Historie van het christelijke, rooms-katholieke begraven in Limburg. Promotieartikel.
Designs for improving energy efficiency in historical buildings are tailor made. For initiators the flexible character of design processes raises uncertainty about why certain energy measures are (not) allowed. How is decision making in thedesign process organised? And what mechanisms influence tailor made designs? In this paper we present an integral design method for energy efficient restoration. Our theoretical background draws on two sources. Firstly, we follow design theory with distinct generic and specific designs. Secondly we use the ‘heritage-as-a-spatial-factor’ approach, where participants with different backgrounds focus on adding value to heritage. By applying the integral design method, we evaluate decision making processes and reflect on heritage approaches. We suggest how the integral design method can be improved andquestion the parallel existence of heritage approaches.
Binnen de gemeente Borger-Odoorn zijn vooral vrijkomende scholen een actueel thema. De gemeente vraagt zich in het geval van een vrijkomende school vaak af of zij deze zouden moeten willen herbestemmen, of dat ze deze willen vervreemden. In het tweede geval, vervreemden, komen al snel de volgende vragen naar voren: moet het pand zo maar op de markt gezet worden, of moeten ze het met een (mogelijk) plan aanbieden op de markt en wat doen we in the time being?