Lectorale rede aangaande de responsieve regio waarbij de concepten tweede demografische transitie, selectieve krimp, leefbaarheid en veerkracht centraal staan.
DOCUMENT
Dit boekje is het verslag van een expertmeeting over Bevolkingsdaling en Regionale Economie in Limburg, gehouden in november 2009. De bijeenkomst was georganiseerd door de Provincie Limburg en het expertisecentrum Quality of Life van Hogeschool Zuyd. Uitgenodigd waren vertegenwoordigers van grote werkgevers uit Limburg, actief op het gebied van industrie, chemie, bouw, zakelijke en maatschappelijke dienstverlening.
DOCUMENT
The structure and financing of collective long-term care and support in the Netherlands changed dramatically with the introduction of the Social Support Act (WMO) the 1st of January 2015. This act arranged that municipalities assist people to live in their homes for as long as possible by providing various forms of aid and support. This aid and support however, is in addition to the help that people arrange for themselves and / or receive in the form of volunteer aid (mantelzorg) by family, friends and neighbours. Furthermore under this Act people only become eligible for state financed sheltered accommodation in the exceptional case of severe physical or mental illness. The fact that under the new regime of the Social Support Act municipal support is made additional to volunteer aid, it is important to understand what role family, friends and neighbours potentially can play and in fact do play. This is especially important in regions were unbalanced population decline through out-migration of young people, effectively changes social structures and accelerates the ageing of the population. For this reason we designed a limited pilot-study to test the possibilities and the necessity of a broader study focussing on potential and every day practice concerning volunteer aid for elderly in regions characterized by unbalanced population decline. In this pilot study we will focus on a rural municipality in the north of the Netherlands: Oldambt.Within the framework of this pilot-study we focussed on living arrangements and social network of two groups of senior citizens; one group of men and women aged 65-79 and one group aged 80 years and over. Based on demographic data kindly made available by the municipal office of Oldambt, in this paper we will draw a picture of these citizens living in the municipality. Going deeper into the material and the municipality’s structure we will than focus on one of the municipality’s communities, Finsterwolde, with its village, hamlets and surrounding rural area. For the purpose of this pilot-study we constructed a sample of 30 men and women aged 80+-elderly and asked them to fill in a questionnaire. Based on the outcomes of these questionnaires we than had five in-depth interviews with some of them. Finally, on the basis of the gathered material, we will draw some general conclusions while presenting some new questions for further research into the living conditions and social support systems for elderly in a region with unbalanced population decline and accelerated ageing.
DOCUMENT
Hoe kunnen gemeenten omgaan met bevolkingskrimp en hoe kunnen zij voorzieningen in stand houden? Lector Sabine Meier van de HanzeHogeschool Groningen doet hier onderzoek naar. Inspiratie voor college- en raadsleden die met krimp te maken hebben en actief burgerschap willen stimuleren.
DOCUMENT
Het ministerie van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening kwam in 2007 met de handreiking ´Bouwstenen voor sociaal: vastgoed voor voorzieningen uit te geven'. Dit was een eerste aanzet om maatschappelijk vastgoed te zien als asset.
DOCUMENT
Niet iedereen wenst nog te praten over de economische meerwaarde van de euro. De opmerkingen hierover van Coen Teulings in een veelbsproken interview in de Telegraaf waren dan ook zeer welkom.
LINK
-De opbrengst van het Omgevingslab Fries Platteland bestaat uit drie delen: 1. De “SYNTHESE” van omgevingslabs. De Synthese is een beknopt overzicht van de resultaten en een overzicht van de meest opvallende punten die uit de Omgevingslabs Fries Platteland naar voren komen. 2. Het “PROCESVERSLAG” van de opbrengsten van het Omgevingslab Fries Platteland. Dit verslag is bedoeld als terugkoppeling naar de deelnemers aan de omgevingslabs. Voor de leesbaarheid is deze opgenomen in bijlage 1. 3. Het “MENGPANEEL FRIES PLATTELAND” met bijbehorende gebruiksaanwijzing. Dit hoofdstuk kent als doelgroep/lezerspubliek de opstellers van omgevingsvisies die in samenspraak met hun bestuurders tot een passend invulling van de omgevingsvisie moeten. Het Mengpaneel Fries Platteland is het instrument dat de overheidspartijen in Fryslân kunnen (gaan) gebruiken om hun omgevingsvisies te maken. Het mengpaneel geeft relevante informatie en kan aangevuld worden met andere informatiebronnen zoals om in het onderdeel ‘gebruiksaanwijzing wordt uitgelegd.
DOCUMENT
Dit rapport is het eerste product van het onderzoeksprogramma “Wie woont en werkt nog in de stad? Onderzoeksprogramma naar de (on)toegankelijke woningmarkt” in opdracht van het Kenniscentrum Ongelijkheid (KCO). Het rapport biedt een inhoudelijke verkenning van het begrip ‘sleutelberoepen’ en de positie van dergelijke groepen op de woningmarkt in Amsterdam en de Metropoolregio Amsterdam (MRA). Doel is om meer inzicht te krijgen in de mate waarin de woonsituatie een rol speelt voor sleutelberoepen om in de stad te blijven werken. Beleidsmakers, onderzoekers, professionals in het veld en andere geïnteresseerden bieden wij naast deze context en achtergrond, ook concrete handvatten in de vorm van scenario’s.
MULTIFILE
In opdracht van De Nieuwe Winkelstraat heeft Marklinq een nieuwe methode geëvalueerd waarmee koopstromen worden gemeten, namelijk met behulp van pintransactiegegevens. Dat was een pilot in Eindhoven. Uit een nauwkeurige analyse van de gebruikte methode en bewerkingen bleek dat vanwege de beperkte reikwijdte van de data (alleen Rabo), alsmede de lange termijn van verwerking, deze methode nog niet te verkiezen valt boven gebruikelijk vragenlijst onderzoek. Als de bezwaren kunnen worden weggenomen, zou het wel een aan te raden aanpak zijn omdat het om werkelijk aankoopgedrag gaat.
DOCUMENT
Recent onderzoek naar de effecten van bedrijfsopheffingen onderschat de economische gevolgen. Cijfers over de macro-economische gevolgen van (mislukte) bedrijfsoverdrachten ontbreken in het geheel. Het gebrek aan dergelijk onderzoek is verbazingwekkend gezien de snel vergrijzende ondernemerspopulatie in Nederland. Daarnaast is de impact van bedrijfsoverdrachten op de economie naar verwachting groter dan die van opheffingen.
DOCUMENT