Is Vlaanderen een groeiregio op het vlak van triatlon en duatlon? Wie is de Vlaming die vandaag aan triatlon of duatlon doet? Welke rol spelen de aanbieders hierin en welke verwachtingen hebben hun klanten? Vijf onderzoekers van KU Leuven, KU Leuven Campus Antwerpen en TU Eindhoven geven u het antwoord op deze vragen. Voor het eerst brengen zij de opkomende markt van triatlon en duatlon in Vlaanderen grondig in kaart. Daar naast gaan ze in op het ontstaan en de ontwikkeling van triatlon en duatlon, en bestuderen ze het management en de marketing van multisport. Vlaanderen zwemt, fietst, loopt! biedt een schat aan informatie voor multisporters, docenten, managers, marketeers, fans en onderzoekers. Het is dé basis voor alle professionals en vrijwilligers die de organisatie en promotie van triatlon en duatlon willen afstemmen op de multisporters in Vlaanderen vandaag.
DOCUMENT
Sinds 15 jaar vindt er binnen het HBO in Nederland onderzoek plaats. Er is tot op heden weinig aandacht voor de ethische risico's en de specifieke context van dit soort praktijkgericht sociaalwetenschappelijk onderzoek.
DOCUMENT
Alle studenten van alle Nederlandse lerarenopleidingen leren onderzoek te doen. Lerarenopleiders beschouwen het kunnen doen van onderzoek als een belangrijke bekwaamheid voor leraren (in opleiding). Daarbij zijn er aanzienlijke verschillen in opvattingen tussen opleiders, bijvoorbeeld als het gaat over de functies van onderzoek door leraren in opleiding voor de schoolpraktijk. Die verschillen zijn te herkennen in de uitgangspunten en doelstellingen van het onderzoek: in sommige gevallen staat de uitbreiding van academische kennis centraal, maar meestal gaat het om het beantwoorden van vragen vanuit de onderwijspraktijk of wordt onderzoek gebruikt als leerstrategie. In dit artikel worden vier typen onderwijsonderzoek onderscheiden die ik aanduid als actieonderzoek, praktijkonderzoek, gezamenlijk onderzoek en sociaalwetenschappelijk onderzoek. Over die benamingen is overigens discussie mogelijk: verschillende auteurs gaan uit van verschillende definities. De betekenissen die hier worden toegekend aan de verschillende beschreven onderzoekstypen komen voort uit de opleidingspraktijk van Fontys Lerarenopleiding Tilburg. Om een indruk te geven van de manieren waarop verschillende onderzoekstypen bijdragen aan ontwikkeling van onderwijspraktijk, worden drie voorbeelden van studentonderzoeken, zoals uitgevoerd door leraren in opleiding, uiteengezet. Naar aanleiding van deze voorbeelden worden enkele conclusies geformuleerd over de kracht van de verschillende onderzoekstypen. Voorafgaand aan de beschrijving van de studentonderzoeken worden hieronder allereerst de vier in dit artikel onderscheiden onderzoekstypen beschreven en vergeleken.
DOCUMENT
Onze samenleving heeft de afgelopen veertig jaar heel wat veranderingen ondergaan. Ook het Vlaamse sportlandschap is in deze periode opvallend geëvolueerd. Sport en samenleving zijn immers onlosmakelijk met elkaar verbonden. Parallel aan deze ontwikkelingen werd doorheen de voorbije decennia werk gemaakt van het opbouwen van een actief Vlaams breedtesportbeleid. In het boek Vlaanderen Sport! Vier decennia sportbeleid en sportparticipatie wordt de evolutie van de actieve sportbeoefening in de periode 1969-2009 in kaart gebracht. Daarnaast wordt eveneens cijfermateriaal gepresenteerd met betrekking tot de uitgaven aan sport en wordt een overzicht gegeven van het gevoerde Sport voor Allen-beleid in Vlaanderen.Wie sport, waar en met wie? Welke sporten zijn het populairst? Is de sportbeoefening gedemocratiseerd? Welke sporten bevinden zich bovenaan of onderaan de sociale statuspiramide? Sporten we in clubverband of doen we aan sport light? Hoeveel besteden we aan sport? Wat is de economische betekenis van sport? Op al deze vragen wordt in dit boek een antwoord geformuleerd. Het onderzoeksmateriaal dat gepresenteerd wordt, werd verzameld door middel van een grootschalig sociaalwetenschappelijk sportonderzoek dat sinds het einde van de jaren zestig aan de KU Leuven wordt gevoerd. Deze tijdreeks vormt het langstlopende onderzoek naar de actieve deelname aan sport in Vlaanderen. Sportmanagers, beleidsmakers en andere professionals zullen in dit werk ongetwijfeld een schat aan informatie vinden om adequaat te kunnen inspelen op actuele beleidsuitdagingen. Dit boek is daarnaast ook inspirerend voor al wie geïnteresseerd is in de boeiende wereld van actieve sportbeoefening.
