De relatie tussen schoolloopbanen van jongeren en de buurt waar zij opgroeien is eerder onderzocht in Amerikaans en Europees onderzoek. Hieruit blijkt dat er vooral nog behoefte is aan grootschalig onderzoek waarin gecontroleerd kan worden voor de effecten van de school. Op basis van gegevens over ruim 10.000 Amsterdamse leerlingen uit vier cohorten (2007 tot en met 2010 als instroom- en 2010 tot en met 2013 als uitstroomjaren) uit een databestand van de gemeente Amsterdam is onderzocht of de schoolloopbanen samenhangen met kenmerken van de leerling, de school en het stadsdeel, kijkend naar advisering aan het einde van de basisschool en onderwijsrendement in de onderbouw van havo/vwo. Multilevel-analyses laten zien dat overadvisering bij de overgang van basisschool naar het voortgezet onderwijs niet samenhangt met leerling- en of stadsdeelkenmerken, maar wel vaker voorkomt op basisscholen met een lagere Cito-score-gemiddelde en op 'eenpitters’. Het onderwijsrendement in de onderbouw van havo/vwo-leerlingen hangt consistent samen met sekse van de leerlingen (jongens hebben een lager rendement), overadvies en onderadvies van de basisschool ten opzichte van de Cito-toets, en de mogelijkheid om op de middelbare school af te stromen naar een lager niveau. Ook is er, in twee cohorten, een samenhang met de sociaaleconomische status. Er is geen sprake van consistente verschillen tussen stadsdelen wanneer rekening is gehouden met kenmerken op leerling- en schoolniveau. Leerling- en schoolkenmerken zijn de sterkste voorspellers van schoolloopbanen en stadsdelen zijn daarna geen factor van belang. Deze uitkomsten sluiten aan op de uitkomsten van (inter)nationaal onderzoek naar ‘neighbourhood effects’ die wijzen op relatief bescheiden invloeden van de buurt als we deze afzetten tegen de invloed van leerling- en schoolkenmerken
DOCUMENT
Het hbo is de afgelopen decennia flink gegroeid: steeds meer studenten kiezen voor het hbo, ook als zij al een mbo-diploma hebben. Veel hbo-studenten lukt het echter niet om hun diploma te behalen. Waarom vallen er zoveel studenten uit? En waarom geldt dat voor bepaalde groepen in het bijzonder? Dit artikel beschrijft processen die schuilgaan achter de uitvalcijfers aan de hand van een ketenbenadering. Door het verloop van schoolloopbanen voorafgaand en na de overgang naar het hbo in kaart te brengen, komen enkele knelpunten in de onderwijsketen aan het licht die de uitval onder bepaalde groepen studenten in het hbo in de hand lijken te werken. Het onderzoek toont dat het aannemelijk is dat de studenten die nu besluiten om niet met een studie aan de lerarenopleiding te beginnen de zwakste rekenaars zijn. Anders gezegd, de nieuwe eisen voor de instroom voor de vakken aardrijkskunde, geschiedenis én natuur en techniek maken dat het aandeel sterke rekenaars in de lerarenopleiding basisonderwijs is vergroot.
DOCUMENT
Preventie in de keten. Doel: kennis over schoolloopbanen van (risico) leerlingen in Noord-Oost Twente Keywords: leesvermijding, leesplezier, leesmotivatie
MULTIFILE
De HvA heeft voor de periode 2018-2021 ‘aansluitgelden’ van OCW ontvangen om de aansluiting van vo en mbo met het hoger onderwijs te verbeteren. Het HvA-netwerk aansluiting dat toen is opgestart, heeft diverse projecten uitgevoerd. Met dit praktijkonderzoek wordt in kaart gebracht welke aansluitingsprojecten hebben plaatsgevonden en wat we hiervan kunnen leren voor de toekomst. In 2021 heeft het Lectoraat Kansrijke Schoolloopbanen in een Diverse Stad hiertoe 17 interviews afgenomen waarin 22 aansluitingsprojecten zijn besproken, zowel HvA-breed als op faculteitsniveau. Bij alle interviews is gebruik gemaakt van de CIMO-logica (in het Nederlands CIMU). Een Interventie in een bepaalde Context leidt, door het triggeren van een Mechanisme, tot een bepaalde voorspelbare Uitkomst (Outcome). Door de aansluitingsprojecten te analyseren aan de hand van de CIMO-logica kunnen elementen die transfereerbaar zijn gedeeld worden met andere (toekomstige) projecten.--The AUAS has received 'connection fees' from OCW for the 2018-2021 period to support the connection of secondary education and MBO with higher education. The AUAS network connection that was started up at that time has carried out various projects. This research maps out which connection projects have taken place and what we can learn from them for the future. To this end, the Lectoraat Promising School Careers in a Diverse City conducted 17 interviews in which 22 connection projects were discussed, both AUAS-wide and at faculty level. With all interviews, the CIMO logic was used: an Intervention in a certain Context leads, by triggering a Mechanism, to a certain predictable Outcome. By analyzing the connection projects using the CIMO logic, elements that can be transferred are shared with other (future) projects.
