The “Age-Friendly Cities & Communities: States of the Art and Future Perspectives”publication presents contemporary, innovative, and insightful narratives, debates, and frameworks based on an international collection of papers from scholars spanning the fields of gerontology, social sciences, architecture, computer science, and gerontechnology. This extensive collection of papers aims to move the narrative and debates forward in this interdisciplinary field of age-friendly cities and communities. CC BY-NC-ND Book CC BY Chapters © 2021 by the authors Original book at: https://doi.org/10.3390/books978-3-0365-1226-6 (This book is a printed edition of the Special Issue Feature Papers "Age-Friendly Cities & Communities: State of the Art and Future Perspectives" that was published in IJERPH)
MULTIFILE
Nederlandse gemeenten hebben te maken met een grote bouwopgave. Dit zorgt voor veel voertuigbewegingen van en naar bouwprojecten. In 2021 werd er meer dan 250 miljoen ton bouwmaterialen vervoerd in Nederland. Daarmee is de bouw de grootste vervoerende sector in tonnen. Op de snelwegen transporteert één op de vijf vrachtwagens bouwmaterialen, in steden is dat één op de vier. Ook financieel gezien is de impact groot: de logistieke kosten in de bouwsector bedragen ruim € 6 miljard per jaar. Uiteraard is ook de CO2-uitstoot een belangrijk agendapunt: het aandeel van transport in de totale CO2-uitstoot van de bouwsector bedraagt maar liefst 35%. De vraag doet zich daarom voor: hoe kan de bouwlogistiek beter worden geregeld? De Topsector Logistiek onderzocht het.
Met de uitvoering van het onderzoek ‘Het stedenbouwkundig bureau van de toekomst’ (zie eerste rapportage van het RAAK-project) aan de Hogeschool van Amsterdam is een kennisplatform tot stand gekomen over de inhoud en onderlinge positionering van stedelijke theorieën, methoden en casussen. Het platform stelt de stedelijk professional (al werkend en lerend) in staat, in samenspraak met collega’s, de beschikbare interdisciplinaire kennis over ruimtelijke analyses in stedelijke gebieden te ontsluiten, te delen en te vergroten.