"In het kader van het Programma Samenwerking DJI-3RO zijn zomer 2019 onder de noemer ‘Effectieve Praktijken’ experimenten gestart in negen verschillende Penitentiaire Inrichtingen (Heerhugowaard, Nieuwegein, Roermond, Schiphol, Veenhuizen, Vught, Zaanstad, Zutphen, Zwolle). Daarnaast startte in januari 2020 het project ‘Selectie Ondersteunend Model (SOM)’ in twee andere Penitentiaire Inrichtingen (Arnhem, Sittard). Doel van beide initiatieven is het betrekken van de specifieke expertise van de reclassering om re-integratietrajecten voor gedetineerden te versterken en terugval in delinquent gedrag te helpen voorkomen. Het (intensiveren van het) samenwerken met gemeenten en met andere ketenpartners ligt hierbij voor de hand. Hogeschool Utrecht (HU) heeft van september 2019 tot en met juni 2021 onderzoek gedaan naar de experimenten binnen het project Effectieve Praktijken en van februari 2020 tot en met juni 2021 naar de ontwikkeling van het SOM. Dit rapport (deel 2 van ‘Binnen beginnen om buiten te blijven’) bevat een uitgebreide beschrijving van de experimenten in alle elf PI’s. Er is zoveel als mogelijk dezelfde structuur aangehouden in het beschrijven van de wijze waarop de experimenten zijn georganiseerd en de wijze waarop ze vorm hebben gegeven aan het gezamenlijk werken aan re-integratietrajecten voor gedetineerden."
In onderwijs- en arbeidsorganisaties bestaan grote problemen op het gebied van loopbaanontwikkeling. Veel scholieren en studenten vallen uit of switchen vroeg of vaak van opleiding. Veel arbeidsrelaties zijn voor werknemer of werkgever onbevredigend, maar duren toch voort. Uit onderzoek blijkt dat goede loopbaanbegeleiding helpt om dergelijke problemen te voorkomen of op te lossen. Hoewel hiermee in materiële en immateriële zin veel te verdienen valt, is goede loopbaanbegeleiding zeldzaam. Hoe komt dit? Er zijn de laatste jaren in het beroepsonderwijs grote investeringen in studieloopbaanbegeleiding gedaan. Waarom leveren deze inspanningen niet meer op? Waarom wordt in arbeidsorganisaties niet meer aan loopbaanbegeleiding gedaan? Hoe kan het beter? Dit zijn enkele van de vragen die in deze oratie aan de orde komen. Voor een deel wordt de stagnatie verklaard door de versnippering van het vakgebied. Daarnaast speelt het voortbestaan van hardnekkige, inadequate, maar dominante beelden een rol, zoals het beeld van 'de goede keuze', die het individu moet maken door informatie te verzamelen en na te denken. Wat is daar misleidend aan? Wat zijn de consequenties? Hoe kunnen we dit beeld bijstellen? Onder meer de risico's van reflectie komen aan de orde.
Regeneratieve businessmodellen zijn gericht op het herstellen en revitaliseren van sociaal-ecologische systemen en worden gezien als een belangrijke stap in een economische transitie. Deze modellen staan echter nog in de kinderschoenen en er is weinig bekend over hoe deze modellen eruitzien in de praktijk. Er zijn wel enkele voorbeelden van ondernemers die regeneratief werken. Deze ondernemers worstelen echter met uitdagingen in de dagelijkse praktijk en met vragen over opschalen in het huidige economische systeem. Daarom zullen we in dit project samenwerken met deze ‘pioniers’, met als doel regeneratieve praktijken te identificeren, ontwikkelen en implementeren die bijdragen aan businessmodellen waarin het herstel van natuurlijke en sociale ecosystemen centraal staat. Dit project richt zich op het ontwikkelen en implementeren van regeneratieve praktijken in samenwerking met pionierende ondernemers, kennisinstellingen en andere stakeholders. Het onderzoek combineert meerdere case studies met een participatieve en interventiegerichte benadering. Het doel is om belemmeringen te overwinnen, kansen te benutten, en nieuwe kennis en inzichten te delen via cross-sectorale leernetwerken. Ondernemers profiteren van deze samenwerking door hun bedrijven verder te ontwikkelen, terwijl kennisinstellingen bijdragen aan de ontwikkeling van nieuwe toepasbare kennis en inzichten. Bestaande raamwerken zoals het Raamwerk Regeneratieve Bedrijfspraktijken, het Triple Layered Business Model Canvas, het impactpad en het SCALERS-model, bieden samen structuur en ondersteuning in dit onderzoek naar impactvolle regeneratieve businessmodellen. Specifieke doelstellingen van dit project zijn: - Kennisontwikkeling: het vergroten van inzicht in regeneratieve praktijken en kansen en uitdagingen voor businessmodellen die bijdragen aan regeneratie. - Versterken en toepassen regeneratieve aanpakken: de ontwikkeling en toepassing van aanpakken die aansluiten bij de kansen en belemmeringen uit de praktijk. - Versterken onderlinge samenwerking: het faciliteren van onderlinge kennisdeling en samenwerking tussen ondernemers, kennisinstellingen en andere stakeholders op het gebied van regeneratieve businessmodellen. - Verspreiding van kennis en geleerde lessen: naar het onderwijs, kennisinstellingen en naar andere ondernemers.
Om vreedzaam met elkaar om te gaan in onze diverse samenleving leren we kinderen vaardigheden en houdingen aan. Deze burgerschapsvorming maakt onderdeel uit van het curriculum op school. Maar ook in de buurt leren en oefenen kinderen ermee. Leraren basisonderwijs en sociaal makelaars jeugd vinden elkaar nog niet voldoende om burgerschapsvorming goed (samen) vorm te geven. Doel Het doel van dit promotieonderzoek is het verbinden van de expertises van sociaal makelaars jeugd en leraren basisonderwijs, om zo tot interprofessioneel samenwerken in het sociaal-educatieve domein te komen ten behoeve van de burgerschapsvorming van kinderen. Resultaten Delen en waarborgen van praktijkkennis Professionaliseren van sociaal makelaars jeugd en leraren basisonderwijs op het gebied van burgerschapsvorming Bijdragen aan de ontwikkeling van burgerschapsvaardigheden van de kinderen in de basisschoolleeftijd Kennis over en doorontwikkeling van de theorie ‘boundary crossing’ en het sociaal-ecologische model van Bronfenbrenner Looptijd 01 februari 2021 - 31 januari 2025 Aanpak Jolanda werkt samen met sociaal makelaars jeugd en leraren basisonderwijs aan interventies om de interprofessionele samenwerking op te zetten of door te ontwikkelen.