Het lectoraat Maritieme Innovatieve Technieken is sinds juni 2012 verbonden aan het Maritiem Instituut Willem Barentsz (MIWB), onderdeel van het Instituut Techniek van NHL Hogeschool. Dankzij deze positie kan het lectoraat, samen met het lectoraat Maritiem, Marien, Milieu & Veiligheidsmanagement en het Kenniscentrum Jachtbouw, over de grenzen van de organisatie heen werken. Het ontwikkelen en uitbreiden van het praktijkgericht onderzoek heeft daarbij de hoogste prioriteit. Kennis, veiligheid en innovatie door middel van technologie zijn steeds de verbindende factoren. Het lectoraat houdt zich bezig met het uitwisselen van kennis tussen het onderwijs en het beroepenveld. Wij richten ons daarbij op vier thema’s en drie onderzoeksgebieden. Vanuit de thema’s, veilige schepen, slimme schepen, schone schepen, duurzame schepen, wil het lectoraat de komende jaren een actieve rol spelen op de onderzoeksgebieden Maritime operations, Human factors en Regulatory compliance. Daarnaast is het lectoraat gestart met nascholingstrajecten waarmee docenten hun onderzoeksvaardigheden verder kunnen ontwikkelen. Wij werken eveneens aan de professionele masteropleiding
DOCUMENT
De maritieme industrie staat voor een grote duurzaamheidsopgave, waarbij oude methodes niet meer toereikend zijn. Nieuwe technieken (zoals grootschalige sensormetingen, dataverwerking, gegevensmodellering) kunnen ondersteuning bieden bij het ontwerpen van de schepen van de toekomst. Naast dit hoofdonderwerp wordt er ook aandacht geschonken aan een stabiliteitsgame, bovenwettelijke veiligheidsmaatregelen en de digital twin.
DOCUMENT
Abstract: Climate change is related with weather extremes, which may cause damages to infrastructure used by freight transport services. Heavy rainfall may lead to flooding and damage to railway lines, roads and inland waterways. Extreme drought may lead to extremely low water levels, which prevent safe navigation by inland barges. Wet and dry periods may alternate, leaving little time to repair damages. In some Western and Middle-European countries, barges have a large share in freight transport. If a main waterway is out of service, then alternatives are called for. Volume- and price-wise, trucking is not a viable alternative. Could railways be that alternative? The paper was written after the unusually long dry summer period in Europe in 2022. It deals with the question: If the Rhine, a major European waterway becomes locally inaccessible, could railways (temporarily) play a larger role in freight transport? It is a continuation of our earlier research. It contains a case study, the data of which was fed into a simulation model. The model deals with technical details like service specification route length, energy consumption and emissions. The study points to interesting rail services to keep Europe’s freight on the move. Their realization may be complex especially in terms of logistics and infrastructure, but is there an alternative?
MULTIFILE
De maritieme defensiesector heeft behoefte aan lichtgewicht, duurzame en brandveilige materialen. Dit project ontwikkelt thermoplastische sandwichpanelen die voldoen aan de strikte brandveiligheidseisen van marineschepen, zonder in te leveren op structurele prestaties of recycleerbaarheid. Het project richt zich vooralsnog op de toepassing van brandvertragende additieven die commercieel verkrijgbaar zijn in zowel de kern als de huidlagen van de thermoplastische panelen. Coatings worden in deze fase achterwege gelaten, wetende dat dit een positieve bijdrage kan leveren op de brandveiligheid. Deze aanpak moet leiden tot een eerste veilige en schaalbare oplossing(en) voor maritieme toepassingen. Het project wordt geleid door het ThermoPlastic composites Application Center (TPAC) van Saxion. De samenwerking bestaat verder uit: • Cato Composites BV : industriële partner voor verwerking en schaalbaarheid; • Koninklijke Marine: eindgebruiker die functionele eisen en referentiematerialen aanlevert; Het wetenschappelijk geweten in deze initiatiefase is: • TU Delft (afdeling Materiaalkunde): kennispartner en vraagbaak voor materiaalkundige verdieping. En diverse toeleveranciers waaronder: • SABIC • BDG De brandveiligheid van de ontwikkelde materialen zullen in deze initiatiefase beperkt worden geëvalueerd aan de hand van internationale testnormen, waaronder de FTP Code van de IMO, ISO 5660 (Cone Calorimeter), ISO 5658 (Spread of Flame) en ISO 9705 (Room Corner Test). Met dit onderzoek wordt invulling gegeven aan een actuele behoefte binnen Defensie: het vinden van veilige, innovatieve en duurzame materiaaloplossingen. Het project versterkt bovendien het Nederlandse defensie-innovatie-ecosysteem door een sterke publiek-private samenwerking. Deze eerste verkenning legt de basis voor vervolgonderzoek en verdere opschaling richting industriële toepassing en certificering, zowel binnen Defensie als in de civiele maritieme sector.
