Over de vaardigheden voor een kwaliteitsmedewerker in de 21e eeuw
Dit programma, gefinancierd door de Europese Commissie, zal een nieuwe strategie voor ontwerp en adoptie van ICT-competenties ontwikkelen en vertalen naar een curriculum voor beroepsonderwijs en -opleidingen in Europa. Doel is om huidige en toekomstige competentietekorten in de Europese softwaresector aan te pakkenDoel De Europese Software Skills Alliantie (gefinancierd door de Europese Commissie) is een samenwerkingsverband met als doel het ontwerpen, implementeren en verspreiden van een nieuwe strategie voor het opstellen en adopteren van ICT-competenties om huidige en toekomstige competentietekorten in de Europese softwaresector aan te pakken. Resultaten Alle partners werken samen om ervoor te zorgen dat de nieuwe Software Skills-strategie voortkomt uit de vraag van het werkveld naar softwarevaardigheden. Hierbij speelt de combinatie van beroepsonderwijs en -opleiding en werkgebaseerde leerinitiatieven een rol om snelle bijscholing en omscholing te implementeren. De nieuwe strategie en onderwijsoplossing houden rechtstreeks verband met erkende Europese instrumenten, en normen die vaardigheden en loopbaanontwikkeling in het algemeen mogelijk maken. Bovendien zullen nieuwe mechanismen hierin worden opgenomen, voor een duurzame implementatie in de verschillende programmalanden. Looptijd 01 december 2020 - 31 december 2024 Meer nieuws Website ESSA softwareskills.eu Aanmelden ESSA nieuwsbrief LinkedIn groep ESSA Needs Analysis Rapport - Europe’s Most Needed Software Roles and Skills Presentatie Key Findings 2021 Needs Analysis Report Artikel: The Software Skills and Professionals You Need in Your Team Artikel: The Top 4 Skills for Software Professionals Artikel: 2021 Retrospective: The Good, the Bad, and the Merry Artikel: NL Case Studie - Digitale certificaten voor de erkenning van niet formele educatie Blog HU lector Pascal Ravesteijn: Towards an European Software Skills Strategy ESSA highlights Launch event ESSA Case Study Booklet - 12 ideas to tackle the shortage of Software Professionals in Europe Wetenschappelijk issue: Bridge the Gap: ICT Competences and Vocational Education and Training ESSA CommunityESSA heeft de ESSA Software Skills-community opgericht om individuen met elkaar te verbinden die ernaar streven te voldoen aan de bijscholings- en bijscholingsbehoeften van de softwaresector in Europa. De community richt zich op de volgende onderwerpen: software, ontwikkeling van software vaardigheden, lesgeven en leren, training, human resources, technologie en carrières. Aanpak Het project bestaat uit zes werkpakketten. Het lectoraat Procesinnovatie & Informatiesystemen is actief betrokken bij alle werkpakketten en co-lead voor werkpakket vier waarin doormiddel van een pilot het ontworpen curriculum wordt getoetst. Hierbij zijn de belangrijkste resultaten van dit werkpakket: modulaire opleidingsprogramma's om de nieuwe curricula voor beroepsonderwijs en -opleidingen te implementeren, die elk bestaan uit een reeks modules die samen de geformuleerde leerdoelen omvatten; proefprogramma's voor beroepsonderwijs en -opleidingen opzetten en uitvoeren voor verschillende doelgroepen in 7 EU-partnerlanden, de doeltreffendheid meten, feedback verzamelen en de opleidingsprogramma's herhalen en verbeteren; werkplek leren opnemen in de nieuwe opleidingsprogramma's met mogelijkheden om kennis toe te passen in praktische situaties die verband houden met elke rol en waar mogelijk transnationale leerervaring opnemen; een Train-the-Trainer-programma ontwikkelen om de bijscholing van docenten te vergemakkelijken waarbij zij de kennis, het vertrouwen en de hulpmiddelen verkrijgen om de training volgens de hoogste kwaliteitsnormen te geven. Relevantie beroepspraktijk ESSA heeft tot doel een innovatief en uitgebreid onderwijscurriculum te ontwikkelen dat is aangepast aan verschillende rol- en functieprofielen en onderliggende competenties, kennis en vaardigheden van de sector. Stap 1: Een analyse van de markt- en bedrijfsbehoeften worden uitgevoerd om een gefundeerde basis te leggen voor de ontwikkeling en implementatie van zowel de Software Skills Strategie als de onderwijsprogramma's. Een belangrijk element hierbij is het werkplek leren (bv. via stage of learning-on-the-job). Stap 2: In een pilot wordt het nieuw ontwikkelde onderwijsmateriaal getest om daarna een vaste plek te krijgen in het curriculum van zowel hoger onderwijsinstellingen als commerciële trainingsbureaus in Europa. Meer weten? www.softwareskills.eu/ DigitalEurope.org ESSA LinkedIn en Twitter
Societal changes force hospitals to improve their patient journeys. And although hospitals and hotels do differ on quite some aspects, there are also a lot of similarities. Moreover, hotels are known for doing their utmost to please their guests and to focus on their guest experiences. Therefore, hospitals are looking at what they can learn form the hotel industry. The Antoniushove is anxious to retain its high quality and where possible to improve it. That is why, together with the Hotelschool, they want to investigate where the patient journey can be improved. Medical students are ‘critical thinkers’ as they are educated in an academic and evidence based environment. Hotelschool students are generally seen as having excellent ‘soft skills’ like creativity and problem solving skills. Critical thinking and soft skills are both seen as important 21st century skills. This research is a first exploration of where there are possibilities for improvement on patient journeys. Couples existing of one medical student and one hotelschool student will form a team and follow breast and colorectal patients during their hospital visit. This combination of students has never occurred before in such a research. It will allow students from both backgrounds to look at the patient journey though the eyes of the other and to learn form each other’s competences. Main research methods to be applied will be shadowing, guided tours and interviews, all of course with informed consent. Medical staff from the Antoniushove and research experts form the hotelschool will supervise the research. This research is a preliminary research for a bigger research and should result in grant proposal for the follow-up research.
I-DEMO aims at supporting EU tourism professionals in acquiring and developing key competences in game-based tourism in order to foster innovation and improve overall tourism organizations’ performance. Societal IssueIn the tourism sector occurs skills mismatch between offer and demand. The tourism market presents new needs, such as increasing employability of the tourism workforce. i-DEMO will foster and provide grounds for national and cross-border cooperation in the field of professional competencies.Benefit to societyThe specific objects on i-DEMO are: Enhancing specific skills and competences of DMO professionals and VET students in relation to creative game-based tourism.Designing an innovative and needs-oriented on-line training course “Game-based Tourism”, offered through an online platform, which integrates several sector-specific and transversal skills, including digital, entrepreneurial, and soft skills.Providing DMO professionals and VET students an I-DEMO toolkit to apply gamification and creative strategies in planning innovative and inclusive tourism offer and services. The toolkit includes guidelines and a Visual Virtual Map of EU good practices of creative strategies linked to game-based tourism.Enhancing the replicability potential of project results outside of the partners’ destinations.Collaborating partnersTIMESIS SRL, Italy (Lead Partner); The Phoenicians’ Route – Cultural Route of the Council of Europa based in Italy; Associazione Culturale Tuo Museo, Italy; Pafos Regional Board of Tourism, Cyprus; Stichting Breda University of Applied Sciences, Netherlands; Hellenic Open University, Greece; ACIF – Industrial and Commercial Association of Funchal – Chamber of Commerce and Industry of Madeira (Portugal); Wojewodztwo Kujawsko Pomorskie, Poland.