Als lector Teaching, Learning & Technology bij Hogeschool Inholland onderzoekt Nynke Bos de rol die technologie speelt en kan spelen om het leerproces van studenten te versterken. In haar lectorale rede gaat zij in op de kansen en bedreigingen van Blended Learning. Tegelijkertijd blikt zij ook vooruit naar de toekomst: welke rol speelt technologie in het onderwijs in 2030? Deze rede gaat over de inzet van digitale technologie in het onderwijs. Om de context te duiden, schetst hoofdstuk 1 hoe de onderwijsbenadering van het hoger onderwijs eruitziet en waar deze op de korte termijn naartoe gaat. Het tweede hoofdstuk gaat in op de rol die technologie speelt in het huidige onderwijs, in de vorm van blended learning. Het zet uiteen wat blended learning is en welke doelstellingen het kan hebben. Ook komt een aantal ontwerpmodellen voor blended learning langs. Het hoofdstuk sluit af met een analyse wat er nodig is (en wat er niet nodig is) voor breedschalige implementatie. Hoofdstuk 3 kijkt vooruit en bespreekt de opkomst van werken met authentieke beroepstaken en de relatie met een hybride leeromgeving. Het presenteert een aantal ontwerpoverwegingen voor het werken met authentieke taken in een hybride omgeving en bespreekt een aantal belangrijke aandachtspunten voor het werken met authentieke taken in een dergelijke omgeving. Hoofdstuk 4 gaat over theoretische uitgangspunten in relatie tot het ontwerpen van hybride leeromgeving, namelijk boundary crossing en seamless learning. Beide theorieën gaan uit van zogeheten grenzen. Binnen de ene theorie wordt het werken op de grens als een kans gezien, binnen de andere wordt de grens, of seam, gezien als een bedreiging. Hoofdstuk 5 doet uit de doeken hoe technologie het leren op en over deze grenzen kan ondersteunen; hoe studenten vloeiend over grenzen heen kunnen bewegen en hoe technologie kan dienen als verbinder tussen grenzen om het leerproces te bevorderen. Hoofdstuk 6 gaat ten slotte in op de randvoorwaarden in relatie tot de vaardigheden van studenten en de rol van het primair onderwijs hierbij. In het afsluitende hoofdstuk wordt het contextgebonden praktijkgericht onderzoek besproken dat het lectoraat Teaching Learning and Technology de komende jaren, in samenwerking met de onderwijspraktijk, zal uitvoeren.
DOCUMENT
Lectorale rede
DOCUMENT
Our current smart society, where problems and frictions are smoothed out with smart, often invisible technology like AI and smart sensors, calls for designers who unravel and open the smart fabric. Societies are not malleable, and moreover, a smooth society without rough edges is neither desirable nor livable. In this paper we argue for designing friction to enhance a more nuanced debate of smart cities in which conflicting values are better expressed. Based on our experiences with the Moral Design Game, an adversarial design activity, we came to understand the value of creating tangible vessels to highlight conflict and dipartite feelings surrounding smart cities.
LINK
The objective of DIGIREAL-XL is to build a Research, Development & Innovation (RD&I) Center (SPRONG GROUP, level 4) on Digital Realities (DR) for Societal-Economic Impact. DR are intelligent, interactive, and immersive digital environments that seamlessly integrate Data, Artificial Intelligence/Machine Learning, Modelling-Simulation, and Visualization by using Game and Media Technologies (Game platforms/VR/AR/MR). Examples of these DR disruptive innovations can be seen in many domains, such as in the entertainment and service industries (Digital Humans); in the entertainment, leisure, learning, and culture domain (Virtual Museums and Music festivals) and within the decision making and spatial planning domain (Digital Twins). There are many well-recognized innovations in each of the enabling technologies (Data, AI,V/AR). However, DIGIREAL-XL goes beyond these disconnected state-of-the-art developments and technologies in its focus on DR as an integrated socio-technical concept. This requires pre-commercial, interdisciplinary RD&I, in cross-sectoral and inter-organizational networks. There is a need for integrating theories, methodologies, smart tools, and cross-disciplinary field labs for the effective and efficient design and production of DR. In doing so, DIGIREAL-XL addresses the challenges formulated under the KIA-Enabling Technologies / Key Methodologies for sectoral and societal transformation. BUas (lead partner) and FONTYS built a SPRONG group level 4 based on four pillars: RD&I-Program, Field Labs, Lab-Infrastructure, and Organizational Excellence Program. This provides a solid foundation to initiate and execute challenging, externally funded RD&I projects with partners in SPRONG stage one ('21-'25) and beyond (until' 29). DIGIREAL-XL is organized in a coherent set of Work Packages with clear objectives, tasks, deliverables, and milestones. The SPRONG group is well-positioned within the emerging MINDLABS Interactive Technologies eco-system and strengthens the regional (North-Brabant) digitalization agenda. Field labs on DR work with support and co-funding by many network organizations such as Digishape and Chronosphere and public, private, and societal organizations.
The objective of DIGIREAL-XL is to build a Research, Development & Innovation (RD&I) Center (SPRONG GROUP, level 4) onDigital Realities (DR) for Societal-Economic Impact. DR are intelligent, interactive, and immersive digital environments thatseamlessly integrate Data, Artificial Intelligence/Machine Learning, Modelling-Simulation, and Visualization by using Gameand Media Technologies (Game platforms/VR/AR/MR). Examples of these DR disruptive innovations can be seen in manydomains, such as in the entertainment and service industries (Digital Humans); in the entertainment, leisure, learning, andculture domain (Virtual Museums and Music festivals) and within the decision making and spatial planning domain (DigitalTwins). There are many well-recognized innovations in each of the enabling technologies (Data, AI,V/AR). However, DIGIREAL-XL goes beyond these disconnected state-of-the-art developments and technologies in its focus on DR as an integrated socio-technical concept. This requires pre-commercial, interdisciplinary RD&I, in cross-sectoral andinter-organizational networks. There is a need for integrating theories, methodologies, smart tools, and cross-disciplinaryfield labs for the effective and efficient design and production of DR. In doing so, DIGIREAL-XL addresses the challengesformulated under the KIA-Enabling Technologies / Key Methodologies for sectoral and societal transformation. BUas (lead partner) and FONTYS built a SPRONG group level 4 based on four pillars: RD&I-Program, Field Labs, Lab-Infrastructure, and Organizational Excellence Program. This provides a solid foundation to initiate and execute challenging, externally funded RD&I projects with partners in SPRONG stage one ('21-'25) and beyond (until' 29). DIGIREAL-XL is organized in a coherent set of Work Packages with clear objectives, tasks, deliverables, and milestones. The SPRONG group is well-positioned within the emerging MINDLABS Interactive Technologies eco-system and strengthens the regional (North-Brabant) digitalization agenda. Field labs on DR work with support and co-funding by many network organizations such as Digishape and Chronosphere and public, private, and societal organizations