Onderzoeker en docent-expert Daphne Vogel (Hogeschool Inholland) onderzoekt of verpleegkundestudenten met simulatieonderwijs via een hightech patiëntenpop zelfverzekerder en beter voorbereid aan hun stage beginnen. In een veilige, realistische omgeving oefenen studenten medische handelingen en communicatie, zonder risico voor echte patiënten. Eerste indrukken laten zien dat dit leidt tot meer intrinsieke motivatie en meer mogelijk meer zelfvertrouwen en groot enthousiasme bij studenten. Ook docenten ervaren voordelen, al vraagt de methode technische en didactische aanpassing. Het onderzoek moet uitwijzen of simulatieonderwijs daadwerkelijk zorgt voor meer zelfvertrouwen, betere vaardigheden en efficiëntere stages in de zorg. Lees hier verder: https://communities.surf.nl/vraagbaak-online-onderwijs/artikel/onderzoek-naar-oefenen-met-hightech-patientenpop-gaan-studenten
LINK
Om studenten verpleegkunde beter voor te bereiden op hun stage, hebben enkele onderwijsinstellingen in Noord-Holland samen met de zorgpraktijk simulatieonderwijs ontwikkeld. Bijzonder is de inzet van zeer geavanceerde simulatiepoppen. Uit een kleinschalig onderzoek blijkt dat deze interactieve aanpak studenten gemotiveerder maakt en meer zelfvertrouwen geeft.
LINK
Onderzoek naar oefenen met hightech patiëntenpop: gaan studenten zelfverzekerder en beter voorbereid op stage? Vraagbaak Online Onderwijs Stagelopen is voor studenten verpleegkunde vaak spannend en stressvol. Oefenen met een hightech patiëntenpop zorgt voor ruimte om te leren in een realistische omgeving zonder gevaar voor de patiënt. Helpt dit studenten ook om beter voorbereid en met meer zelfvertrouwen aan hun stage te beginnen? Dat onderzoekt Daphne Vogel (Hogeschool Inholland) samen met zorg- en onderwijsinstellingen. Hoe onderzoekt ze dit en wat zijn de eerste indrukken?
LINK