Van oorsprong worden televisieprogramma’s op een lineaire manier aangeboden aan kijkers: een omroep bepaalt in welke volgorde programma’s worden getoond. Dit verandert echter langzaam. Ondemand mogelijkheden via internet en settopboxen zorgen ervoor dat kijkers zelf kunnen bepalen wanneer ze welk programma willen kijken. De Nederlandse Publieke Omroep (NPO) speelt op die mogelijkheden in met onder meer de dienst Uitzending Gemist, een NPOapplicatie voor mobiele apparaten en verschillende themakanalen. Eén van die themakanalen is NPO Spirit. Ze biedt via internet ondemand video’s aan op het gebied van levensbeschouwing, spiritualiteit en diversiteit. Het aanbod is zo pluriform mogelijk. Dat wil zeggen dat verschillende religies en levensbeschouwingen naast elkaar worden aangeboden. NPO Spirit formuleert haar propositie dan ook als volgt: “NPO Spirit laat de kijker genieten en brengt op toegankelijke wijze (nieuwe) inzichten!" De uiteindelijke doelstelling van dit project is om méér mensen en meer verschillende groepen te bereiken. Het eindresultaat bestaat uit (1) een specifiek overzicht voor NPO Spirit van relevante trefwoorden, groepen ( hubs ) en sleutelfiguren ( influencers ) op internet, en (2) een algemene werkwijze om vanuit een organisatie of merk te bepalen welke groepen, trefwoorden en sleutelfiguren op het internet relevant zijn. Dit moet ertoe leiden dat NPO Spirit beter in staat raakt om video’s naar consumenten ‘toe te brengen’.
MULTIFILE
Onderzoek naar de invoering en uitvoering van MDFT bij Spirit in Amsterdam. De onderzoeksvragen hebben betrekking op het implementatieproces (invoeringsstrategieën), de bereikte doelgroep, de uitvoering van MDFT, de ervaringen met het de ondersteuning van de MDFT-therapeuten (borgingsstrategieën) en de beoordeling van de hulp door cliënten (cliënttevredenheid).
DOCUMENT
This paper theorizes the spiritual processes of community entrepreneuring as navigating tensions that arise when community-based enterprises (CBEs) emerge within communities and generate socio-economic inequality. Grounded on an ethnographic study of a dairy CBE in rural Malawi, findings reveal that intra-community tensions revolve around the occurrence of ‘bad events’ – mysterious tragedies that, among their multiple meanings, are also framed as witchcraft. Community members prepare for, frame, cope and build collective sustenance from ‘bad events’ by intertwining witchcraft and mundane socio-material practices. Together, these practices reflect the mystery and the ambiguity that surround ‘bad events’ and prevent intra-community tensions from overtly erupting. Through witchcraft, intra-community tensions are channelled, amplified and tamed cyclically as this process first destabilizes community social order and then restabilizes it after partial compensation for socio-economic inequality. Generalizing beyond witchcraft, this spiritual view of community entrepreneuring enriches our understanding of entrepreneuring – meant as organization-creation process in an already organized world – in the context of communities. Furthermore, it sheds light on the dynamics of socio-economic inequality surrounding CBEs, and on how spirituality helps community members to cope with inequality and its effects.
DOCUMENT