Studentbegeleiding is een belangrijk onderdeel van het onderwijs aan de Hogeschool van Amsterdam (HvA). Studenten dienen tijdens hun opleiding begeleid te worden bij hun studievoortgang, bij het maken van loopbaankeuzes en bij hun ontwikkeling naar startbekwame professional. Opleidingen in de HvA maken eigen keuzes in de manier waarop zij studentbegeleiding ‘neerzetten’. Hierbinnen vervullen studentbegeleiders vaak een sleutelrol.In de periode 2021-2026 zal de HvA inzetten op het versterken van studentbegeleiding (zie de ambities in het HvA-Instellingsplan, 2020). De HvA beschrijft hierin studentbegeleiding als een belangrijke voorwaarde voor studentsucces. Ook de ontwikkeling naar meer persoonlijke leerpaden en flexibel onderwijs met meer regie voor de student is gebaat bij een goede studentbegeleiding. In de HvA heeft het Programma Persoonlijke Leerpaden tot taak de randvoorwaarden voor onderwijs en beleid in kaart te brengen die nodig zijn om persoonlijke leerpaden voor studenten mogelijk te maken. In opdracht van dit Programma heeft het HvA-Lectoraat Kansrijke Schoolloopbanen in een Diverse Stad onderzocht hoe studentbegeleiding op dit moment wordt vormgegeven in bachelor-opleidingen van de HvA (n = 32), met aandacht voor de succeservaringen en ervaren knelpunten. De centrale vraag in dit onderzoek was: Welke aanknopingspunten voor de versterking van studentbegeleiding bieden de ervaringen en afwegingen van HvA-opleidingen inzake studentbegeleiding in de opleiding?
This guide first gives teachers insight into what academic language is, including illustrative videos with statements by teachers in higher professional education. In addition, it contains examples of and inspiration for various ways to sharpen one's own lectures. This allows for more language development opportunities for students. The '10x eer' described earlier in this study has been further developed into a Kijkwijzer (viewing guide) with 11 points of interest. which was examined for effectiveness. Based on this follow-up research, a revision of the previous Guide (version 1) has been carried out.
MULTIFILE
De HvA heeft voor de periode 2018-2021 ‘aansluitgelden’ van OCW ontvangen om de aansluiting van vo en mbo met het hoger onderwijs te verbeteren. Het HvA-netwerk aansluiting dat toen is opgestart, heeft diverse projecten uitgevoerd. Met dit praktijkonderzoek wordt in kaart gebracht welke aansluitingsprojecten hebben plaatsgevonden en wat we hiervan kunnen leren voor de toekomst. In 2021 heeft het Lectoraat Kansrijke Schoolloopbanen in een Diverse Stad hiertoe 17 interviews afgenomen waarin 22 aansluitingsprojecten zijn besproken, zowel HvA-breed als op faculteitsniveau. Bij alle interviews is gebruik gemaakt van de CIMO-logica (in het Nederlands CIMU). Een Interventie in een bepaalde Context leidt, door het triggeren van een Mechanisme, tot een bepaalde voorspelbare Uitkomst (Outcome). Door de aansluitingsprojecten te analyseren aan de hand van de CIMO-logica kunnen elementen die transfereerbaar zijn gedeeld worden met andere (toekomstige) projecten.--The AUAS has received 'connection fees' from OCW for the 2018-2021 period to support the connection of secondary education and MBO with higher education. The AUAS network connection that was started up at that time has carried out various projects. This research maps out which connection projects have taken place and what we can learn from them for the future. To this end, the Lectoraat Promising School Careers in a Diverse City conducted 17 interviews in which 22 connection projects were discussed, both AUAS-wide and at faculty level. With all interviews, the CIMO logic was used: an Intervention in a certain Context leads, by triggering a Mechanism, to a certain predictable Outcome. By analyzing the connection projects using the CIMO logic, elements that can be transferred are shared with other (future) projects.