Deze adviesnotitie is geschreven naar aanleiding van een verzoek van de Onderwijsraad. De Onderwijsraad bereidt in opdracht van de minister van OCW een advies voor gericht op de schoolcultuur op multiculturele scholen. Hoofdvraag van het advies is: Hoe komt op scholen een schoolcultuur tot stand met elementen die verschillende etnische groepen verbindt, waarin alle leerlingen zich herkennen en waaraan leerlingen met verschillende etnische achtergronden een constructieve bijdrage kunnen leveren? Deze hoofdvraag vormde uitgangspunt van Kortram s adviesnotitie. De verbindende schoolcultuur van de Onderwijsraad zal in 2007 verschijnen.
DOCUMENT
Morele vorming kan een niet-beoogd gevolg zijn van onderwijs. Maar het kan ook nadrukkelijk wél beoogd worden en doel zijn van het onderwijsproces. Daarover gaat dit artikel. We beginnen met de verduidelijking van de relatie tussen morele vorming en Bildung (par. 2). Vervolgens behandelen we drie verschillende vormen van doelbewuste morele beïnvloeding in het onderwijs: morele vorming als vak, de voorbeeldfunctie van de docent en een positieve schoolcultuur (par. 3). Morele vorming als vak betreft de vorming in waarden en normen van de leerling. Daarbij kunnen verschillende accenten worden gelegd: waardenoverdracht, waardenverheldering en waardencommunica¬tie. Deze accenten worden toegelicht en we geven aan in welke leeftijdsgroep het zwaartepunt zou kunnen liggen in het onderwijs (par. 4). We ronden dit artikel met de vijf elementen van een moreel proces: morele gevoeligheid, morele analyse, moreel oordeel, morele motivatie en moreel handelen. Daarbij laten we zien hoe morele vorming in het onderwijs kan interveniëren om de competenties van de leerling met betrekking tot deze vijf elementen te versterken (par. 5).
DOCUMENT
Morele vorming kan een niet-beoogd gevolg zijn van onderwijs. Maar het kan ook nadrukkelijk wél beoogd worden en doel zijn van het onderwijsproces. Daarover gaat dit artikel. We beginnen met de verduidelijking van de relatie tussen morele vorming en Bildung (par. 2). Vervolgens behandelen we drie verschillende vormen van doelbewuste morele beïnvloeding in het onderwijs: morele vorming als vak, de voorbeeldfunctie van de docent en een positieve schoolcultuur (par. 3). Morele vorming als vak betreft de vorming in waarden en normen van de leerling. Daarbij kunnen verschillende accenten worden gelegd: waardenoverdracht, waardenverheldering en waardencommunica¬tie. Deze accenten worden toegelicht en we geven aan in welke leeftijdsgroep het zwaartepunt zou kunnen liggen in het onderwijs (par. 4). We ronden dit artikel met de vijf elementen van een moreel proces: morele gevoeligheid, morele analyse, moreel oordeel, morele motivatie en moreel handelen. Daarbij laten we zien hoe morele vorming in het onderwijs kan interveniëren om de competenties van de leerling met betrekking tot deze vijf elementen te versterken (par. 5).
DOCUMENT
Wij onderzoeken het programma van Stichting leerKRACHT, dat als doel heeft om een meer lerende schoolcultuur te stimuleren. De stichting helpt scholen te bouwen aan een verbetercultuur, gebaseerd op inzichten uit onderwijsonderzoek.Doel Wij onderzoeken of scholen die werken met leerKRACHT, zich ontwikkelen in hun schoolcultuur, leraar handelen en leerlingresultaten. Daarnaast hebben we verdiepende aandacht voor de rol van leiderschap, volgend op de resultaten van het promotieonderzoek van De Jong (2022) onder scholen werkend met leerKRACHT. Dr. Angela de Jong voerde samen met Oberon Onderzoek en Advies eerder al een langlopend onderzoek uit naar dit programma (in 2017-2021). Het huidige project betreft een meerjarig vervolgonderzoek (2022-2026). Resultaten Inzichten in hoe het programma wordt uitgevoerd en gewaardeerd Inzichten in hoe de cultuur verandert op scholen die werken met het programma Inzichten in welke mechanismen een rol spelen in het werken met het programma, waaronder leiderschap Looptijd 01 maart 2023 - 01 december 2026 Aanpak Wij volgen twee cohorten scholen, namelijk scholen die starten met de uitvoering in schooljaar 2023-2024 en schooljaar 2024-2025. De scholen doen twee jaar mee aan het onderzoek. Er zullen 130-150 scholen per jaar deelnemen aan het onderzoek. Kwantitatieve en kwalitatieve gegevens worden verzameld onder leerlingen, leraren(teams) en schoolleiders.
Wij onderzoeken het programma van Stichting leerKRACHT, dat als doel heeft om een meer lerende schoolcultuur te stimuleren. De stichting helpt scholen te bouwen aan een verbetercultuur, gebaseerd op inzichten uit onderwijsonderzoek.
Driestar hogeschool (met opleidingen in het educatieve en pedagogische domein) maakt samen met Driestar onderwijsadvies deel uit van Driestar educatief. Het praktijkgerichte onderzoek wordt uitgevoerd door het onderzoekscentrum, dat zich ontwikkelde tot een stevige, onderscheiden organisatie-eenheid. De visitatie die in 2019 plaatsvond, resulteerde in een positieve beoordeling. In het visitatierapport (Hobéon, 2019) werden aanbevelingen gedaan voor doorontwikkeling van het onderzoekscentrum middels versterking van a) de inbedding van het onderzoekscentrum in de organisatie, b) de doorwerking van de opbrengsten in de verschillende afdelingen en c) de onderzoeksbekwaamheid van de docenten en onderzoekers. Deze aanbevelingen passen bij de ambitie van Driestar educatief om de onderzoeksfunctie niet uitsluitend bij het onderzoekscentrum te beleggen, maar deze ook stimulerend te laten zijn bij de rol van onderzoek in andere afdelingen. De visitatie heeft geleid tot een plan om onderzoek, ontwikkeling en innovatie (OO&I) meer op elkaar te betrekken en een centrale plaats in de organisatie te geven. Begin 2020 is gestart met de uitvoering van dat plan, echter door de coronacrisis is de realisatie hiervan opgeschort. Een nieuwe impuls is nodig om dit plan weer in beweging te zetten. Deze Impuls-subsidieaanvraag heeft de naam ‘Verbinden van onderzoek, ontwikkeling en innovatie’ gekregen. In dit project wordt een heuristisch denk- en handelingsmodel ontworpen, uitgeprobeerd en bijgesteld. Dit OO&I-model gaat gebruikt worden om onderzoek een vaste plek te geven in ontwikkel- en innovatieprocessen binnen Driestar educatief. Daarmee wordt een onderzoekende houding van docenten en onderwijsadviseurs bevorderd. De onderzoeksfunctie wordt op die manier uitgebreid naar andere afdelingen en draagt steviger bij aan de missie van de organisatie en de professionaliteit van de medewerkers. Dit sluit aan bij het binnen Driestar educatief door de coronacrisis op gang gebrachte WHY-project, waarin bezinning plaatsvindt op de missie van Driestar educatief en de betekenis daarvan voor het geheel van de organisatie.