Onderzoeker Philip Marcel Karré bespreekt twee recente rapporten die sociale innovatie in de stadslandbouw belichten. De auteurs beschrijven en analyseren Rotterdamse projecten vanuit twee resp. invalshoeken: als burgerinitiatief in de buitenruimte en als sociale onderneming, en schetsen zo een beeld van de stand van zaken in de praktijk.
LINK
Gebundelde verzameling van vijftien verhalen over diverse onderwerpen van studenten Toegepaste Biologie van HAS hogeschool in het kader van de specialisatie Toegepaste Ecologie.
DOCUMENT
Toelichting op de oprichting van het lectoraat 'Geïntegreerd natuur- en landschapsbeheer' van hogeschool Van Hall Larenstein en beschrijving van twee casussen waarin wordt nagegaan of en hoe geïntegreerde landschapsontwikkeling werkt in de praktijk.
DOCUMENT
Ecologen kunnen niet langer opereren in hun eigen natuurwereldje, maar moeten oog krijgen voor sociale en economische aspecten van natuur. Natuur moet niet alleen biodiversiteit opleveren, maar ook geld en geluk. Drie lectoren op hogeschool Van Hall Larenstein (VHL) proberen dit zogenoemde ‘Geïntegreerd natuur- en landschapsbeheer’ tussen de oren te krijgen van docenten, studenten en mensen in het werkveld.
DOCUMENT
Natuur en landschap zijn menselijke maaksels. Dat betekent dat het beheer ervan uit meer moet bestaan dan louter ecologische kennis. Het vraagt om een soort co-productie van ecologie, economie, sociologie en cultuurhistorie, en dat alles is in de term geïntegreerd natuur- en landschapsbeheer vervat. Indien economen serieus genomen willen worden in de discussies over natuur en landschap, dan dient binnen het conventionele economische denken plaats gemaakt te worden voor een meer ecologisch-economisch denken. Tegelijkertijd vereist dit wel dat bestaande economische principes, bijvoorbeeld over de 'marginale waarde' van natuur (en niet de absolute waarde ervan), niet uit het oog verloren mogen worden.
DOCUMENT
Engelse vertaling van de rede van Rudy Richardson bij aanvaarding van het lectoraat Ecologie van culturele diversiteit in groen onderwijs aan Stoas Vilentum Hogeschool. In zijn rede betoogde Richardson dat het zogenaamde ‘Transculturalisme’ een vorm is om duurzame sociale relaties te ontwikkelen. Met het Transculturalisme zijn we volgens de nieuwe lector beter in staat de culturele diversiteit om ons heen te begrijpen, er onze plaats in te vinden en ook met anderen daarover te communiceren. “Het stelt ons in staat onszelf en de ander te zien in termen van meervoudigheid en daarmee wordt de weg geopend naar nieuwe verbindingen met de ander en met de wereld om ons heen.”Transculturalisme is volgens Richardson geen extreme vorm van cultuurrelativisme. Integendeel, het stelt ons in staat de complexiteit van cultuur en identiteitsvorming zodanig te ervaren en te benaderen dat de culturele waardigheid van onszelf en van de ander intact blijft. Daarmee de kans op duurzame relaties met anderen in de samenleving en met de omgeving te vergroten. Daarmee wordt de kans groter om ‘de kleurrijke Wei’ in de samenleving in het algemeen en het groene onderwijs in het bijzonder te realiseren Transculturalisme is de basis voor verder onderzoek naar het feit dat er nauwelijks Turkse, Marokkaanse, Surinaamse en Antilliaanse Nederlanders studeren in het groene onderwijs.
DOCUMENT
Het besef groeit dat het stedelijk groen meer is dan ecologie en biodiversiteit. Dat besef is in het hedendaagse groenbeheer nog geen gewoongoed. Daarom willen we vanuit de praktijk van Hogeschool Van Hall Larenstein in dit boek proberen aan te geven wat er in het groenbeheer mogelijk is met strategische inzet van groen in de stad, en welke competenties groenbeheerders hiervoor nodig hebben.
DOCUMENT
Technologie staat niet centraal in het werk van agogen. Maar technologie biedt ons wel een kader om structurele vraagstukken inzake sociale kwaliteit van de samenleving en de professionele situering door hulpverleners aan de orde te stellen. Het brandpunt moet verschuiven naar het sociale kwaliteit van alle burgers - ook als het gaat om deelname aan ICT en internettechnologie. We zullen er bovendien naar moeten streven die burgers te engageren als co-producenten. Dat betekent een aanzienlijke vergroting van de bandbreedte waarin de sociale sector werkt en heeft dus budgettaire consequenties. Extra investeringen in de sociale infrastructuur van Nederland zouden dan ook het logische gevolg moeten zijn van de politieke keuzes. In de geest van de informatiesamenleving kan voor die bredere opvatting van sociaal agogisch handelen gebruik gemaakt worden van de term breedband-hulpverlening.
DOCUMENT
Justice for nature remains a confused term. In recent decades justice has predominantly been limited to humanity, with a strong focus on social justice, and its spin-off – environmental justice for people. We first examine the formal rationale for ecocentrism and ecological ethics, as this underpins attitudes towards justice for nature, and show how justice for nature has been affected by concerns about dualisms and by strong anthro-pocentric bias. We next consider the traditional meaning of social justice, alongside the recent move by some scholars to push justice for nature into social justice, effectively weakening any move to place ecojustice centre-stage. This, we argue, is both unethical and doomed to failure as a strategy to protect life on Earth. The dominant meaning of ‘environmental justice’ – in essence, justice for humans in regard to environmental issues – is also explored. We next discuss what ecological justice (ecojustice) is, and how academia has ignored it for many decades. The charge of ecojustice being ‘antihuman’ is refuted. We argue that distributive justice can also apply to nature, including an ethic of bio-proportionality, and also consider how to reconcile social justice and eco-justice, arguing that ecojustice must now be foregrounded to ensure effective conservation. After suggesting a ‘Framework for implementing ecojustice’ for conservation practitioners, we conclude by urging academia to foreground ecojustice. https://doi.org/10.1016/j.biocon.2018.09.011 LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/helenkopnina/
MULTIFILE