DOCUMENT
Studentbegeleiding is een belangrijk onderdeel van het onderwijs aan de Hogeschool van Amsterdam (HvA). Studenten dienen tijdens hun opleiding begeleid te worden bij hun studievoortgang, bij het maken van loopbaankeuzes en bij hun ontwikkeling naar startbekwame professional. Opleidingen in de HvA maken eigen keuzes in de manier waarop zij studentbegeleiding ‘neerzetten’. Hierbinnen vervullen studentbegeleiders vaak een sleutelrol.In de periode 2021-2026 zal de HvA inzetten op het versterken van studentbegeleiding (zie de ambities in het HvA-Instellingsplan, 2020). De HvA beschrijft hierin studentbegeleiding als een belangrijke voorwaarde voor studentsucces. Ook de ontwikkeling naar meer persoonlijke leerpaden en flexibel onderwijs met meer regie voor de student is gebaat bij een goede studentbegeleiding. In de HvA heeft het Programma Persoonlijke Leerpaden tot taak de randvoorwaarden voor onderwijs en beleid in kaart te brengen die nodig zijn om persoonlijke leerpaden voor studenten mogelijk te maken. In opdracht van dit Programma heeft het HvA-Lectoraat Kansrijke Schoolloopbanen in een Diverse Stad onderzocht hoe studentbegeleiding op dit moment wordt vormgegeven in bachelor-opleidingen van de HvA (n = 32), met aandacht voor de succeservaringen en ervaren knelpunten. De centrale vraag in dit onderzoek was: Welke aanknopingspunten voor de versterking van studentbegeleiding bieden de ervaringen en afwegingen van HvA-opleidingen inzake studentbegeleiding in de opleiding?
DOCUMENT
This guide first gives teachers insight into what academic language is, including illustrative videos with statements by teachers in higher professional education. In addition, it contains examples of and inspiration for various ways to sharpen one's own lectures. This allows for more language development opportunities for students. The '10x eer' described earlier in this study has been further developed into a Kijkwijzer (viewing guide) with 11 points of interest. which was examined for effectiveness. Based on this follow-up research, a revision of the previous Guide (version 1) has been carried out.
MULTIFILE
Sinds de invoering van toelatingstoetsen voor de pabo (2015-2016) is de doorstroom van mbo-4studenten (met een niet-verwante opleiding) naar de pabo gestagneerd (Bussemaker, 2017). Om dezereden zijn in Den Haag, Rotterdam en Amsterdam doorstroomprogramma’s ontwikkeld om dedoorstroom van mbo-4 studenten naar de pabo te verbeteren. Dat roept de vraag op in hoeverre metdeze doorstroomprogramma’s de beoogde doelen behaald worden en welke factoren hierin bepalendzijn.In opdracht van de drie projectgroepen die verantwoordelijk zijn voor deze doorstroomprogramma’sheeft Het Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding van de Hogeschool van Amsterdam een beleidsevaluatie uitgevoerd van de doorstroomprogramma’s. Dit is een samenwerking tussen het Lectoraat Kansrijke Schoolloopbanen in een Diverse Stad en het Lectoraat Leren en Innoveren.
MULTIFILE
Veel studenten hebben moeite met de taal die in het hbo wordt gebruikt. Er zijn aanwijzingen dat dit kan leiden tot achterstanden of zelfs uitval, met name onder studenten die de eerste in hun familie zijn die studeren, die uit het mbo instromen, en studenten met een migratieachtergrond. Tegelijk vormen hoorcolleges een belangrijk onderdeel van het onderwijsaanbod en is er nog weinig bekend over de rol die de mondelinge taal in colleges speelt in het studiesucces van studenten.Het digitale magazine bevat een beschrijving van een verkennend onderzoek en een Handreiking die is gebaseerd op dit onderzoek. Met het Onderzoek is in kaart gebracht in hoeverre studenten moeite hebben met het mondeling academisch taalaanbod van docenten in colleges, welke factoren van invloed zijn op het al dan niet begrijpen (door studenten) van het mondeling academisch taalaanbod in colleges (van docenten), en hoe docenten in hun mondelinge taalaanbod in colleges rekening kunnen houden met de taalvaardigheid van studenten. De Handreiking geeft docenten inzicht in (1) hoe mondeling academisch taalaanbod eruit ziet in colleges aan eerstejaarsstudenten en welk effect dit kan hebben op studenten, (2) hun eigen taalgebruik en hoe zij hierover denken, en (3) hoe ze hun colleges kunnen aanpassen om studenten te leren deze taal te begrijpen. Dit materiaal kan bijvoorbeeld worden gebruikt in coachings- of scholingstrajecten van hbo-docenten.
LINK