Terrorisme en drugs vormen een risico voor Nederlandse zeehavens en de zich daar bevindende schepen. De douane voert onder water inspecties uit ter bestrijding van dat risico. Deze inspecties met behulp van duikers zijn kostbaar en tijdrovend voor douane en koopvaardij. De Topsector Logistiek heeft het bedrijfsleven en de douane opgeroepen samen te werken bij de ontwikkelingen van nieuwe concepten. Binnen het voorliggende KIEM Logistiek projectvoorstel beoogt NHL Hogeschool een boundary research uit te voeren voor een innovatieve onder water dome ter oplossing van het gesignaleerde praktijkprobleem bij onder water inspecties. Dit onderzoek vormt een samenwerking tussen onderzoekers en studenten van NHL Hogeschool, het bedrijfsleven en de douane. Doel is een onder water dome daadwerkelijk te ontwikkelen binnen een aansluitend Raak project.
Het KIEM HBO project “Ecologisch onderzoek tegengaan biofouling met een ultrasoon anti-fouling systeem (UAF) in box-coolers” is gericht op het ontwikkelen van ecologische kennis t.a.v. het optimaliseren van UAF frequenties, intensiteit en blootstellingsduur om gegarandeerd bio-fouling te voorkomen in box-coolers van zeeschepen. Behalve in box-coolers, kunnen UAF-systemen in de toekomst ook worden toegepast op zogenaamde 'natte kunstwerken', zoals sluisdeuren of drijvende windmolens (in zout water). Nu wordt hiervoor giftige anti-fouling verf gebruikt, die uiteindelijk in het milieu terecht komt, of worden de kunstwerken mechanisch gereinigd, wat hoge kosten met zich meebrengt. Het onderzoek wordt uitgevoerd door een consortium van HZ University of Applied Sciences, NIOZ EDS Yerseke en twee MKB bedrijven Delta-sistems en Meprom b.v. De samenwerking met beide MKB bedrijven is nieuw voor HZ en NIOZ. HZ en NIOZ participeren beide in het Centre of Expertise Wind op Zee waarin vragen op het gebied van milieuvriendelijk ontwerp en, installeren en onderhouden van windmolens en installaties op zee centraal staan. Dit onderzoek biedt de mogelijkheid dit onderwerp op kleinschalige wijze te verkennen. Achterliggend idee hierbij is aan de hand van positieve resultaten uitbreiding van het netwerk en vervolgonderzoek te kunnen realiseren. Het doel van dit project is drieledig, te weten: a. onderzoek te doen naar het gegarandeerd voorkomen van biofouling op box-coolers bij het gebruik van UAF-systemen; b. aan de hand van dit onderzoek de mogelijkheden voor meerjarige samenwerking tussen HZ, NIOZ met de twee MKB-ondernemers te verkennen; c. mogelijkheden verkennen om het thema “milieuvriendelijk aangroei (m.n. mosselen) tegengaan bij windmolens op zee en zoutwaterinstallaties” met meerdere partners meerjarig te onderzoeken. Het project start 01 september 2018 en heeft een looptijd van 1 jaar.
Lectorate, part of NHL Stenden Hogeschool