwarden, binnen de opleiding Kust- en Zeemanagement, wordt baanbrekend onderzoek gedaan naar mogelijkheden om de koraalriffen in de Cariben, die net als de koralen elders zwaar lijden onder de klimaatcrisis,te laten hergroeien. Onderdeel van deze poging is het herstel van de populatie van Diadema, een zee-egelsoort, die als grazer van microalgen cruciaal lijkt te zijn bij het onderhoud van levende riffen. Tom Wijers met studenten waren de eersten die zee-egels continu konden produceren in kweek. Een redactielid van Aquacultuur bezocht daarom het lab van Wijers, sprak met de onderzoeker en keek rond.
MULTIFILE
The interactions between restaurant operators, policy makers and other stakeholders during COVID-19 were examined to identify the actions that contributed the most to the restaurant industry’s efforts to ensure continuity and build resilience. Thematic analysis of media articles and in-depth interviews with restaurant operators were used to analyze the restaurant industry’s response to the crisis in real time. Findings showed that customer loyalty and supplier goodwill played a crucial role in building resilience. Government subsidies preserved a critical aspect of customer loyalty, namely interpersonal relationships between guests and frontline service staff. The technology sector provided education and services at reduced or no cost, effectively speeding up the digitalization of the industry.