The special introduces the topic for young purchasing professionals or purchasing students. It focuses on more complex negotiations that can take several negotiation rounds. The special discusses the negotiation context, the negotiation process, and the negotiation strategy. It continues with discussing negotiation skills for purchasers and negotiation in other cultures. It ends with a summary and discussion questions.
LINK
Wat is de beroepsidentiteit van sociaal werk, wat behoort zij te zijn? Sociaal werk wordt wel omschreven als een professie maar ook als een ambacht, vaak zonder duidelijk onderscheid tussen en wellicht zelfs door impliciete gelijkstelling van deze kwalificaties. Met behulp van de ideaaltypische benadering kan echter worden aangetoond dat deze twee typen beroepen niet alleen veel overeenkomsten delen maar ook op enkele punten fundamenteel van elkaar verschillen. Op basis van het werk van Freidson (2001) en Sennett (2008) kan worden aangetoond dat het ideaaltypische doel van professies het realiseren van een abstracte waarde (zoals rechtvaardigheid) is, terwijl ambachten gericht zijn op het manipuleren van concrete materialen (bijvoorbeeld steen). Bijgevolg zijn (enkel) professies beroepen met een morele identiteit. In alle zelfdefinities van sociaal werk is deze morele identiteit, deze humanitaire kern aanwezig (zie bv. IFSW, NVMW). Daarom moet sociaal werk worden beschouwd als een professie en niet als een ambacht. Dit is niet louter een academische discussie maar beïnvloedt bijvoorbeeld de positie van dit beroep in de samenleving, zoals aan de hand van de ministeriële richtlijnen betreffende Welzijn Nieuwe Stijl kan worden geïllustreerd.
Abstract Background: The generalist-plus-specialist palliative care model is endorsed worldwide. In the Netherlands, the competencies and profile of the generalist provider of palliative care has been described on all professional levels in nursing and medicine. However, there is no clear description of what specialized expertise in palliative care entails, whereas this is important in order for generalists to know who they can consult in complex palliative care situations and for timely referral of patients to palliative care specialists. Objective: To gain insight in the roles and competencies attributed to palliative care specialists as opposed to generalists. Methods: A scoping review was completed based on PRISMA-ScR guidelines to explore the international literature on the role and competence description of specialist and expert care professionals in palliative care. Databases Embase.com, Medline (Ovid), CINAHL (Ebsco) and Web of Science Core Collection were consulted. The thirty-nine included articles were independently screened, reviewed and charted. Thematic codes were attached based on two main outcomes roles and competencies. Results: Five roles were identified for the palliative care specialist: care provider, care consultant, educator, researcher and advocate. Leadership qualities are found to be pivotal for every role. The roles were further specified with competencies that emerged from the analysis. The title, roles and competencies attributed to the palliative care specialist can mostly be applied to both medical and nursing professionals. Discussion: The roles and competencies derived from this scoping review correspond well with the seven fields of competence for medical/nursing professionals in health care of the CanMEDS guide. A specialist is not only distinguished from a generalist on patient-related care activities but also on an encompassing level. Clarity on what it entails to be a specialist is important for improving education and training for specialists. Conclusion: This scoping review adds to our understanding of what roles and competencies define the palliative care specialist. This is important to strengthen the position of the specialist and their added value to generalists in a generalist-plus-specialist model
