Als relatief nieuw begrip in de context van e-learning krijgt ‘mobile learning’ steeds meer aandacht, wat ten dele kan worden verklaard door de ontwikkeling en verspreiding van mobiele technologie. Als we de pleitbezorgers van ‘mobile learning’ moeten geloven, dan wordt deze vorm van leren belangrijker en is het denkbaar dat sommige leerprocessen in de toekomst volledig op die wijze vormgegeven zullen worden. Probleem is dat een eenduidige definitie van ‘mobile learning’ nog altijd ontbreekt, dat er meningsverschillen zijn over de technologie die tot het domein van ‘mobile learning’ behoort, en dat er betrekkelijk weinig resultaten zijn van succesvolle inzet van mobiele technologie in leerprocessen. Daarbij wordt onder succesvol verstaan dat het heeft bijgedragen aan de effectiviteit van het leren, en daarmee aan een beter leerresultaat en een efficiënter leerproces, waarbij onder het laatste verstaan wordt dat het maximale leereffect wordt bereikt met een beperkte inzet van mensen en middelen. Deze notitie beoogt enige duidelijkheid te scheppen in de definitiekwestie en in de visies op leren die een rol spelen bij ‘mobile learning’. Vanuit dat perspectief wordt vervolgens ingegaan op kenmerken van mobiele technologie en ontwikkelingen die daarin verwacht worden. Aansluitend wordt er dieper ingegaan op leerprocessen en de rol die mobiele technologie daarin zou kunnen vervullen, waarna de notitie wordt afgesloten met een kijkkader om de mogelijke inzet en betekenis van ‘mobile learning’ in onderwijssituaties te kunnen duiden en beoordelen.
This paper deals with the problematic nature of the transition between education and the workplace. A smooth transition between education and the workplace requires learners to develop an integrated knowledge base, but this is problematic as most educational programmes offer knowledge and experiences in a fragmented manner, scattered over a variety of subjects, modules and (work) experiences. To overcome this problem, we propose a design approach and shifting the educational focus of attention from individual learners to learning environments. The broader notion of learning environments facilitates transitions by establishing horizontal connections between schools and the workplace. The main argument of this paper is that combining or connecting aspects of school-based settings only is not sufficient to ensure learners will develop an integrated knowledge base. The concept and examples of “hybrid learning environment” show how formal, school-based learning and workplace experiences can be closely connected. The paper offers a framework of four coherent perspectives that can help to understand the complex nature of such environments and to design hybrid learning environments: the “agency perspective”, the “spatial perspective”, the “temporal perspective”, and the “instrumental perspective”. The framework is applied to three cases taken from vocational education in the Netherlands to describe what hybrid learning environments look like in contemporary educational practice. RÉSUMÉ
The purpose of this study was to provide more insight into how the physical education (PE) context can be better tailored to the diverse motivational demands of secondary school students. Therefore, we examined how different constructs of student motivation in the context of PE combine into distinct motivational profiles, aiming to unveil motivational similarities and differences between students’ PE experiences. Participants were 2,562 Dutch secondary school students, aged 12–18, from 24 different schools. Students responded to questionnaires assessing their perception of psychological need satisfaction and frustration, and perceived mastery and performance climate in PE. In order to interpret the emerging profiles additional variables were assessed (i.e. demographic, motivational and PE-related variables). Two-step cluster analysis identified three meaningful profiles labelled as negative perceivers, moderate perceivers and positive perceivers. These three profiles differed significantly with regard to perceived psychological need satisfaction and frustration and their perception of the motivational climate. This study demonstrates that students can be grouped in distinct profiles based on their perceptions of the motivational PE environment. Consequently, the insights obtained could assist PE teachers in designing instructional strategies that target students’ differential motivational needs.