LINK
In het najaar van 2015 heeft het bestuur van de Vereniging Hogescholen de werkgroep gevraagd advies uit te brengen over kwaliteitscriteria voor praktijkgericht onderzoek en het lectoraat.
DOCUMENT
De sportende mens is niet meer weg te denken uit ons straatbeeld, noch van ons televisiescherm of beleids- en onderwijsprogramma's. Deze ontwikkeling is ook onderzoekers niet ontgaan, waardoor het sociaalwetenschappelijke sport- en bewegingsonderzoek zich de voorbije decennia tot een volwaardig studiedomein heeft ontpopt. De kritische blik op de sociale, culturele en economische plaats van sport in onze maatschappij loopt ook als een rode draad doorheen de loopbaan van prof. dr. Bart Vanreusel, aan wie dit werk ter ere van zijn emeritaat wordt opgedragen. 'Sportutopia' bundelt bijdragen waarin idealen en illusies in en door sport kritisch bestudeerd worden. Thema's die de revue passeren worden vanuit vier invalshoeken belicht: een sociologische reflectie op sport en maatschappij, andersgeorganiseerde vormen van sportbeoefening, de instrumentele rol van sport en beweging en de maatschappelijke positie van topsport. De hoofdstukken in dit boek stellen niet alleen kritische vragen, maar geven ook wetenschappelijk onderbouwde antwoorden en bieden aanknopingspunten voor het sportbeleid
DOCUMENT
Dit boekje beschrijft een methode voor het reviewen van praktijkgericht onderzoek. Reviewen is kritisch oordelen over een stuk werk. We lichten de methode zo concreet mogelijk toe opdat lectoren, onderzoekers en docentonderzoekers in de kenniscentra in het hbo deze zelf kunnen toepassen. De methode is bruikbaar voor alle domeinen en kenniskringen, dus niet gebonden aan één discipline of vakgebied.
DOCUMENT
Dit is het rapport voor onze opdrachtgever Commissie Langdurige Zorg en Ondersteuning van ZonMw, waarin we de eerste versie van de methodiek Cirkelen Rond Je Onderzoek hebben toegelicht. Sinds 2019 hebben we de methode doorontwikkeld. Geïnteresseerd in deze methode om participatief en gelijkwaardig aan een onderzoeksvoorstel te werken? Bekijk deze dan op crjo.nl [https://husite.nl/crjo/]. Daar vind je alle tools en handleidingen, vrij downloadbaar. Hieronder vind je de eerste versie van de methodiek Cirkelen rond je onderzoek. Deze handreiking biedt hulp bij het ontwikkelen van een goede onderzoeksopzet. Hij reikt onderzoekers hulpmiddelen aan om de vele facetten van een onderzoeksopzet te verhelderen: Wat is een goede onderzoeksvraag? Welke onderzoeksaanpak is passend en haalbaar? Wat zijn behulpzame deelvragen? Maar ook: welke partners moet ik betrekken en hoe worden we het eens over de opzet?
MULTIFILE
Rond 2015 werd middels practoraten een start gemaakt met het realiseren van een duurzame verbinding tussen praktijkonderzoek en onderwijsverbetering in het mbo. Een practoraat is een expertiseplatform binnen een mbo-instelling waar praktijk(gericht) onderzoek wordt uitgevoerd. Doel is het bijdragen aan onderwijsvernieuwing en verspreiden van kennis. Voor het bereiken van dit doel wordt van practoraten verwacht dat ze kennisbenutting van practoraatsopbrengsten in scholen stimuleren. De praktijkvraag was hoe practoraten aan deze verwachting kunnen voldoen. In voorliggend onderzoek is een model dat kennisbenutting als dynamische interactie adresseert gehanteerd om het proces van kennisbenutting in de context van practoraten te begrijpen en te bevorderen. Het onderzoek richt zich op de vraag welke strategieën practoren hanteren om kennisbenutting bij docenten(teams) te stimuleren, en welke strategieën docenten(teams) hanteren om kennis te benutten. Het onderzoeksdesign wordt gekenmerkt door het verbinden van activiteiten en praktische inzichten van practoraten in mbo-instellingen met onderzoeksactiviteiten en wetenschappelijke inzichten. Er zijn diverse kwalitatieve en kwantitatieve methoden van dataverzameling ingezet. We concluderen dat het model van kennisbenutting als een dynamische interactie zowel passend is voor de wijze waarop practoren kennisbenutting willen stimuleren en als wijze waarop docenten(teams) opbrengsten van practoraten benutten.
DOCUMENT
Onderzoek naar onderzoek, dat kan nogal abstract en ver weg van de praktijk klinken. Martine Ganzevles, docent en onderzoeker Sociaal Werk aan Hogeschool Utrecht, promoveert op sociaal werk-onderzoek, in het bijzonder praktijkgericht onderzoek dat sinds 2001 door lectoraten in het Nederlandse hbo wordt uitgevoerd. Hoe draagt dat onderzoek bij aan de doelen van het sociaal werk zelf; aan sociale inclusie, sociale participatie en sociale rechtvaardigheid?
DOCUMENT