In 2019 en 2020 heeft het Joint Research Center van de Europese Commissie (JRC) uitgebreid onderzoek (Higher Education for Smart Specialisation: HESS) gedaan naar de rol van kennisinstellingen in Noord-Nederland in het innovatie-ecosysteem. JRC constateert dat de kennisinstellingen in de afgelopen jaren meerdere waardevolle initiatieven (proeftuin, hub, field lab, living lab, leeratelier, innovatiewerkplaats of gebiedscoöperatie) hebben ontplooid, bijvoorbeeld op het gebied van het koppelen van studenten en onderzoekers aan bedrijven en het samenwerken tussen kennisinstellingen op verschillende niveaus.Uit dit ‘HESS’- onderzoek kwam onder meer ook naar voren dat veel Noord-Nederlandse mkb’ers nog op grote afstand staan van de kennisinstellingen en dat kenniscirculatie die plaatsvindt veelal een lokaal karakter heeft. Verder mist de samenhang onderling en zijn de initiatieven van korte duur. De netwerken die worden gecreëerd zijn onvoldoende open en toegankelijk voor het mkb. De initiatieven vanuit de kennisinstellingen werken goed voor het onderwijs (studenten koppelen aan bedrijven en de samenwerking kennisinstellingen met bedrijven), maar de initiatieven werken blijkbaar niet voor het grote deel van het mkb.De conclusies van het onderzoek vormen het vertrekpunt van de Regional Innovation Strategies for Smart Specialization (RIS3) en het EFRO-programma 2021-2027 voor Noord-Nederland. Ter voorbereiding op het nieuwe EFRO-programma 2021-2027 en om de negatieve economische impact van COVID 19 te helpen verkleinen, is medio 2020 REACT EU in het leven geroepen (‘Recovery Assistance for Cohesion and the Territories of Europe’). De middelen vanuit REACT EU worden onder meer gebruikt om kennisinstellingen in Noord-Nederland te ondersteunen bij aanpakken van inefficiënties en het effectiever vervullen van hun valorisatierol. Het gaat hier met name om het valorisatieproces als geheel, van idee/kenniscreatie tot aan markttoepassing/ondernemerschap.1.2.Gezamenlijk voorstel: KONNECT In Noord-Nederland worden de middelen die REACT EU biedt gebruikt om te experimenteren met een aantal uitvragen. De middelen kunnen worden gebruikt om het huidige innovatie-ecosysteem te versterken en om de eerste stappen te zetten in de uitvoering van het nieuwe EFRO-programma 2021-2027. Hiervoor hebben de drie noordelijke provincies onder andere de noordelijke kennisinstellingen opgeroepen met een propositie te komen, gericht op het oplossen van knelpunten ten aanzien van het valoriseren van kennis. Het voorstel moet daarbij structureel bijdragen aan een grotere effectiviteit van kennisinstellingen in het Noord-Nederlandse innovatie-ecosysteem en de potentiële impact vergroten van initiatieven die inspelen op kansen rond de RIS3 Transities. De noordelijke kennisinstellingen hebben de handen ineengeslagen en de verbinding opgezocht met de eerstelijnsorganisaties1 om een integraal voorstel aan te dragen: KONNECT.Het doel van KONNECT is om te:Inventariseren, experimenteren, monitoren en met elkaar leren hoe de Noord-Nederlandse kennisen onderwijsinstellingen (mbo, hbo en wo) de afstand met het MKB kan overbruggen en hun valorisatierol efficiënter en effectiever kunnen invullen. Hierbij wordt rekening gehouden met het feit dat de relaties tussen kennisinstelling en mkb per onderwijsniveau en regio verschillen.
This research is dedicated to the study of marketing opportunities and consumer behavior, as well as the impact of technology on marketing relationships (eg, interorganizational, company-consumer). It is also in its interest to explore the form and nature of the entrepreneurial phenomenon beyond the contexts in which it can occur. A sub-area of specialization that has been deserving special interest is that of entrepreneurial skills. Another area of commitment is related to information systems and information technology with decision support in organizations.Partners: CAPES Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (Brazil), Federal University of Pernambuco (Brazil)
Helping business networks and clusters to collaborate in international value chains and interregional collaborations as part of regional growth strategies.[project in progress]To improve regional/national policy instruments seeking to intensify clusterization processes (especially in KETs related sectors), fostering clusters’ and business networks interregional cooperation, integration into innovative value chains and better employment for the implementation of smart specialization strategies.