Several models have been developed to predict prolonged stay in the intensive care unit (ICU) after cardiac surgery. However, no extensive quantitative validation of these models has yet been conducted. This study sought to identify and validate existing prediction models for prolonged ICU length of stay after cardiac surgery.
Savinien de Cyrano, better known as Cyrano de Bergerac, was born on 6 March 1619 in Paris, Rue des Deux Portes, later renamed Rue Dussoubs. Son of Abel de Cyrano, a lawyer, and Esperance Bellenger. He died on 26 July 1655 at the age of thirty-six in Sannois.
In de zorg voor mensen met de ziekte van Parkinson en hun mantelzorger(s), is samenwerken tussen professionals van verschillende disciplines essentieel, maar ook samenwerken met de cliënt en zijn of haar mantelzorger. Voor een goede samenwerking zijn ook communicatieve vaardigheden en zelfregulatie belangrijk. Onlangs (2018) is een nieuw competentieprofiel opgesteld voor ParkinsonNet zorgverleners waarin de rollen samenwerken en communiceren nader zijn uitgewerkt. Professionals werkzaam met mensen met complexe problematiek in de beroepspraktijk zijn vaak nog onvoldoende voorbereid op deze vaardigheden. De kwaliteitsmonitor van ParkinsonNet laat zien dat deze vaardigheden aandacht behoeven bij zorgverleners aangesloten bij ParkinsonNet. Daarnaast blijkt dat deze professionals zelf moeilijk in actie kunnen komen om deze punten te verbeteren. Doel van dit project is directe versterking van de samenwerkingsvaardigheden van deelnemers in een regio aangesloten bij ParkinsonNet, middels een experimenteel leertraject (leerlaboratorium). Hierbinnen zal ook aandacht worden gegeven aan de vaardigheden ‘communiceren’ en ‘zelfregulatie’. Tevens willen we inzicht krijgen in een core-set van indicatoren nodig voor ter ondersteuning van een experimenteel leertraject die bijdraagt aan samenwerken, communiceren en zelfregulatie ter verbetering van kwaliteit van zorg bij complexe problematiek. Het leerlaboratorium betreft drie bijeenkomsten in een doorlooptijd van een jaar, waarbij zorgverleners, studenten, (ervarings)deskundigen en onderzoekers samenwerken en leren. De inhoud van de bijeenkomsten wordt mede ontworpen door de deelnemers en er wordt gebruik gemaakt van eigen casuïstiek. Door het samenbrengen van de verschillende disciplines, belanghebbenden en expertise verwachten we een krachtige experimentele leeromgeving te creëren die de ontwikkeling van bovengenoemde vaardigheden versterkt. Het leerlaboratorium wordt geëvalueerd middels een responsieve evaluatie: een participatieve en democratische methode waarbij kennis, ervaringen en ideeën van de diverse belanghebbenden worden betrokken. Dit beoogt – naast evaluatieresultaten over de werkzame factoren voor een dergelijk leertraject voor netwerksamenwerking in de complexe zorg – ook een leerproces op gang te brengen onder de deelnemers.
Werken in een multidisciplinair zorgnetwerk, zoals in de zorg voor mensen met de ziekte van Parkinson, vraagt naast vakinhoudelijke competenties, ook meer generieke rollen zoals samenwerken en organiseren. In het voorgaand KIEM-project is geëxperimenteerd met verbeteren van samenwerking en communicatie tussen zorgverleners middels actieleren. In dit project stond een nieuwe werkwijze voor regiobijeenkomsten centraal. Deelnemers in dit regionetwerk zijn positief over de ‘nieuwe’ regiobijeenkomsten. Zo geven ze aan dat ze elkaar beter hebben leren kennen en het heeft bijgedragen aan de juiste zorg op de juiste plek. Ze hebben behoefte aan ondersteuning voor duurzame ontwikkeling van hun netwerk in hun rol als samenwerker en organisator. Daarbij benoemen ze expliciet dat coaches belangrijk zijn tijdens interprofessionele intervisie, maar deze rol nog niet zelf kunnen pakken. Ook zorgverleners in andere regio’s maken kenbaar dat zij ondersteuning en scholing nodig hebben om de rol als samenwerker en organisator op te kunnen pakken. Daarom is het doel van dit voorstel om deelnemers aan het zorgnetwerk ParkinsonNet tools aan te bieden waarmee ze hun rol als samenwerker en organisator zelfstandig verder kunnen ontwikkelen en hun in staat stelt om het multidisciplinaire, regionale netwerk te ondersteunen in duurzame ontwikkeling t.b.v. de beste zorg voor mensen met Parkinson en hun mantelzorgers. In het voorliggende project zal binnen verschillende ParkinsonNet regio’s een groep zorgverleners worden geselecteerd, die deel zal nemen aan een pilot ‘actieleren’. Deze zorgverleners komen 3x bijeen in een periode van ruim een half jaar. In de bijeenkomsten krijgen ze leidende principes in actieleren en lerende netwerken mee en formuleren hun eigen leervraag op basis van concrete ervaringen, passend bij de ontwikkeling in hun als samenwerker/ organisator. Tussen de bijeenkomsten krijgen ze opdrachten om te experimenteren in de eigen werkcontext en reflecteren op de opbrengsten, waarbij er consultatie mogelijk is met de coaches.