Het begrip ‘mensenrechten’ wordt door veel mensen gebruikt. In het algemeen is het een uiting van een simpel basisidee: omdat we allemaal mens zijn hebben we recht op een minimum levensstandaard die ervoor kan zorgen dat we eens menswaardig bestaan leiden. En daar is eigenlijk iedereen wel voorstander van. En dat maakt het ook zo’n lastig begrip om te gebruiken: je kunt moeilijk ‘tegen’ mensenrechten zijn. Maar het gebruik van het begrip varieert sterk en kan zelfs tegenstrijdig zijn afhankelijk van de context. Het doel van deze whitepaper is dan ook om studenten meer begrip te geven over hoe het begrip ‘mensenrechten’ in verschillende contexten gebruikt wordt: een juridische context, een geopolitieke context en een bedrijfscontext.
LINK
In bilingual streams in the Netherlands, school subjects are taught in an additional language so that pupils learn both subject content and the target language by using language meaningfully. Teachers of English in bilingual streams (TEBs) are often expected to collaborate with subject teacher colleagues (STs). In addition, they teach separate language lessons. This provides TEBs with specific challenges. This article reports on a focus group (FG) study exploring the extent to which the ideals of stakeholders in bilingual schools in the Netherlands reflect the literature on this topic, using a frame of reference developed for this purpose (Dale, Oostdam & Verspoor, 2017). Five FGs were held with TEBs and STs from Dutch schools in the network for bilingual education and with members of the network’s quality assurance panels. Each FG consisted of between three and six participants with a similar role in bilingual education; audit panel chairpersons, audit panel secretaries and STs and TEBs from different schools. Participants were asked to discuss what an ideal English teacher would do in English lessons and in cooperation with subject colleagues. Data consists of five transcripts of the FG discussions. On the basis of inductive and deductive analyses (using MaxQDA), the ideals of stakeholders are positioned in the framework to explore to what extent different types of stakeholders have complementary or conflicting views. The findings suggest that stakeholders need to develop more shared understandings and a shared language to allow TEBs to realise their ambitions. References Dale, L., Oostdam, R., & Verspoor, M. (2017). Searching for identity and focus: Towards an analytical framework for language teachers in bilingual education. International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, doi:10.1080/13670050.2017.1383351
MULTIFILE
Een goed onderzoeksplan zorgt voor goed onderzoek. Het is misschien wel de belangrijkste fase van het onderzoek. Hoe schrijf ik een onderzoeksplan? maakt het professionals en studenten eenvoudiger een goed onderzoeksvoorstel of -plan te schrijven. Een stroomschema en bijbehorend stappenplan staan daarbij centraal.