Blog in het kader van project ‘The Network is the Message‘ Met het onderzoeksproject ‘The Network is the Message‘ willen Hogeschool Rotterdam en Hogeschool Utrecht een antwoord geven op de vraag: “Hoe kan de effectiviteit van communicatie in online sociale netwerken worden beoordeeld en verbeterd?” Dit doen zij in samenwerking met het consortium (Stichting Creative Connection, iMMovator, Greenberry, Kaliber, HollandSpoor, Han Snel, Obi4wan, Online Marketing Fabriek, R2Research, RauwCC, Evident, Valtech, New Meaning, Total Active Media en Radio Netherlands Worldwide). Op Frankwatching worden met regelmaat de meest actuele resultaten gedeeld. In deze blog: Snapchat is een medium dat het vooral goed doet bij een jongere doelgroep. Maar ook bedrijven die een doelgroep boven de achttien jaar hebben, kunnen het nodige leren van Snapchat. Stories zijn hot en Snapchat weet als geen ander dat dit bijdraagt aan een zeer betrokken community
DOCUMENT
Niet alle informatie op social media (zoals Snapchat, TikTok en Instagram) is waar. Sommige mensen verzinnen berichten. Of ze maken grapjes, waarvan jij misschien denkt dat het echt waar is. Hoe weet je of iets echt of nepnieuws is? Jos van Helvoort is onderzoeker op het gebied van media en informatie aan De Haagse Hogeschool. Hij deed ook onderzoek naar hoe kinderen nepnieuws kunnen leren herkennen. Want volgens Jos is het belangrijk dat kinderen weten welke berichten je wel en niet moet geloven. Interview van Kidsweek met Jos van Helvoort van de Haagse Hogeschool.
DOCUMENT
Facebook, Instagram, Snapchat: de student van nu is de hele dag in de weer met zijn smartphone. Bij Sowijs vroegen we ons af: hoe ontwikkelt het social mediagebruik van studenten zich? Veranderen de motieven om social media te gebruiken? En veranderen de onderwerpen die ze posten?
DOCUMENT
While live event experiences have become increasingly mediatized, the prevalence of ephemeral content and diverse forms of (semi)private communication in social media platforms have complicated the study of these mediatized experiences as an outsider. This article proposes an ethnographic approach to studying mediatized event experiences from the inside, carrying out participatory fieldwork in online and offline festival environments. I argue that this approach both stimulates ethical research behavior and provides unique insights into mediatized practices. To develop this argument, I apply the proposed methodology to examine how festival-goers perceive differences between public and private, permanent and ephemeral when sharing their live event experiences through social media platforms. Drawing on a substantial dataset containing online and offline participant observations, media diaries, and (short in situ and longer in-depth) interviews with 379 event-goers, this article demonstrates the value of an ethnographic approach for creating thick descriptions of mediatized behavior in digital platforms.
DOCUMENT
full text via link. Social media stellen mensen, merken en bedrijven in staat om zichzelf te versterken. Soms wordt optimaal gebruik gemaakt van Social Media Empowerment, bijvoorbeeld bij het versterken van de brand equity zoals bij KLM en Jillz. Soms wordt er minder goed gebruik van social media gemaakt, vooral als het gaat om het genereren van additioneel, kosteloos bereik. Regel 4: Gelijkwaardigheid & Inspraak zorgen voor meer Online Sharing
LINK
full text via link. Social media stellen mensen, merken en bedrijven in staat om zichzelf te versterken. Soms wordt optimaal gebruik gemaakt van Social Media Empowerment, maar soms ook wat minder. Effectief inzetten van social media. Regel 1: Start met context en motivatie
LINK
full text via link. Synovate heeft de afgelopen twee jaar onderzoek verricht op dit terrein. Anita Cox, Emile Rikken en Stephan van Velthoven zetten op basis daarvan zaken op een rij in een serie van 5 artikelen, hier op Molblog te lezen. In dit artikel staat brand-building via social media centraal. Effectief inzetten van social media. Regel 3: Creëer emotionele verbondenheid
LINK
Door de rap toenemende en veranderende rol van internet is het gebruik van het online kanaal inmiddels vanzelfsprekend geworden en de keuze aan online kanalen zeer divers. Hiermee zijn de keuzemogelijkheden voor consumenten vergroot, het kanaalgebruik meer divers en intensiever geworden, is de kanaalvoorkeur voortdurend aan het veranderen en hebben consumenten meer controle gekregen over het proces van oriëntatie en aanschaf van goederen en diensten. Wat betekent dit voor marketeers en hun uitdaging om klanten te raken en te binden? - See more at: http://www.marketingonline.nl/achtergrond/bericht/1001-variaties-in-klantcontact-de-uitdaging-van-de-nieuw-marketeer#sthash.XsRTtWef.dpuf
LINK
Het aanzien, de rol en de invloed van marketing binnen bedrijven wordt vooral bepaald door marketingaccountability en innovativiteit, zo blijkt uit onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen. Fact-based en/of resultaatgedreven werken met een nadruk op klantgedreven innovaties zijn de mogelijkheden die worden gezien om marketing een grotere rol te laten spelen.Ton Borchert en Gerrita van der Veen geven in dit artikel aan dat om dit mogelijk te maken, onder andere een ‘evidence-based’ beroepspraktijk noodzakelijk is.
LINK
full text via link. Wat zijn de ontwikkelingen in social media research, naar wie luisteren we nu eigenlijk in social media, wie is de werkelijke innovator en wie is de werkelijke deler, en wat kunnen merken met klantervaringen? Anita Cox (Insights Director) trapt af met de vraag: Waarom zagen we social media 5 jaar geleden niet aankomen? -
LINK