Van oorsprong worden televisieprogramma’s op een lineaire manier aangeboden aan kijkers: een omroep bepaalt in welke volgorde programma’s worden getoond. Dit verandert echter langzaam. Ondemand mogelijkheden via internet en settopboxen zorgen ervoor dat kijkers zelf kunnen bepalen wanneer ze welk programma willen kijken. De Nederlandse Publieke Omroep (NPO) speelt op die mogelijkheden in met onder meer de dienst Uitzending Gemist, een NPOapplicatie voor mobiele apparaten en verschillende themakanalen. Eén van die themakanalen is NPO Spirit. Ze biedt via internet ondemand video’s aan op het gebied van levensbeschouwing, spiritualiteit en diversiteit. Het aanbod is zo pluriform mogelijk. Dat wil zeggen dat verschillende religies en levensbeschouwingen naast elkaar worden aangeboden. NPO Spirit formuleert haar propositie dan ook als volgt: “NPO Spirit laat de kijker genieten en brengt op toegankelijke wijze (nieuwe) inzichten!" De uiteindelijke doelstelling van dit project is om méér mensen en meer verschillende groepen te bereiken. Het eindresultaat bestaat uit (1) een specifiek overzicht voor NPO Spirit van relevante trefwoorden, groepen ( hubs ) en sleutelfiguren ( influencers ) op internet, en (2) een algemene werkwijze om vanuit een organisatie of merk te bepalen welke groepen, trefwoorden en sleutelfiguren op het internet relevant zijn. Dit moet ertoe leiden dat NPO Spirit beter in staat raakt om video’s naar consumenten ‘toe te brengen’.
MULTIFILE
Social workers nowadays are confronted with recurrent issues about religion and spirituality when in contact with diverse client groups. This was also the case in the beginning of the profession around 1900, in Europe as well as in the US. This study analyses the work of a Dutch pioneer in social work, Marie Muller-Lulofs (1854–1954) and presents the religious and worldview aspects of her reflections on social work. Her standard work Van mensch tot mensch (From person to person) of 1916 forms the basic text for theory-driven content analysis by applying the seven-dimension model of worldview of Ninian Smart: doctrine/philosophy, organisations, ethics, stories, experiences, rituals and materials. Results show that Muller-Lulofs makes a strong plea for a secular profession. Social-economic approaches are on the foreground. And yet, the methods, skills and professional attitudes she describes are substantially accounted for in religious and spiritual terms. This is mainly done by introducing narratives and metaphors derived from Christian and Buddhist traditions. It is concluded that Muller-Lulofs uses religion and spirituality in a non-dogmatic and non-prescriptive way, but as a source of inspiration to underpin the new profession. Her approach is relevant for current issues in social work in multicultural societies.
LINK