Over the past decade, the maker movement and in its slipstream maker education have attained worldwide popularity among educators, politicians, and the media. Makers’ enthusiasm for creative design and construction, using old and new tools has proven contagious, and is worth exploration and critical reflection by the community of engineering and technology education (ETE). This chapter describes what has been said about “making” by philosophers and educators; what maker education is, and what is new and not so new about it; why it has gained momentum; what the evidence is about its effectiveness and its possible weaknesses; and how mainstream technology education may benefit from maker education. This chapter concludes with ideas for a research agenda.
LINK
Europese landen worstelen met het ‘post Snowden’-tijdperk. Dit is zichtbaar in de nieuwe wetgeving die in veel landen recentelijk tot stand is gekomen. Grote thema’s daarbij zijn onder meer hoe om te gaan met de hedendaagse informatiesamenleving, die oneindige hoeveelheden data produceert en die zich kenmerkt door snelle technologische ontwikkelingen. Hoe kan worden voorkomen dat zich een tweede ‘Snowden’-onthulling gaat voordoen? Ook de Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten (Wiv) 2017 is opnieuw een product van zijn tijd. Deze wet probeert de nieuwe dilemma’s te ondervangen terwijl tegelijkertijd een werkbare situatie voor de bescherming van de rechtstaat via inlichtingen en veiligheidsdiensten wordt nagestreefd. Wij presenteren in dit artikel een aantal kanttekeningen bij de Wiv 2017. Dit doen wij door een aantal relevante in Nederland (Eskens e.a. 2016; Loof e.a. 2016) en in de Europese Unie1 verschenen overkoepelende studies over grondrechten te bespreken. Deze kanttekeningen zijn deels gebaseerd op normatieve uitgangspunten en aanbevelingen uit deze studies, deels ontleend aan nog lopend onderzoek. Gezien de aard en omvang van dit artikel is een selectie gemaakt en beperkt de analyse zich tot het schetsen van de belangrijkste dilemma’s.
DOCUMENT
The implementation of the new mathematical knowledge base in Dutch teacher education institutes for primary education raises a need for curriculum development. Teacher educators have to raise student teachers’ subject matter knowledge to a higher level. In working on this aim teacher educators experience that student teachers often feel uncertain about their mathematical skills and are not very interested in formal and abstract mathematics. Student teachers prefer to focus on mathematical pedagogical content knowledge. This paper presents two design studies that try to tackle this problem. The first one targets the development of student teachers’ specialized content knowledge (SCK) and the second one focuses on their horizon content knowledge (HCK). Both studies target developing student teachers’ mathematical subject matter knowledge in the perspective of teaching mathematics in primary school. In the studies we established student teachers’ learning environments that kept them involved and motivated, even when they found the mathematics hard to do. Primarily, this attitude supported their mathematical growth, while it also developed their pedagogical skills and insight. INTRODUCTION
DOCUMENT